2,836 بازدید | انتشار در : 27 فروردین 1401 ساعت 08:40

تلاش های مسئولین در رفع مشکلات شهری باید جدی تر از گذشته باشد

تلاش های مسئولین در رفع مشکلات شهری باید جدی تر از گذشته باشد

بیانات نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در خطبه های آیین عبادی سیاسی نماز جمعه ارومیه:

 

بخش اول: اهمیت خواندن قرآن

قرآن باید محور تمامی عرصه های زندگی انسانی باشد

قرآن باید محور تمامی عرصه های زندگی انسانی باشد، قرآن هم برای زندگی فردی و هم برای زندگی اجتماعی، حکومتی و سیاسی معارف و برنامه دارد که انسان بوسیله آن می‌تواند در صراط مستقیم به سمت خدا قدم بنهد.

لازم است توجه کنیم که چقدر با قرآن آشنا هستیم، خانواده و فرزندانمان را چقدر با قرآن آشنا کرده ایم، مدیران ما چقدر با قرآن آشنا هستند و چقدر قرآن می خوانیم؟

 

قرآن باید با توجه و تأمل کامل خوانده شود

قرآن مجموعه کلمات نورانی است که اگر انسان در آن ها دقت کند انسان را دگرگون می کند و به همین سبب خواندن قرآن سفارش زیادی شده است.

انسان باید با توجه و تأمل قرآن بخواند ما وقتی قرآن می خوانیم، اگر تحولی در ما ایجاد شد بدانیم که واقعاً درست قرآن می‌خوانیم اما اگر اثر نشد آنگاه باید کمی دقت مان را بیشتر کنیم.

هستند افرادی که با شنیدن یک آیه متحول شده و توبه کرده اند، داستان فضیل ابن عیاض از اصحاب امام صادق علیه السلام در این باب مهم و آموزنده است که با شنیدن آیه 16 سوره حدید که می فرماید: «آيا براى كسانى كه ايمان آورده‌اند هنگام آن نرسيده كه دلهايشان به ياد خدا نرم [و فروتن‏] گردد» متحول شده و توبه کرد.

 

بخش دوم: دیدار اخیر کارگزاران با مقام معظم رهبری

مسئولین در مواجه با تعارض منافع، منافع ملی و عمومی را بر منافع شخصی ترجیح دهند

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با کارگزاران نظام نکات متعددی خطاب به مسئولین مطرح کردند.

ایشان به مساله ی نیت خالص و الهی اشاه کرده و به اهمیت استغفار و اینکه استغفار باعث پیروزی و بازشدن درهای رحمت می شود تاکید کردند.

مساله دیگری که بیان کردند بحث انفعال بود و اینکه کارگزاران و در کل مردم نباید منفعل باشند و باید استقامت کرد تا نصرت الهی نازل شود.

در باب تعارض منافع هم فرمودند که تعارض منافع تنها در مسائل اقتصادی مطرح نیست و در انتصابات هم می توان تعارض منافع را مطرح کرد که کارگزاران باید پرهیز کنند و هنگام تعارض منافع باید منافع ملی و عمومی را مد نظر داشته باشند نه منافع شخصی را.

 

غرور سرآغاز شکست است

غرور هم از مباحث دیگری بود که مقام معظم رهبری کارگزاران نظام را برحذر داشتند لذا مسئولین و مدیران نباید در دام غرور بیفتند چرا که غرور سرآغاز شکست است.

ایشان در ادامه تاکید کردند که ترک فعل هم مانند افعال غلط دیگر مورد مواخذه خواهد بود.

مسئولین و مدیران علاوه بر اینکه باید از اقدامات غلط و غیر قانونی پرهیز کنند باید از ترک فعل هم بدور بوده و به تکالیف شرعی و قانونی خود عامل باشند.

 

بخش سوم: میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام

عظمت امام حسن مجتبی علیه السلام بسیار بزرگتر از آن است که بتوان تعریف کرد

پانزده رمضان مصادف است با سالروز میلاد باسعادت امام حسن مجتبی علیه السلام لذا ایام ولادت را به محضر شما تبریک و تهنیت عرض می کنم.

شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام بسیار عظیم هستند که متاسفانه ما کم دقت می‌کنیم و معرفت ما نسبت به ایشان بسیار کم است.

امام حسن مجتبی علیه السلام آنقدر شخصیت عظیمی دارند که امیرالمومنین علی علیه السلام در نامه ای به ایشان می‌فرماید: «فرزندم تو بعضی از وجود من هستی بلکه تمام وجود من هستی».

علی بن ابیطالب علیه السلام اغراق نمی کنند افراط و تفریط ندارند امیرالمومنین فرمود: «تو تمام وجود من هستی هر آصیبی که به تو برسد گویی بر من رسیده است».

عظمت امام حسن مجتبی علیه السلام بسیار بزرگتر از آن است که ما بتوانیم تعریف کنیم.

 

بخش چهارم: تکریم خیرین

خیرین، امام حسن مجتبی علیه السلام را الگوی کارهای خیر خود قرار دهند

روز ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام را روز روز اکرام و تکریم خیرین نامگذاری کرده اند به خاطر اینکه امام حسن مجتبی علیه السلام مظهر کرامت بودند.

در حالات آن حضرت نوشته اند که ایشان دوبار هرچه داشتند انفاق کرده‌اند و سه بار هم نصف مالشان را انفاق کرده‌اند اما وقتی به برخی از ما می‌گویند خمس و زکاتتان را بدهید دستمان می لرزد یا می بینید که کسانی که می خواهند انفاق کند آن چیزهایی که به دردشان نمی خورد انفاق می‌کنند ولی امام حسن چنین نبودند.

این ایام ایام ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام است لذا وظیفه خیرین این است که ایشان را خوب بشناسند و الگوی خود قرار دهند.

 

بخش پنجم: جشن گلریزان برای آزادی زندانیان غیر عمد

برگزاری گلریزان برای آزادی زندانیان غیر عمد اقدامی ارزنده و درخور حمایت است

لازم است از اقدام خوب و مبارک مجموعه قوه قضائیه و سازمان زندان ها در خصوص برگزاری جشن های گلریزان برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد تشکر و حمایت شود.

اگر انسان اهل عفو باشد و در صورت امکان عفو کند که خیلی عالی است و در غیر این صورت افراد دیگر با انفاق و کمک به آزادی این زندانیان که هم خودشان و هم خانواده شان در سختی و مصیبت هستند؛ کاری بس بزرگ و خدا پسند انجام می دهند.

این گونه کمک ها کار خدا پسندانه ای بوده و بلا و مصیبت را از بین می برد.

 

بخش ششم: روز ارتش

ارتش جمهوری اسلامی ایران مکتبی ترین و ارزشی ترین نیرو در بین ارتش های جهان است

۲۹ فروردین روز ارتش و روز نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که این روز را به تمامی نیروهای ارتش کشورمان تبریک عرض می کنم.

حضرت امام خمینی (ره) در مقابل توطئه و تهدید علیه ارتشیان ایستادند و فرمودند نه تنها باید ارتش از بین نرود بلکه باید تقویت شود و فرمودند که در آن روز باید ارتش ایران رژه بروند.

ایشان ارتش را تثبیت کردند و این عزیزان در طول ۴۳ سال نشان دادند که شایسته این تقدیر هستند.

نیروهای مخلص ارتش در دفاع مقدس جانفشانی ها و رشادت ها بسیاری از خود نشان دادند.

در تمامی دنیا در مقابل ارتشیان دنیا مکتبی تر و بالاتر از ارتشیان ما وجود ندارد که به خاطر خداوند لباس رزم پوشیده اند و از جنود الهی محسوب می‌شوند البته تمام نیروهای مسلح ما چنین هستند.

 

بخش هفتم: لزوم توجه به مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص اصل 44 قانون اساسی

مجلس و دولت باید در راستای اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی تلاش مضاعفی داشته باشند

مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران به سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی هم اشاره کرده و فرمودند سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی متاسفانه مهجور مانده و به آنها عمل نشده است.

لازم است که مجلس و دولت محترم به این گلایه مقام معظم رهبری پاسخ مناسبی بدهند و در راستای اجرایی شدن این سیاست ها فعال بوده و اقدام کنند.

در اقتصاد مقاومتی اقتصاد باید مردم محور باشد و وظیفه دولت تنها سیاست‌گذاری و راهبری و هدایت است.

 

بخش هشتم: رسیدگی به مشکلات شهری

تلاش های مسئولین در رفع مشکلات شهری باید جدی تر از گذشته باشد

از مسئولین قضایی و مدیران شهری که به مسئله پل آذربایجان رسیدگی کردند تشکر و قدردانی می نمایم.

مسئولین تلاش می کنند که این پل هر چه سریعتر به اتمام برسد.

قبلاً هم مسئله تکدی‌گری را مطرح کرده بودم که از پیگیری برخی از مسئولان در خصوص این مسئله اطلاع دارم و ان شاءالله این تلاش ها بزودی به نتیجه خواهد رسید.

این تلاش ها باید جدی تر و بیشتر شود تا هر چه زودتر به نتیجه مطلوب برسد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس : 32358091-044

فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir

سامانه پيام کوتاه : 50001916