نسخه چاپي

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

حرام کردن حلال خداوند و بالعکس مورد تایید خداوند نیست

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی در سلسله جلسات تفسیر قرآن: خداوند آن چیزهایی را برای ما حلال کرده که با فطرت ما سازگار است و خداوند آن چیزهایی را برای ما حرام کرده که با فطرت ما سازگار نیست، حرام کردن حلال خداوند و بالعکس مورد تایید خداوند نیست.

 

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی در سلسله جلسات تفسیر قرآن، به تفسیر آیات 86، 87 و 88 سوره مائده پرداخت و گفت: خداوند در آیات قبل فرمودند: ای پیامبر از همه بیشتر برای مسلمانان دشمن، یهودیان و مشرکان را پیدا می کنی و نسبت به مسلمانان از همه نزدیک تر مسیحیان را پیدا می کنی، علت آن را خداوند اینطور فرمودند: مسیحیان عالم و عارف دارند و آن ها اهل تکبر نیستند و وقتی آیات قرآن را می شنوند ایمان می آورند و آیات خداوند را قبول می کنند و به خاطر ایمان آوردنشان خداوند آن ها را اهل بهشت می نماید و در رحمت خویش داخل می نماید.

وی افزود: اما کسانی که از اهل کتاب بعد از شنیدن آیات خداوند ایمان نیاورند و کافر شوند، اهل عذاب خواهند شد، لذا در مورد مسیحیان با اینکه خداوند می فرمایند: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصاري»‏، با این حال مسیحیانی اهل نجات خواهند شد که آیات الهی را قبول کنند، هر کس آیات الهی را قبول نکند اهل عذاب خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی ادامه داد: بعد پروردگار تبارک و تعالی به مطلب دیگری اشاره می کنند و می فرمایند: بعضی از مسلمانان بودند که حلال خداوند را برای خود حرام می کردند، خداوند برای شما حد و حدودی قرار داده است از این حد و حدود تجاوز نکنید و در این حد و حدود رفتار کنید.

وی افزود: در صدر اسلام عده ای بودند که به اصطلاح مقدس معابی می کردند و بعضی از کارهای سخت را قسم خورده و برای خود واجب کرده بودند و در حقیقت حلال خدا را برای خود حرام کرده بودند، به تَبَع این مسئله خداوند حکم قسم خوردن را بیان می کند.

وی در ادامه به اقسام قسم ها اشاره کرد و گفت: قسم خوردن به چند شکل است و بعضی وقت ها انسان قسم بیهوده و لغو می خورد، این نوع قسم خوردن هیچ اعتباری ندارد و انسان در مقابل این نوع قسم مکلف نیست که عملی را انجام دهد، اما بعضی از قسم ها هستند که انسان با قصد و توجه قسم می خورد، در این نوع قسم ها است که اگر انسان به قسمش عمل نکند باید کفاره دهد.

وی ادامه داد: اگر انسان صرفاً در زبان قسم بخورد و با قصد و توجه نباشد و به آن عمل نکند کفاره ندارد اما این که انسان در زبان مدام قسم بخورد کار خوبی نیست، بعضی ها عادت کرده اند و در هر جمله ای از «والله»، «بالله» و «تالله» استفاده می کنند.

امام جمعه ارومیه در ادامه با اشاره به عبارت «أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَحيمِ» است، افزود: خداوند نمی فرمایند که آن ها وارد جهنم خواهند شد، بلکه می فرمایند: «آن ها اصحاب جهنم هستند»، اصحاب، جمع صاحب است و وقتی خداوند می فرمایند: «آن ها اصحاب جهنم هستند»، یعنی آن ها از آتش رها نمی شوند و یا رها شدن آن ها از آتش بسیار سخت است.

وی ادامه داد: بعضی مواقع خداوند می فرمایند: «آن ها داخل جهنم شدند» و ممکن است بعد از دو روز خداوند آن ها را نجات دهد، اما وقتی که «أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَحيمِ» گفته می شود یعنی در آن جا با آتش مصاحب هستند و به این زودی از آتش رهایی ندارند مگر اینکه اراده خاص خداوند باشد.

وی در ادامه با اشاره به عبارت «الْجَحيمِ»، افزود: جحیم به آتش بزرگ گفته می شود، به آتش معمولی جهیم نمی گویند، اینکه خداوند می فرمایند: «أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَحيمِ» یعنی در آتش بزرگ و شدید عذاب خواهند شد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به عبارت «طَيِّباتِ»، افزود: در این آیه اگر خداوند کلمه «طَيِّباتِ» را بکار نمی بردند باز آیه معنی درستی می داد و اینطور می شد که ای مومنین آن چه که خداوند برای شما حلال کرده، برای خود حرام نکنید.

وی با اشاره به فرموده علامه طباطبایی افزود: مرحوم علامه طباطبایی در مورد اینکه خداوند کلمه «طَيِّباتِ» را آورده است می فرمایند: «خداوند آن چیزهایی را برای ما حلال کرده که با فطرت ما سازگار است و خداوند آن چیزهایی را برای ما حرام کرده که با فطرت ما سازگار نیست».

وی ادامه داد: خداوند دین اسلام را دین کاملاً معتدلی قرار داده است، اینکه یک نفر در یک معبد بنشیند و فقط ذکر بگوید و به زندگی خود نرسد و درآمد نداشته و با مردم رفت و آمد نکند، قابل قبول نیست، به هر کدام از امامان نگاه کنید زندگی معمولی داشته اند، لذا در هر جایی عده ای خواستند به صورت غیر معمولی به سمت خدا بروند این کار یک کار من درآوردی است و مورد تایید اسلام نیست.

مفسر قرآن در ادامه افزود: انسان باید با روال طبیعی اما همراه با معرفت زندگی کند، روال طبیعی که اهل بیت فرموده اند، اگر انسان اینگونه زندگی کند، کار کردنش عبادت است، اصل این است که انسان آن کار را در مسیر خداوند قرار دهد.

وی گفت: اگر انسان از این طبیعت خارج شود در حقیقت تعدی از مسیر طبیعی زندگی انسان است و خداوند از آن خوشش نمی آید، پس هر کس از این فطرت انسانی کنار بکشد و آنچه با فطرت انسانی سازگار است برای خود حرام کند به نوعی از دین و طبیعت الهی تعدی کرده است و خداوند تعدی کنندگان را دوست نمی گیرد.

وی در پایان افزود: انسان باید چیزهای حرام و مال غیر را نخورد و کارهای حرام انجام ندهد، اما در مورد آنچه که خداوند حلال کرده است اگر از خودمان قانون در بیاوریم کار غلطی است.

 


پیگیری در آپارات پیگیری در لنزور محبوبیت گوگل عضویت در کانال تلگرام فيسنما ارسال به دیگ ارسال به افسران ارسال به کلوب

تاریخ درج: 1396/06/19
© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي  بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس :  32358091-044                 فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir                  سامانه پيام کوتاه : 50001916


© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.