300 بازدید | انتشار در : 20 خرداد 1401 ساعت 18:00

گرایش های ما سرنوشت اخروی ما را متأثر می کند لذا ما باید گرایش های خود را مدیریت کنیم

گرایش های ما سرنوشت اخروی ما را متأثر می کند لذا ما باید گرایش های خود را مدیریت کنیم

بیانات نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در خطبه های آیین عبادی سیاسی نماز جمعه ارومیه:

 

بخش اول: سبک زندگی اسلامی

 

گرایش های ما سرنوشت اخروی ما را متأثر می کند لذا ما باید گرایش های خود را مدیریت کنیم

فردا ۱۱ ذیقعده مصادف با سالروز ولادت با سعادت امام رضا علیه السلام است ایام ولادت حضرت را محضر تمامی عزیزان تبریک و تهنیت عرض می کنم.

 

یکی از نعمت های خداوند برای ما ایرانیان وجود قبر شریف امام رضا علیه السلام در مملکت ما قرار دارد.

 

از خادمان امام رضا علیه السلام تقدیر و تشکر می کنیم که چند روزی است در استان ما حاضر بوده و عطر امام رضا را در استان ما آورده اند.

 

چون ایام ولادت امام رضا علیه السلام است من یک روایت خدمت شما عرض می کنم که توجه به آن در مبنای زندگی ما مهم است.

 

امام رضا علیه السلام فرمودند اگر کسی از عملی غائب باشد اما راضی به آن کار باشد همانند کسی است که در آن فعل حاضر بوده و آن را انجام داده است.

 

در دین ما انسان اگر از یک عملی خوشش بیاید و از آن عمل راضی باشد هرچند که آن را انجام ندهد خداوند در روز قیامت او را با آن افرادی که آن عمل را انجام داده اند محشور خواهد کرد.

 

اگر عمل عمل خوبی نباشد انسان عقاب و تنبیه خواهد شد ولی اگر عمل خوبی باشد به واسطه آن عمل خدا به او ثواب و اجر خواهد داد.

 

لذا گرایش های ما سرنوشت اخروی ما را متأثر می کند یعنی سرنوشت ما به واسطه گرایش ها تحت تاثیر قرار می گیرد و ما باید گرایش های خودمان را مدیریت کنیم.

 

دوستی و دشمنی انسان باید به خاطر خدا باشد

امیرالمومنین علیه السلام مردم را به دوست نداشتن دشمنان خداوند سفارش می کنند یعنی دوست داشتنت را صرف غیر اولیاءالله نکن، اگر اینگونه باشی با آنها محشور خواهی شد.

 

وجود مقدس پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند هر کسی عمل یک قومی را دوست بدارد آن عمل چه خوب باشد و چه بد باشد مانند کسی است که آن عمل را انجام داده است.

 

اگر یک نفر نماز شب خواندن دیگری را دوست داشته باشد و بگوید کاش من هم بخوانم با او محشور خواهد شد و اگر کسی بی عفتی کسی را دوست داشته باشد مانند کسی است که بی عفتی و بی حجابی می‌کند؛ حجاب دارد اما در روز قیامت او را بی حجاب محشور خواهند کرد.

 

وجود مقدس پیامبر می فرمایند به خاطر خدا دوست بدار و به خاطر خدا از کسی بدت بیاید لذا انسان باید دوستی و دشمنی اش به خاطر خدا باشد.

 

حضرت می فرمایند افراد به ولایت خدا نمی رسند مگر به واسطه دوستی و دشمنی به خاطر خدا و هیچکس طعم ایمان را نمی کشد مگر با این وسیله که دوستی و دشمنی اش به خاطر خدا باشد.

 

وقتی وارد خانه افراد مختلف می شویم روی دیوار برخی تصویر آیت الکرسی و روی دیوار برخی دیگر عکس سگ یا افراد بی عفت را می بینیم، اینها نشانه گرایش‌های فرد هستند، ظاهر یک عکس است ولی باطن در روز قیامت محشور شدن با آن تصاویر است لذا انسان باید در گرایش هایش مواظبت کند.

 

قصد و نیت انسان به جای شمشیر زدن و جهاد کردن نشسته و ثواب آن را می گیرد

در زیارت عاشورا می خوانیم که “انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم”، اینها همان گرایش ها هستند این یک سخن است اما در قیامت انسان را در صف یاران امام حسین علیه السلام قرار می دهد.

 

این پرچم امام رضا علیه السلام که خادمین حضرت آورده اند معنایش این است که ما به حضرت ارادت داریم و ایشان را دوست داریم و این دوست داشتن ها ما را در کنار اهل بیت خواهد نشاند.

 

امیرالمومنین علیه السلام جمله زیبایی در نهج البلاغه فرمودند اگر کسی در بستر خودش بمیرد در حالی که حق خدا، پیامبر، علی و اولاد علی را بداند شهید از دنیا رفته است.

 

این نیت و قصد او به جای شمشیر زدن ها و جهاد کردن ها خواهد نشست یعنی اگر می‌خواست جهاد بکند ثواب جهاد به او خواهد داد.

 

 

بخش دوم: توجه به مسائل ایمنی در ساخت و ساز

 

مسئولین و مردم در ساخت و سازها استاندارد و مسائل ایمنی را رعایت کنند

مستحضر هستید در این ایام حوادث ناگواری در کشور اتفاق افتاد مانند ریزش ساختمان متروپل آبادان، خروج قطار مشهد یزد از خط و طوفانی که در ارومیه اتفاق افتاد و موجب سقوط دو نفر از کارگران شد.

 

این حوادث نشان می‌دهد که مسئولین امر و همه ما باید دقت کرده و مسائل ایمنی و استانداردهای مشخص شده در مسائل عمرانی و غیرعمرانی را رعایت کنیم.

 

اگر فردی عمداً اصول و استانداردهای عمرانی را رعایت نکند یا مهندسی و متخصصی در طراحی و نظارت یک ساختمان کوتاهی کند هر حادثه‌ای اتفاق افتد هر چند که در دنیا مشخص نشود باید در روز قیامت جوابگو باشد.

 

همه باید در زندگی مسئولیت پذیر باشیم یک فرد اگر در رانندگی، مسائل راهنمایی و ایمنی را رعایت نکند و موجب تصادف و صدمه‌ای به خود و دیگران شود حتی اگر قانون هم گریبان او را نگیرد در روز قیامت در نزد خدا مسئول است.

 

خودروسازی که خودرو می سازد اگر در ایمنی و کیفیت خودرو دقت نکند و موجب تصادف فردی یا افرادی شود در روز قیامت گریبانش را می گیرند.

 

 

بخش سوم: اهمیت حج

 

براساس صریح قرآن هرکس استطاعت دارد و به حج نرود کفر ورزیده است

در آستانه ایام حج هستیم، مسئله حج یک واجب مهم شریعت است.

 

خداوند در قرآن صراحتاً می فرمایند پروردگار تبارک و تعالی حقی بر گردن مردم دارند و آن حق حج است یعنی حق خدا بر عهده مردم است.

 

واجب است هر کسی که استطاعت و توانایی دارد به زیارت بیت الله برود و اگر کسی حج انجام ندهد کفر ورزیده است.

 

خداوند نیازمند این عمل ما نیست هر کسی که مستطیع است نباید تنبلی بکند متاسفانه گاهی انسان می شنود که قبلاً ثبت نام کرده نوبتش رسیده ولی می گوید که حال ندارم امسال نمی توانم بروم خداوند از اینکار تعبیر به کفر می کند.

 

برخی نیز به بهانه اینکه اگر به حج بروم، بعد از حج دچار فلان گناه شده و نمی توانم حج خود را نگه دارم؛ این سخنان درست نیست حج یک واجب است و باید انجام شود.

روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند اگر کسی حج را به تاخیر اندازد و از دنیا رود خداوند او را یهودی یا نصرانی محشور خواهد کرد.

 

وحدت بین مذاهب مهم ترین پیام حج برای مسلمین است

حج پیام دارد، آنگونه که مقام معظم رهبری فرمودند مسئله وحدت از جمله پیام های حج است.

 

مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده اند که نباید در میان شیعه و سنی اختلاف ایجاد شود و مسائل اختلافی مطرح گردد.

 

استان ما هم که یک استان قومیتی بوده و مذاهب مختلف در آن وجود دارد هر کسی به این اختلافات قومی و مذهبی دامن بزند در مقابل دستورات الهی ایستاده است.

 

باید از اشتراکات سخن گفته و از بیان مسائل اختلافی پرهیز شود و باید مواظبت شود که وحدت، صمیمیت، اخوت و برادری در استان صدمه نبیند.

 

 

بخش چهارم: بیانات مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

 

طبق فرموده امام خمینی (ره) ما در جامعه اسلامی بن بست نداریم

مقام معظم رهبری در سخنرانی سالگرد رحلت امام خمینی (ره) یکی از مسائلی که بیان کردن ایجاد یأس در جامعه توسط فضای مجازی و حقیقی بوده و اینگونه القا می‌کنند که مملکت به بن بست رسیده است.

 

این مسئله در زمان امام هم وجود داشت و امام فرمودند که “ما به بن بست نمی‌رسیم مشکلات هست فشار هست اما بن‌بست و مایوس شدن در دین وجود ندارد”.

 

خداوند می فرماید که از رحمت خدا ناامید نشوید و کسی از رحمت خدا ناامید نمی شود مگر افراد کافر؛ اگر انسان در مسیر الهی حرکت کند خداوند حمایت خود را از او بر نمی دارد و نصرتش را می فرستد.

 

مشکلات در کل جهان وجود دارند خیلی از این مشکلات مختص کشور ما نیست و در کشورهای دیگر نیز وجود دارد در آمریکا سوخت چند برابر شده است.

 

اگر در مسیر الهی باشیم، مسیر را گم نکرده و حقوق یکدیگر را پایمال نکنیم خداوند نصرتش را خواهد فرستاد.

 

اینکه مقام معظم رهبری رزمایش مساوات و مواسات را مطرح کردند به خاطر این است که در این موقعیت حساس اگر همدیگر را رعایت بکنیم و به مستمندان کمک کنیم خدا یاری خواهد کرد.

 

خداوند در این ۴۳ سال اخیر حمایت کرده و از این به بعد هم حمایت خواهد کرد.

 

بازگشت به غربی قبل انقلاب مصداق ارتجاع است

مقام معظم رهبری فرمودند یک مسئله دیگر هم مسئله ارتجاع است بعضی افراد مرتجع هستند، ارتجاع یعنی اینکه ما دوباره به سبک غربی باز کردیم.

 

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سبک و فرهنگ غربی در جامعه حاکم بود جماعت از آمریکا و اروپا الگو می گرفتند اما انقلاب شد و بر این مسئله خط بطلان کشید.

 

مقام معظم رهبری فرمودند فردی قیافه روشنفکر داشته باشد کراوات هم بزند و …باز هم چون به فرهنگ غرب برگشته مرتجع است.

 

این مسئله از زمان پیغمبر صلی الله علیه و آله مطرح است پیغمبر می‌فرمایند که تعرب بعد از هجرت جایز نیست انقلاب یک هجرت بود و بازگشت به فرهنگ قبل از انقلاب ارتجاع است.

 

 

بخش پنجم: اهدای عضو

 

اهدای عضو افراد دچار مرگ مغزی و ایجاد امکان زندگی برای دیگران کاری پسندیده است

براساس اعلام متخصصین، دو نوع مرگ قلبی و مرگ مغزی ممکن است برای انسان اتفاق افتد که مرگ مغزی تنها برای یک درصد از جامعه اتفاق می افتد.

 

افرادی که خدای نکرده دچار مرگ مغزی می شوند هشت عضو آن ها جان هشت نفر را نجات می دهد و سایر اعضای آن ها از یک تا ۵۳ نفر را از معلولیت نجات دهد.

 

متاسفانه براساس آمار سالانه 7 هزار عضو قابل پیوند به خاک سپرده می شوند و در مقابل سالانه 3 هزار بیمار نیازمند به پیوند به دلیل نبودن عضو پیوندی از دنیا می روند.

 

خداوند این مصیبت را از همه دور کند ولی بهترین و پسندیده ترین کار در صورت مرگ مغزی، اهدای عضو و ایجاد امکان زندگی برای دیگران است که سبب مأجور شدن متوفی و خانواده او می شود.

 

 

بخش ششم: پذیرش حوزه های علمیه

 

یکی از راه های عملیاتی شدن سرود “سلام فرمانده” فرستادن فرزندان به حوزه های علمیه است

ثبت نام حوزه های علمیه آغاز شده و کسانی که فرزندان مستعد و باهوشی دارند آنها را برای سربازی امام زمان (عج) بفرستند.

 

یکی از راه های عملیاتی کردن سرود “سلام فرمانده” فرستادن فرزندان به حوزه های علمیه جهت تبلیغ دین و سربازی امام عصر (عج) است.

صوت خطبه اول :
گرایش های ما سرنوشت اخروی ما را متأثر می کند لذا ما باید گرایش های خود را مدیریت کنیم
صوت خطبه دوم :
گرایش های ما سرنوشت اخروی ما را متأثر می کند لذا ما باید گرایش های خود را مدیریت کنیم
تصاویر :
گرایش های ما سرنوشت اخروی ما را متأثر می کند لذا ما باید گرایش های خود را مدیریت کنیم

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس : 32358091-044

فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir

سامانه پيام کوتاه : 50001916