نسخه چاپي

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

عدالت در دین اسلام از مسائل محوری است

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی در سلسه جلسات تفسیر قرآن: عدالت در دین اسلام از مسائل محوری است، خداوند در آیه 95 سوره مائده وقتی می خواهد مقدار کفاره را مشخص نماید، می فرمایند باید دو نفر انسان عادل باید میزان کفاره را مشخص نماید، وقت نماز جماعت، امام جماعت باید عادل باشد، وقت شهادت، شاهد باید انسان عادل باشد و غیره، خلاصه این که عدالت محور است، وقتی عدالت شاهد در شهادت شرط است پس عدالت قاضی به طریق اولی شرط است، وقتی عدالت امام جماعت شرط است پس عدالت استاندار، فرماندار، مدیر و مسئول به طریق اولی شرط است.

 

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی در سلسه جلسات تفسیر قرآن به تفسیر آیه 95 سوره مائده پرداخت و گفت: در آیه شریفه پروردگار تبارک و تعالی راجب به کفاره صید و شکار صحبت می فرمایند، در جلسه قبل محضر تان عرض کردم که شکار کردن در حالت احرام برای انسان حرام است و خداوند در این آیه می‌فرمایند: "لا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ" درحال احرام باید شکار نکنید و در حالت احرام شکار حرام است.

وی افزود: اما اگر شخصی در حالت احرام شکار کرد حکم آن چیست؟ خداوند می‌فرمایند: اگر کسی در حال احرام شکار کند معصیت و گناه کرده است و باید کفاره بدهد و کفاره آن عبارت است از آن که هر چیزی را که شکار کرده است نگاه می‌کنند و باید مانند آن چه شکار کرده را قربانی نماید و در حقیقت آن قربانی کفاره آن شخص می‌شود.

وی ادامه داد: مثلاً فرض کنید یک نفر یک شتر مرغ شکار کند باید در مقابل آن شتر قربانی کند یا مثلا آهویی شکار کرده است باید در مقابل گوسفندی را قربانی نماید، به آن اندازه‌ای که شکار کرده است مشابه آن از حیوانات اهلی باید به عنوان قربانی باید قربانی کند تا کفاره معصیت او شود.

وی خاطر نشان کرد: هر کس بعد از آن که حکم خداوند را بداند و دوباره این عمل را تکرار کند خداوند متعال از او انتقام می گیرید، معلوم می شود این شخص، انسانی جری است و از معصیت دست بر نمی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی در ادامه به معنی کلمه "حُرُمٌ" پرداخت و گفت:حُرُم جمع حرام است، حرام به معنای مُحرِم هم آمده و در این جا به همین معنی است، یعنی کسی که در حالت احرام است، این هم به این خاطر است که در حالت احرام و در حرم یکسری از کارها برای انسان حرام، ممنوع و منع می شود به همین خاطر به شخصی که در حرم است مُحرِم می گویند.

وی ادامه داد: یک دفعه انسان کاری را عمدی و یک دفعه غیر عمدی انجام می دهد، عمدی این است که شکار در آن جا هست و تیر پرتاب می کند و شکار را می کشد و غید عمدی این است که سنگی پرتاب می کرد که به حیوانی برخورد می کند و کشته می شود، منظور آیه این است که اگر در صورت عمدی حیوانی را بکشد.

وی توضیح داد: به آن شکار نگاه می کنند و آن شکار را با شتر، گاو و گوسفند مقایسه می کنند و با هر کدام برابر شد باید آن را قربانی نماید، البته جزئیات این در فقه مشخص شده است و اگر تشخیص داده نشود که برابر به کدام است باید قیمتش را حساب کند و مناسب با قیمت شکار باید حیوانی را ذبح و قربانی نماید.

امام جمعه ارومیه در ادامه تفسیر آیه به توضیح شرط تشخیص دو نفر عادل پرداخت و گفت: دو نفری که عادل هستند تشخیص دهند که مثلاً این حیوان را کشته باید در مقابل آن گوسفندی را قربانی نماید، آنکه حکم می کنند باید دو نفر انسان عادل باشد و انسان عادل بگوید که این شکار برابر چه حیوانی است.

وی در ادامه به توضیح محل قربانی و ذبح کردن پرداخت و گفت: یعنی این قربانی را در مکه باید سر ببرند و در منا سر نمی برند، البته در فقه این مطلب بصورت مفصل مطرح شده است که در این جا به صورت کلی آمده است و این آیه در مورد عمره است، در عمره اگر انسان بعد از پوشیدن لباس احرام شکار کند باید در مقابل این شکار قربانی نماید و قربانی را باید در مکه سر ببرد اما اگر در حج تمتع در حال احرام شکار کند باید قربانی نماید اما قربانی را باید در منا سر ببرد، این آیه چون در مورد عمره است به همین جهت است که خداوند می فرمایند: "این جزاء و قربانی به کعبه می رسد" و باید آن را باید در مکه سر برید و آن را نمی توان در منا سر برید.

وی در ادامه با اشاره به این که می توان به جای قربانی، کفاره ی دیگری پرداخته شود، گفت: انسان قرار است گوسفند قربانی کند اگر نخواهد گوسفند قربانی نماید می تواند با پول گوسفند طعام بخرد و به فقرا بدهد، آن اندازه ای که پول قربانی می شود به همان اندازه باید طعام بگیرد و به فقرا بدهد.

وی افزود: اگر نمی خواهد قربانی کند و یا از پول قربانی، به فقرا طعام دهد در این صورت باید روزه بگیرد، روزه گرفتن هم اینطور نیست که یک روز روزه بگیرد، باید اندازه قیمت قربانی را بر اندازه مقدار کفاره روزه ماه رمضان که 750 گرم طعام است تقسیم کند و به همان اندازه روزه بگیرد.

وی ادامه داد: این سه حکم، حکم صید و شکار در حالت احرام است، آیا در بین اینها ترتیب وجود دارد؟ یعنی اول قربانی کند و اگر نتواند قربانی کند باید طعام بدهد و اگر نتواند طعام دهد روزه بگیرد و یا اینکه بین اینها مخیر است، در این مورد بین فقها اختلاف است اما اکثریت قریب به اتفاق نظرشان این است که شخص مخیر است، یعنی اختیار دارد می تواند قربانی کند و یا طعام دهد و یا روزه بگیرد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به تفسیر واژه "وَبالَ" پرداخت و گفت: وبال به سختی کار اطلاق می شود اما سختی که در بدی باشد، یکدفعه سختی چیزی در خوبی است مثلاً یکی کار خوبی انجام داده و این کار خوب سخت است به این وبال نمی گویند بلکه وبال به سختی کار بد می گویند، مثلاً الان رمضان است و هوا بسیار گرم است و روزه گرفتن سخت است، روزه گرفته اما به این سختی وبال نمی گویند، اما مثلاً یک دفعه به کسی یک سیلی بزند و الان او را جریمه می کنند این جریمه سخت و سنگین است و به آن وبال می گویند.

وی در ادامه به بیان دو مسئله در مورد این آیه پرداخت و گفت: مسئله اول؛ وقتی انسان معصیتی انجام می دهد، این معصیت باید جبران شود و اگر این معصیت جبران نشود و همانطور بماند، در قیامت انسان راه نجاتی ندارد و باید سزاء آن معصیت را ببیند، پس قبل از آنی که انسان از دنیا برود باید جاره ای برای این معصیت کند و مشکل و مسئله معصیت باید حل شود، مشکل آن حل نشود و همین طور بر گردن انسان بماند انسان را نعوذبالله به جهنم می برد، لذا آیه این مسئله را کاملاً مشخص کرده است که انسان باید دستورات خداوند را اطاعت نماید و اگر اطاعت نکند و تعدی و معصیت کند باید این معصیت را جبران نماید.

وی افزود: برای جبران معصیت در برخی از موارد خداوند راه حل بیان نموده است برای مثال در همین مورد خداوند کفاره گناه را بیان نموده است، اما غیر از این تعدادی از گناهان و معاصی است که خداوند برای آن ها کفاره مشخص نکرده است اما اینطور نیست که چون کفاره مشخص نکرده است این گناه دیگر اشکالی ندارد بلکه باید آن گناه را هم انسان باید جبران نماید.

وی خاطر نشان کرد: انسان اگر بخواهد آن گناهانی که خداوند برای آن ها کفاره مشخص نکرده است زودتر بخشیده شود از این آیه و آیات دیگر نیز مشخص می شود که راه آن این است که انسان وقتی کار بد و معصیتی انجام داد باید توبه کند و پشت سر آن کار خیری انجام دهد و بدی و کدورت آن گناه را که در وجود انسان گذاشته است پاک کند و از بین ببرد، به همین جهت است که خداوند می فرمایند: "إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئات" حسنات سیئات را از بین می برد.

دکتر قریشی در ادامه به بیان روایتی از امام علی (ع) پرداخت و گفت: "انسان باید بعد از معصیت و اشتباه، استغفار نماید و بعد از آن دو رکعت نماز بخواند"، این دو رکعت نماز کدورت آن معصیت را بر می دارد.

وی افزود: مثلاً اگر انسان سرما بخورد یا مرضی بر بدن انسان وارد شود باید این مرض را درمان نماید اما بعد از درمان باید بدن خود را تقویت نماید تا اثر بد مرض جبران شود، روح و روان هم همین طور است، ممکن است انسان دروغی بگوید و استغفار کند و خداوند هم او را ببخشد اما اثر آن دروغ در وجود او همچنان باقی بماند که به این اثر، اثر وضعی می گویند.

وی به دومین مسئله موجود در این آیه پرداخت و گفت: مسئله دوم؛ عبارت است از مسئله عدالت، در دین ما عدالت محور است، رفتار عادلانه کردن، عادل بودن در دین اسلام از مسائل محوری است، در این آیه وقتی می خواهد مقدار کفاره را مشخص نماید، باید دو نفر انسان عادل باید میزان کفاره را مشخص نماید.

وی افزود: وقت نماز جماعت، امام جماعت باید عادل باشد، وقت شهادت، شاهد باید انسان عادل باشد و غیره، خلاصه این که عدالت محور است، وقتی عدالت شاهد در شهادت شرط است پس عدالت قاضی به طریق اولی شرط است، وقتی عدالت امام جماعت شرط است پس عدالت استاندار، فرماندار، مدیر و مسئول به طریق اولی شرط است.

وی خاطر نشان کرد: در نماز جماعت، امام جماعت فقط یک حمد و سوره را از عوض ماموم می خواند برای یک حمد و سوره می گوید که باید عادل باشی چون از عوض آن ها با خداوند حرف می زنی، آن کسی که در راس نشسته از وزیر، وکیل و مدیر کل باید به طریق اولی باید عادل باشد، محوریت در دین اسلام عدالت است، هر کس اینگونه نیست بی سر و صدا بکشد کنار و بگوید کار من نیست، در این صورت آخرتش آباد و در قیامت عاقبت به خیر می شود و در آن صورت انسان به دنبال مسئولیت و مدیریت نمی رود.

امام جمعه ارومیه افزود: بعد از آن که این حکم آمد این سوال در میان مسلمانان مطرح شد که قبلاً در حالت احرام شکار کرده ایم پس آن ها چه می شود؟، اینکه می گویند قانون عطف ما سبق نمی شود در این جا نیز خداوند می فرمایند که این قانون از این به بعد آمد و شامل گذشته نمی شود و خداوند گذشته را عفو کرد و بعد از این اگر شکار کنید تنبیه و کفاره اش این است.

وی در ادامه گفت: از آنچه که گذشته خداوند آن را عف کرده اما بعد از آن که حکم آمد یک نفر دوباره شکار کند پس خداوند از او انتقام خواهد گرفت، در اینجا باز مسئله ای است که فقها در فقه در مورد جزئیات آن مطرح کرده اند، مثلاً کسی حیوانی را شکار کرده پس باید یک قربانی در مکه ذبح نماید، اما دوباره شکار کرد، آیا کفاره دو برابر می شود، در این مسئله بحث است که انسان باید دوباره قربانی نماید و کفاره بپردازد و یا اینکه خداوند دیگر نمی بخشد و انتقام می گیرد که فقها در این مورد بحث نظرهای مختلفی دارد.

وی در پایان گفت: تعبیر، تعبیر خطرناکی است که خداوند از او انتقام خواهد گرفت، بعضی وقت ها خداوند می فرمایند که از فرمان خدا و پیامبر عصیان کردند و در مورد ربا می فرمایند که به جنگ با خداوند آماده شوند، این کار آنقدر بد است که خداوند می فرمایند که شمشیر بکشد و به جنگ خداوند می رود، در این آیه هم خداوند می فرمایند که خدا از او انتقام خواهد گرفت و نمی گوید که خدا عذاب می کند، "عذاب می کند" راحت است، اما انتقام گرفتن خیلی سخت است.

 


پیگیری در آپارات پیگیری در لنزور محبوبیت گوگل عضویت در کانال تلگرام فيسنما ارسال به دیگ ارسال به افسران ارسال به کلوب

تاریخ درج: 1396/07/16
© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي  بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس :  32358091-044                 فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir                  سامانه پيام کوتاه : 50001916


© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.