تاریخ انتشار : 1400/06/04

کلمه لا اله الا الله دستگیره محکمیست که اساس تمام باورهای دینی در دین اسلام است

موضوع: شرح خطبه 85 نهج البلاغه

 

خطبه حاضر خطبه ای است که در آن حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام هشت صفت از صفات جلالیه خداوند را بیان می کنند.

 

حضرت می فرمایند شهادت می دهم که معبودی جز خداوند در عالم وجود ندارد و هیچ موجودی قبل از خداوند در عالم وجود نداشته و خداوند ابدی بوده و غایت و نهایت ندارد.

 

شهادت بر وحدانیت خداوند و جمله لا اله الا الله یعنی اینکه تنها معبود در عالم هستی خداوند است و معبود دیگری جز او نیست و اگر این جمله را یک نفر با ایمان و اعتقاد راسخ بگوید چهره زندگی او کاملا عوض شده و زندگی او چهره خدایی می گیرد.

 

لا اله الا الله انکار معبودهای دیگر است و دستگیره محکمیست که اساس تمام باورهای دینی در دین اسلام است.

 

براساس روایتی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله باید اموات را با کلمه لا اله الا الله تلقین کرد چرا که سبب بخشیده شدن گناهان اموات می شود و اگر انسان در زمان حیات این کلمه را به زبان بیاورد در زمان زندگی، هنگام موت و هنگام مبعوث شدن با این کلمه مأنوس می شود.

 

لا اله الا الله از بهترین ذکرها است و ثواب آن غیر قابل شمارش است و شهادت بر وحدانیت خداوند سنگین ترین جایگاه را در نامه اعمال انسان دارد.

 

حضرت در ادامه می فرمایند وجود مقدس خداوند به وهم و خیال نمی آید و عقل انسان به ذات خداوند نمی تواند دسترسی داشته باشد خداوند تجزیه پذیر نیست و چشم ها و قلب ها نمی توانند خداوند را درک کنند.

 

ظاهر کلمات حضرت نشان می دهد که با وهم و خیال نمی توان خداوند را شناخت و باید با تفکر و تعقل به وجود خداوند پی برد اما با عقل و فکر فقط می توان به وجود خداوند پی برد و نمی توان ذات خداوند را درک کرد.

 

حضرت در ادامه می فرمایند ای جماعت برای اینکه بتوانید در مسیر حق ثابت قدم باشید از عبرت هایی که برای شما منفعت دارد عبرت بگیرید و از دستورات الهی موعظه قبول کنید و با ذکر خداوند و سخن بزرگان موعظه بگیرید.

 

آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس : 32358091-044

فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir

سامانه پيام کوتاه : 50001916