تاریخ انتشار : 1392/10/27

خطبه های نماز جمعه ارومیه -92/10/27

 

بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول:
سلام علیکم و رحمة اللّه
بسم اللّه الرحمن الرحیم، الحمد و الثنا لله رب العالمین، بارئ الخلائق اَجمعین، باعث الانبیاء و المرسلین، ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و حبیب اله العالمین، العبد المؤید، و الرسول المصدد المصطفی الامجد الذی سمی فی سماء با احمد و فی الارضین بابی القاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین، سیما بقیة اللّه فی الارضین، و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین، من الآن الی قیام یوم الدین، اوصیکم عباد الله، و نفسی بتقوی اللّه، و اتّباع اوامره.
همه حضار محترم و خودم را به تقوی الهی و تبعیت از اوامر و دستورات الهی سفارش میکنم. خدای تبارک و تعالی در قرآن کریم این مسئله را از ما خواسته اند که بنیان زندگیمان را براساس تقوی بنا کنیم. افمن اسس بنیانه .....
خدای سبحان میفرماید: آیا آنهائیکه اساس زندیگیشان را بر تقوی نهاده اند، اینها بهترند یا کسانی که نعوذبالله زندگیشان را در پرتگاه جهنم بنا نهاده اند، که آنها را به آتش جهنم ساقط میکند.
در ایام و در حقیقت روزهای بسیار پر میمون و برکت میلاد با سعادت پیامبر بزرگوار اسلام صلوات الله و سلامه علیه و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام قرار گرفته ایم. از خدای متعال میخواهیم به احترام عظمت پیامبر بزرگوار اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت علیهما السلام مارا از پیروان واقعی پیامبر بزرگوار اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت علیهما السلام قرار بدهد.
چون فرصت اندک است و وقت نماز فرا رسیده است، لذا خیلی خلاصه برای اینکه عرض ادبی به ساحت مفدس پیامبر بزرگوار اسلام باشد روایتی محضرتان عرض میدارم و ان شاءالله بعدها بیشتر در خدمتتان خواهم بود.
در شأن و عظمت پیامبر بزرگوار اسلام همین کافی است که خداوند متعال در قرآن این آیه را مطرح کرده و فرموده و ماهم هرروز در تعقیب نمازهایمان این آیه را قرائت میکنیم: ان الله و ملائکة یصلون علی النبی.
خداوند و ملائکه خداوند بر ساحت پیامبر بزرگوار، سلام و صلوات میفرستند. شخص چقدر باید عظمت یابد تا پروردگار تبارک و تعالی و هم ملائکه اش بر این شخصیت عظیم و والا سلام و صلوات بگویند. شخصیتی که حضرت آیت الله گلپایگانی اشاره فرمودند، امیرالمومنین صلوات الله و سلامه علیه فرمودند: انا عبد من عبیده.
معصوم غلو نمیکند، میگوید من غلام حلقه به گوش پیامبرم. ببین پیامبر بزرگوار اسلام که بود؟
متاسفانه به علت ضیق وقت من نمیتوانم به ساحت مقدس نبوی عرض ادب بکنم اما به اعتقادم بعد از قرآن کریم، بزرگترین معجزه پیامبر بزرگوار اسلام این بود که عرب جاهلی را، آن عربی را که امیر المومنین (ع) در نهج البلاغه میفرماید: شما در بدترین مکانها و در بدترین دین ها زندگانی میکردید، غذای کثیف میخوردید، از آبهای آلوده استفاده میکردید، عرب بخاطر یک خوشه خرما، عرب جاهلی شمشیر میکشید و آدم میکشت، خونریزی میکردید، قطع رحم میکردید، گناهان متعصبانه در میان شما رواج داشت و بت ها را آویزان کرده و به آنها عبادت میکردید. پیامبر بزرگوار اسلام ازینگونه عرب جاهلی شخصیت هایی همچون عمار، یاسر، سلمان، مقداد، ابوذر تربیت و تحویل داد. آن افرادی که خود امیرالمونین (ع) میفرماید: من اصحاب پیامبر بزرگوار اسلام را دیده بودم، هیچ یک از شما هیچگونه شباهتی به آنها ندارید. حضرت میفرماید اینها (اصحاب) اینگونه اند: حضرت اینها را طوری تربیت کرد، تاصبح در حال نماز، سجده، قیام بودند، گاه پیشانی خود را و گاه صورت خود را بر سجده گاه میگذاشتند. حضرت این عرب را که در مقابل بت را ستایش میکرد چنین تربیت کرد که امیرالمونین میفرماید: وقتی نام خدا ذکر میشد چنان از چشمهایشان اشک جاری میشد که سینه هایشان خیس میشد، از خوف خدا! بدنشان به لرزه در می آمد، از خوف خدا! همانگونه که درختها به هنگام طوفان به لرزه در می آیند، از خوف عقاب الهی و جهنم چنین لرزه بر اندام آنها می افتاد. پیامبر بزرگوار اسلام اینها را تربیت کرده بود و اگر الان پیامبر اسلام حضور داشتند، این انسان های جاهل زمان را، جاهلیت مدرن جامعه کنونی جهان را چنان تربیت میکرد که آنها را تبدیل به گلستان مینمود و همانند سلمان، مقداد و ابوذر تربیت میکرد.
و ما افتخار میکنیم که امت چنین پیامبری هستیم و در ادامه راه پیامبر از شیعیان اهل بیت عصمت و طهارت علیهما السلام، امام صادق علیه السلام هستیم.
از درگاه خداوند متعال خواستاریم که ما را در دنیا و آخرت از پیامبر بزرگوار اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت علیهما السلام جدا نکند.
بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
اللَّهُ الصَّمَدُ
لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ
وَلَمْ يَكُن لَهُ كُفُواً أَحَدٌ

بسم الله الرحمن الرحیم
27/10/92
خطبه دوم:
بسم اللّه الرحمن الرحیم، الحمد و الثنا لله رب العالمین، بارئ الخلائق اَجمعین، باعث الانبیاء و المرسلین، ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و حبیب اله العالمین، العبد المؤید، و الرسول المصدد المصطفی الامجد الذی سمی فی سماء با احمد و فی الارضین بابی القاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین، سیما بقیة اللّه فی الارضین، و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین، من الآن الی قیام یوم الدین، اللهم و صل علی علی امیر المومنین، وصی رسول رب العالمین، آیتک الکبری و النباء العظیم، و صل علی الصدیقة الطاهرة فاطمه، سیدة نساء العالمین، و صل علی سبتی الرحمه و امامی الهدی، الحسن و الحسین، سیدی الشباب اهل الجنه، و صل علی ائمة المسلمین، علی ابن الحسین و محمد ابن علی و جعفر ابن محمد و موسی ابن جعفر و علی ابن موسی و محمد ابن علی و علی ابن محمد و الحسن ابن علی و الخلف الحجة القائم المنتظر المهدی، حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک، اللهم و صل علی ولی امرک المؤمّل و العدل المنتظر، و حفه به ملائکتک المقربین و ایده بروحِ القدس یا رب العالمین، اللهم هؤلاء ائمتنا و قادتنا بهم نتولی و من اعدائهم نتبرء الی یوم القیامه، اللهم اجعل محیانا محیاهم و مماتنا مماتهم، بحقهم و برحمتک یا ارحم الراحمین، اوصیکم عباد الله، و نفسی بتقوی اللّه، و اتّباع اوامره.
همه حضار محترم، مومنین و خودم را به تقوی الهی دعوت میکنم و از خدای تبارک و تعالی عاجزانه خواستارم که همه ما را مطیع اوامر الهی قرار بدهند.
خدای تبارک و تعالی به حقیر عنایتی فرمود، مورد الطاف خاصه مقام معظم رهبری قرار گرفتم و ایشان، حقیر را به عنوان امام جمعه شهرستان ارومیه و نماینده خودشان در استان معرفی کردند. از محضر حضرت آقا تشکر و قدردانی میکنم که این لطف را به بنده فرمودند و این اطمینان را به حقیر کردند. امیدوار هستم خدای تبارک و تعالی عنایت بکند بتوانم این لطف مقام معظم رهبری را با انجام دادن وظایف طلبه جبران کنم ان شاءالله.
از نماینده آقا و در حقیقت ریاست محترم دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله محمدی گلپایگانی و هیئت همراه ایشان و حضرت حجت السلام و المسلمین حاج آقای تقوی که ریاست شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور را به عهده دارند تشکر و قدردانی میکنم که حکم مقام معظم رهبری را با خودشان به استان آوردند و زحمات زیادی در چند روزی که داشتیم متحمل شدند. خدای تبارک و تعالی از ناحیه خودشان جزای خیر به این بزرگواران عنایت بکند.
از همه علمای بزرگوار، از همه اندیشمندان، ائمه محترم حمعه شهرستان ها تقدیر و تشکر میکنم که حقیر را مورد لطف قرار داده بودند با تماس گرفتن و با احضار لطفشان شرمنده کرده بودند، مخصوصا از امام حمعه سابق، حضرت حجت السلام و المسلمین حاج آقای حسنی که بزرگوارانه این سمت را در اختیار بنده قرار دادند. مجاهدی که سالهای سال منطقه ما از وجود پربرکت ایشان استفاده کرده اند. از خدای تبارک و تعالی برای ایشان سلامتی، عزت و طول عمر آرزومند هستیم و ان شاءالله استان ما بتواند از انفاس ایشان بهره کافی ببرد. بنده در خدمت ایشان هستم. دیروز که محضرشان رسیده بودم، من عرض کردم: در حقیقت من نماینده شما هستم، امام جمعه اصلی شما هستید، ما سخنگوی شما هستیم. امیدوار هستیم ان شاءالله بتوانیم ایفای وظیفه کنیم.
از ابوی حضرت والد خودم هم تشکر و قدردانی میکنم. فقیه فرزانه و دانشمند که همینجا تشریف آوردند، کوچک نوازی کردند، دست بوس ایشان هستم. برای تائید بنده به اینجا تشریف آورده اند و بنده را شرمنده کردند.
از همه مسئولین، خانواده های شهدا، ایثارگران، امت در صحنه، همه اقشار مختلف اعم از شیعه و اهل سنت که حضرات اهل سنت هم بنده را مورد تفقد قرار دادند و اظهار لطف کردند، تقدیر و تشکر و قدردانی میکنم.
هفته وحدت را هم گرامی میداریم. امیدوار هستیم خدای تبارک و تعالی عنایت کند بتوانیم در این خطه ای که اقوام و اقشار مختلف هستند با همدلی، با وحدت، ان شاءالله بتوانیم منویات مقام معظم رهبری را به منصه ی ظهور برسانیم.
فرصت اندک است، به همین اندازه کفایت میکند.
امیدوار هستیم خدای تبارک و تعالی عنایت و لطف نموده الطاف خاصه حضرت ولی عصر علیه السلام را شامل امت اسلامی، رهبر امت، و بنده حقیر قرار بدهد. ان شاءالله وظایف خودم را به نحو احسن بتوانم انجام دهم.
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ الْعَصْرِ
إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی‏ خُسْرٍ
إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ

بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
اللَّهُ الصَّمَدُ
لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ
وَلَمْ يَكُن لَهُ كُفُواً أَحَدٌ

 

 

 

فایل صوتی خطبه ها:

جهت دریافت فایل: کلیک کنید

آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس : 32358091-044

فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir

سامانه پيام کوتاه : 50001916