نسخه چاپي

احکام دین باید در جامعه ساری و جاری شود

اینکه در قرآن "لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ" است، در اعتقادات است، و در اعتقاد قلبی زور و اجباری نیست، اما برای اینکه نظم برقرار شود و مردم از راه خارج نشوند و هدایت در جامعه جریان پیدا کند، احکام دین باید در جامعه ساری و جاری شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به تفسیر آیات 99 و 100 سوره مائده پرداخت و گفت: خداوند متعال بعد از آنیکه یکسری احکام راجب اعمال حج و تکالیفی که در حج به گردن انسان است، مخصوصاً مسئله شکار را مطرح کردند، می فرمایند: وظیفه پیامبر این است که احکام شرعی و سخنان خداوند را به شما برساند، اما عمل بکنید یا نکنید بر گردن پیامبر نیست، پیامبر فقط بازگو کننده است و هیچگاه شما را به مسئله ای مجبور نخواهد کرد و بقیه بر عهده خداوند است که اگر انسان عمل کند خداوند متعال ثواب می دهد و اگر انسان عمل نکند خداوند متعال عقوبت می نماید.

وی افزود: بعضی ها از این آیات سوء استفاده می کنند که باید این آیه را در کنار آیات دیگر مد نظر قرار داد، بعضی ها میگویند که پیامبر فقط وظیفه ابلاغ دارد، پس وظیفه ما هم در جامعه فقط گفتن است و مسئولیت دیگری نداریم، مثلاً حکومت وظیفه دیگری ندارد و فقط وظیفه دارد که مردم را به طرف خیر دعوت نماید، اگر مردم نیامدند شروع به جاری کردن احکام نمایند، می گویند برای این وظیفه نداریم، این مسئله صحیحی نیست.

وی خاطر نشان کرد: پروردگار تبارک و تعالی وقتی می فرمایند که وظیفه پیامبر فقط رساندن سخنان خداوند به مردم است، همان پروردگار در جای دیگری می فرمایند: "الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني فَاجْلِدُوا کُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ" اگر زن و مردی بی عفتی نمایند و اگر زنای محسنه نباشد به آن ها صد ضربه شلاق بزنید، خداوند حد را گفته و حدود را بیان می نمایند و وظیفه پیامبر این است که حدود را جاری نماید و حکومت تشکیل دهد و احکام الهی را جاری و ساری نماید.

وی ادامه داد: خداوند متعال در این آیه که می فرمایند: "وظیفه پیامبر ابلاغ است" به این معنا که قبول مسئله و عدم قبول مسئله بر عهده پیامبر نیست و قبول و عدم قبول بین انسان و خداوند است اما این با ظواهر احکام و حکومت اسلامی را پیامبر که باید ساری و جاری نماید، فرق دارند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی در ادامه گفت: خداوند در قرآن نه تنها به پیامبر بلکه به صورت کلی می فرمایند: "لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ" در دین اکراه و اجبار نیست و کسی را بزور نمی توان مسلمان کرد، خداوند بعد از آن می فرمایند:‌ "قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ" حق از باطل کاملاً مشخص است، به زور نمی توان کسی را مسلمان کرد، این در اختیار خود انسان است که مسلمان شود یا نه.

وی ادامه داد: این قضیه با این منافات ندارد که برای کسی که مشروب می خورد شلاق بزنند و نگذارند کسی علناً مشروب بخورد و بی عفتی نماید، احکام دین باید در جامعه ساری و جاری شود، به عبارت ساده تر این ها همه به اعتقاد قلبی باز می گردد و در اعتقاد قلبی زور و اجباری نیست، اما در جامعه برای اینکه نظم برقرار شود و مردم از راه خارج نشوند و هدایت در جامعه جریان پیدا کند در جایی اجبار هم می کنند.

وی گفت: اینکه در قرآن "لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ" است، در اعتقادات است، لذا نمی توان به زور یک مسیحی را مسلمان کرد، اما حق ندارد در بیرون مردم را به مسیحیت دعوت نماید، همان مسیحی اگر شیشه مشروب را در دست بگیرد و در خیابان مشروب بخورد، نمی گذارد این کار را انجام دهد.

امام جمعه ارومیه در ادامه گفت: اینکه خداوند می فرمایند: "وظیفه پیامبر فقط ابلاغ است" و "در دین اکراهی نیست" یعنی نمی توان به زور دین را در مغز انسان فرو کرد، خداوند در قرآن در چند جا این مسئله را بیان نموده است: "لِّيَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَن بَيِّنَةٍ وَ يَحْيَى مَنْ حَيَّ عَن بَيِّنَةٍ" خداوند می خواهد که هر کس می خواهد هلاک شود با دلیل هلاک شود و هر کس هدایت یافته است با دلیل هدایت شود.

وی گفت: خداوند می فرمایند: "فَمَنْ شَاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَمَنْ شَاءَ فَلْيَكْفُرْ" هر کس خوشش می آید ایمان بیاورد و هر کس خوشش می آید کافر شود، اجباری نیست، اما اینکه کسی اعتقاد و باور ندارد، بتواند نظم جامعه را بر هم بزند، نه تنها در مسائل دین در مسائل غیر دینی هم همینطور است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: پروردگار تبارک و تعالی در آیه بعدی مسئله مهمی بیان می فرمایند: هیچگاه خوب و بد با هم برابر نیستند و با هم فرق دارند، و هیچگاه سرتان کلاه نرود و هیچگاه پلیدی ها شما را به وحشت نیاندازد و فکر نکنید که راه و مسیر آن ها درست است، هر چند پلیدی در جامعه زیاد شود، اینکه پلیدی در جامعه زیاد شود باعث نمی شود که پلیدی حق شود، حق در پاکی و پاک زندگی کردن است.

وی ادامه داد: وظیفه پیامبر بیان احکام دین است، اینکه از ترس ایمان بیاوری و در باطن ایمان نداشته باشی خداوند به آن عالم است، خداوند هم ظاهر را می داند و هم باطن را، لذا خداوند از درون انسان خبر دارد و با آن حساب و کتاب خواهد کرد، ممکن است انسان در ظاهر خود را انسان خوبی نشان دهد اما در باطل ایمان نداشته باشد.

وی در ادامه به بیان خطبه 183 نهج البلاغه پرداخت و گفت: امیرالمومنین در خطبه 183 نهج البلاغه می فرمایند: "إِنْ أَسْرَرْتُمْ عَلِمَهُ وَ إِنْ أَعْلَنْتُمْ کَتَبَهُ قَدْ وَکَّلَ بِذَلِکَ حَفَظَهً کِرَاماً لاَ یُسْقِطُونَ حَقّاً وَ لاَ یُثْبِتُونَ بَاطِلاً" اگر در پنهان کاری کردید خداوند می داند، و اگر آشکارا کاری کنید خداوند آن را می نویسد، خداوند برای اعمال شما ملائکه ای قرار داده که بزرگوار هستند، نه حقی را ساقط و نه باطلی را اثباط می کنند.

وی در ادامه با بیان تفکر اشتباه بعضی از مردم در مورد رای اکثریت گفت: الان در دنیا نیز به همین شکل است که در راس اکثر کشورها انسان های فاسق و پلید قرار دارند و فقط در راس کشور ما یک فقیه قرار دارد و خیر مردم را می خواهد و از مشکلات مردم ناراحت می شود، اینکه بعضی ها می گویند چون اکثریت چیزی را می خواهد پس آن چیز حق است این حرف غلطی است، اکثریت زمانی مورد قبول است که هدف همه در آن چیز رسیدن به مقصد درست باشد.

دکتر قریشی تاکید کرد: ممکن است اکثریت چیز باطلی را بخواهد این دلیل نمی شود چون اکثریت آن چیز باطل را می خواهد آن باطل حق شود، مثلاً اگر بخواهیم به سفر مشهد برویم اینکه در مورد نحوه و وسیله مسافرت نظر خواهی کنیم و اکثریت چیزی را بخواهند در اینجا می شود به نظر اکثریت عمل کرد، اما اگر بین سفر مشهد و سفر معصیت، اکثریت به سفر معصیت رای بدهند آن سفر معصیت، حق نمی شود.

وی در ادامه به بیان روایتی از امام علی (ع) پرداخت و گفت: امیرالمومنین در نهج البلاغه می فرمایند: "و اللّهِ لو لَقِيتُهُم واحِداً و هُم طِلاعُ الأرضِ كلِّها ما بالَيْتُ و لا اسْتَوحَشْتُ" اگر من با دشمنانم ملاقات کنم در حالی که همه زمین را پر کرده باشند و من تنها باشم به خدا قسم نه می ترسم و نه اعتنایی می کنم.

وی در پایان افزود: نوعا آخر آیات دلیل متن آیه است، که در این آیه خداوند می فرمایند: اگر کسی صاحب عقل باشد می فهمد که خوب و بد با هم برابر نیست و کسی دنبال بدی نمی رود.

 


پیگیری در آپارات پیگیری در لنزور محبوبیت گوگل عضویت در کانال تلگرام فيسنما ارسال به دیگ ارسال به افسران ارسال به کلوب

تاریخ درج: 1396/07/20
© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي  بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس :  32358091-044                 فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir                  سامانه پيام کوتاه : 50001916


© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.