نسخه چاپي

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

هرکس به ذات مقدس خداوند قسم دروغ بخورد خداوند او را به سزای عملش در دنیا می رساند

حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی قریشی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم:خداوند خود می داند که چگونه قسم دروغ را قصاص خواهد کرد و به سزای عملش می رساند و همچنین کسی که در پیش او قسم می خورند هم در این امر مهم است.

 

حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی قریشی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به تفسیر آیات 107 و 108 سوره مائده پرداخت و گفت: در آیه قبلی خداوند فرمودند: اگر یک نفر بخواهد وصیت کند دو نفر شاهد عادل باید در کنار او باشد و این دو شاهد عادل به وصیت او شهادت دهند، اگر انسان در وطن خود نباشد و مسافر باشد و در نزد مسلمانان نباشد، دو نفر از اهل کتاب را شاهد می گیرد و آن در پیش وراث او وصیتش را اعلام می کنند و اگر وراث شک کنند که این دو شهادت درست نمی دهند بعد از نماز آن دو شاهد غیر مسلمان اهل کتاب به خداوند قسم می خورند که ما این وصیت را به درستی به شما رسانده ایم و ما قصد منفعت گرفتن نداریم.

وی افزود: خداوند در ادامه در این دو آیه شریفه نیز به این مظمون می فرمایند: اگر وراث فهمیدند که این دو شاهدی که غیر مسلمان و اهل کتاب هستند، شهادت دروغ داده اند و شهادت درست نمی دهند، شرعاً لازمه آن این است که دو نفر از وراث باید بیایند و شهادت دهند که این دو نفر که غیر مسلمان هستند شهادت دروغ داده اند، در آن صورت شهادت وراث را مورد قبول قرار می دهند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی در ادامه به بیان شان نزول آیه پرداخت و گفت: شان نزولی که برای این آیه گفته اند، مشخص کننده مفهوم کامل آیه است، جریان به این کیفیت است که تمیم و برادرش با نام عدی هر دو مسیحی بودند، این دو مسیحی به همراه یک مسلمان به نام ابن ماریه به مسافرت رفته بودند، در بین راه ابن ماریه مریض شد و احساس کرد که خواهد مرد و وصیت نامه ای نوشت و در داخل اموالش قرار داد و اموال را به این دو مسیحی سپرد و گفت که این اموال را به دست وراث من برسانید و بگویید که اینگونه در مورد اموال من عمل کنند، بعد از آن که این مسلمان از دنیا رفت آن دو مسیحی از اموال او هر چه دوست داشتند برداشتند و بقیه آن را به مدینه آوردند، بعد از آنکه به مدینه آوردند وراث ابن ماریه در بین اموال وصیت نامه را پیدا کردند و وصیت نامه را با اموال تطبیق دادند و فهمیدند که مقداری از اموال نیست و اموال ناقص است، لذا حرف آن دو مسیحی را قبول نکردند که گفته شده این آیات در این زمینه نازل شده است که خداوند می فرمایند که اگر در هنگام وصیت مسلمان در کنار شما نبود دو نفر غیر مسلمان اهل کتاب را شاهد بگیرید و آن ها آمدند و شهادت دادند مسئله تمام است ولی اگر به گفته آن ها شک کردید آن ها را قسم دهید و بعد از آن که آن ها قسم خوردند و باز دیدید که قسم آن ها درست و نیست در آن صورت دو نفر از وراث قسم بخورند که آن ها دروغ می گویند و اشتباه می گویند که مثلاً پدر ما هیچگاه چنین وصیتی نمی کند، در آن صورت قسم آن دو ورثه را قبول می کنند.

وی در ادامه به بیان مفهوم لفظ «الْأَوْلَيَانِ» پرداخت و گفت: الْأَوْلَيَانِ: یعنی نزدیک تر و شایسته تر یا اولی تر، وقتی این مسلمان از دنیا رفت، این دو مسیحی در نزد او بودند پس آن دو اولی تر هستند، این دو را کنار می گذارند و دو نفر به جای آن ها شهادت می دهند، آن دو نفر «مِنَ الَّذِينَ اسْتَحَقَّ عَلَيْهِمُ الْأَوْلَيَانِ» یعنی از کسانی که مستحق شده بر علیه آن ها (دو نفر غیر مسلمان) اولی تر هستند.

وی ادامه داد: علت اینکه دو نفر دیگر مستحق شده اند این است که خداوند می فرمایند: «اسْتَحَقَّا إِثْمًا» یعنی به این علت که آن دو نفر مستحق گناه شدند بر علیه وراث، پس از وراث دو نفر می آیند و به جای آن ها شهادت می دهند، پس «اسْتَحَقَّ» فعل است و «الْأَوْلَيَانِ» فاعل آن است و یک اسم در این جا مقدر است.

امام جمعه ارومیه به علت نزول چنین برنامه ای از سوی خداوند اشاره کرد و گفت: علت اینکه خداوند این چنین برنامه ای را به ما می گوید، این برنامه برای چیست؟، به این خاطر است که آن دو غیر مسلمان وقتی می خواهند شهادت دهند، شهادت درست بدهند.

وی افزود: پروردگار تبارک و تعالی در مسائل قضاوت و دعوا و مرافعه راهی قرار داده است تا دعوا و مرافعه تمام شود، آن هایی که به مسئله قضاوت وارد هستند یقیناً می دانند که این طور مشهور است که «البَیِّنَهٌ لِلمُدَعِی» کسی که به چیزی مدعی است باید شاهد بیاورد، «وَالیَمِینٌ عَلَی مَن اَنکَر» و هر کس هم بخواهد منکر شود باید قسم بخورد، خداوند برای این که یک دعوا را فیصله دهد و برای بستن پرونده راهی قرار داده است که آن را عبارت است از قسم خوردن.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: بعضی از مباحث است که قضات بهتر در مورد آن ها می دانند، که انسان نمی تواند از آن سر در بیاورد که فلان کس درست می گوید یا فلان کس، هر چه هم تحقیق می کند به این نمی رسد و حق را پیدا نمی کند، در آنجا مسئله قسم پرونده را تمام می کند و پرونده سالها نمی ماند و با قسم مسئله سریعاً تمام می شود.

وی خاطر نشان کرد: اما قسم خوردن هم عجیب است، بعضی وقت ها ما انسان ها فکر می کنیم که قسم خوردن راحت است، هر کس به نام و ذات مقدس خداوند به دروغ قسم بخورد، امکان ندارد که راحت شود و حتماً غیر از قیامت در این دنیا نیز تاوان آن را پس می دهد، هیچگاه انسان از قسم دروغ خلاص نمی شود.

دکتر قریشی در پایان گفت: قسم، مسئله خیلی سختی است، مانند این است که وقتی کسی قسم می خورد مسئله را به خداوند واگذار می کند و خداوند خود می داند که چگونه قسم دروغ را قصاص خواهد کرد و به سزای عملش می رساند و همچنین کسی که در پیش او قسم می خورند هم در این امر مهم است.

 


پیگیری در آپارات پیگیری در لنزور محبوبیت گوگل عضویت در کانال تلگرام فيسنما ارسال به دیگ ارسال به افسران ارسال به کلوب

تاریخ درج: 1396/08/01
© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي  بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس :  32358091-044                 فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir                  سامانه پيام کوتاه : 50001916


© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.