نسخه چاپي



نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی:

آنچه که کافران عمل می کنند ظلمت است اما آن ها را نور می بینند

 

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ

اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

أَ وَ مَنْ کانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشي‏ بِهِ فِي النَّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها کَذلِکَ زُيِّنَ لِلْکافِرينَ ما کانُوا يَعْمَلُونَ (122) وَ کَذلِکَ جَعَلْنا في‏ کُلِّ قَرْيَةٍ أَکابِرَ مُجْرِميها لِيَمْکُرُوا فيها وَ ما يَمْکُرُونَ إِلاَّ بِأَنْفُسِهِمْ وَ ما يَشْعُرُونَ (123)

در این دو آیه شریفه پروردگار تبارک و تعالی به این مضمون می فرمایند: هر کس ایمان بیاورد و معتقد باشد، پروردگار تبارک و تعالی به او نور خاصی عنایت می کند که به وسیله آن نور و نورانیت حق را از باطل تشخیص می دهد و در راه حق به وسیله آن نور حرکت می کند.

و هر کس که ایمان و اعتقاد نداشته باشد از این نور و نورانیت بهره مند نخواهد بود و چون نورانیت در او نیست و نور در وجود او ایجاد نشده است در ظلمات زندگی خواهد کرد و نمی تواند از ظلمات خارج شود و با همین ظلمات از دنیا خواهد رفت و به عقاب عذاب خداوند خواهد رسید.

آیات شریفه قرآن این مسئله را کاملاً نشان می دهند که  وقتی ایمان و اعتقاد (در وجود انسان) پیدا شد، عنایت خاصی از جانب خداوند به انسان می رسد و خداوند نورانیتی به انسان می دهد که در کافران این نورانیت وجود ندارد و مومن در سایه این نورانیت می تواند حق را از باطل تشخیص دهد و چهره زندگی او کاملاً عوض شود.

در ادامه خداوند می فرمایند: در تمامی مناطق عده ای انسان های مجرم هستند که در حال مکر و خدعه در مقابل دین هستند اما خبر ندارند که این مکر و خدعه در اصل به خوشان ضرر می رساند و در حقیقت به خودشان حیله می کنند.

أَ وَ مَنْ کانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشي‏ بِهِ فِي النَّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ: آیا کسی که بود مرده پس او را احیا کردیم و قرار دادیم برای او نوری که به وسیله آن زندگی می کند در بین مردم، آیا این شخص مانند کسی است که مَثَل او شبیه کسی است که در داخل ظلمات غرق است، نیست خارج شونده از آن ظلمات.

خداوند می فرمایند: آیا این دو با هم مساوی است، کسی که ما او را احیاء کرده ایم و به او نورانیت داده ایم و با آن نورانیت در بین مردم زندگی می کند با آن کسی که در داخل ظلمات است و نمی تواند از ظلمات خارج شود؟

چند مطلب در اینجا قابل تامل است، مسئله اول این است که آیه شریفه به این موضوع اشاره می کند و در سایر آیات تصریح شده است که کسی که ایمان و اعتقاد در او نیست، ایمان ندارد، مومن و معتقد نیست، در اصطلاح فرهنگ قرآن مرده است و خداوند به او به چشم مرده نگاه می کند، اما آن کسی که ایمان و اعتقاد دارد حی و زنده است، آن کسی که در وجودش ایمان و اعتقاد هست خداوند می فرمایند که "او زنده است"، اما کسی که ایمان و اعتقاد در او نیست خداوند او را مرده فرض می نماید و واقعیت و حقیقت امر نیز به همین صورت است.

لذا می فرمایند: «أَ وَ مَنْ کانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً» آیا کسی که او را زنده کردیم و برای او نور قرار دادیم مانند کسی است که در ظلمات است و نمی تواند از آن خارج شود؟

خداوند در دیگر آیات قرآن نیز مسئله را بیان فرموده اند، در سوره مبارکه نحل و در آیه 97 این مسئله را با بیان دیگر می فرمایند، خداوند می فرمایند: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثي‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً» هر کس عمل صالح انجام دهد، مرد یا زن باشد و مومن باشد و ایمان در وجود حاکم شود، ما به او زندگانی دیگری می دهیم، یک حیات طیب به او می دهیم.

آن کسی که اهل ایمان و عمل صالح نیست از این حیات طیبه برخوردار نیست، آن کسی از این حیات برخوردار است که صاحب ایمان و عمل صالح باشد، خداوند در این آیه هم می فرمایند: «أَ وَ مَنْ کانَ مَيْتاً» آن کسی که مرده بود.

در آیات دیگر خداوند با تعابیر دیگری این مسئله را فرموده اند، مستحضر هستید و قبلاً نیز محضرتان عرض کردم که خداوند در قرآن می فرمایند: «وَ کَذلِکَ نُصَرِّفُ الْآياتِ» خداوند مفاهیم را به صورت های مختلف بیان می نماید تا مردم بفهمند، در جایی می فرمایند: "این ها مرده اند"، در جایی دیگر می فرمایند: "کسانی که ایمان می آورند را زنده می کنیم"، در جایی دیگر می فرمایند: "به آن ها حیات طیب عطا می کنیم"، در سوره مبارکه اعراف آیه 179 می فرمایند: "کسانی که ایمان ندارند مانند حیوانات هستند".

در سوره اعراف آیه 179 خداوند می فرمایند: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» از برای آن ها قلب هایی هست اما از این قلب ها نمی فهمند، خداوند قدرت درک داده است اما نمی فهمند و نمی توانند از این قدرت درک استفاده نمایند، چشم دارند اما نمی توانند حقایق را ببینند و به آن ها قدرت شنوایی داده شده اما با آن نمی توانند بشنوند، آن ها شبیه چهارپایان بلکه از آن ها هم پست تر هستند.

لذا آن کسی که ایمان و اعتقاد ندارد،خداوند او را یکبار مرده و بار دیگر مانند چهاپایان حساب می کند، اما آن کسی که صاحب ایمان و اعتقاد است صاحب حیات واقعی و زنده است.

مستحضر هستید که سه نوع حیات داریم، یک حیات، حیات نباتی است، این گیاهان حیات دارند و زنده هستند اما حیات آن ها حیات نباتی است، خداوند به گیاهان حیاتی داده است که هم رشد می کنند و هم بعضی از چیزها را درک می کنند.

از این نوع حیات یک مرتبه بالاتر حیات حیوانی است که حیوانات از این نوع حیات بهره مند هستند که حیات آن ها مقداری از حیات نباتی بالاتر است.

حیات سوم حیات انسانی است که خداوند به انسان ها داده است و حیات انسان ها از حیات حیوانات بالاتر است، آنچه که در محضر خداوند حیات واقعی انسانی محسوب می شود همان وجود ایمان و اعتقاد است، در صورت نبود ایمان و اعتقاد مانند این است که انسان حیات انسانی ندارد و در حد حیوانات نزول می کند و خداوند به چشم حیوان بلکه به چشم مرده که اصلاً درک نمی کند، نمی فهمد و نمی شنود به او نگاه می کند و آن ها به سطح مرده ها یا حیوانات می آیند.

خداوند در آیات مختلف و شکل های مختلف این مسئله را بیان نموده است، خداوند در سوره مبارکه مجادله با بیان دیگر این مسئله را بیان می فرمایند که قابل تعمل است: «لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ کانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشيرَتَهُمْ أُولئِکَ کَتَبَ في‏ قُلُوبِهِمُ الْإيمانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ» (ای پیامبر) نمی توانی قومی را پیدا کنی که به خداوند و به قیامت ایمان دارند و دشمن خداوند و رسول او را دوست بگیرند، هر کس به خداوند و قیامت اعتقاد داشته باشد دشمن خداوند و پیامبر را دوست نمی گیرد، هر چند پدران، فرزندان، برادران یا اقوام آن ها باشند، آن ها کسانی هستند که خداوند در دل آن ها ایمان را نوشته است (محکم کرده است) و خداوند آن ها را تایید کرده است و کمک کرده است با روحی که از خداوند است.

 جمع بندی و خلاصه این آیاتی که عرض کردم این است که: وقتی انسان شهادتین را می گوید و ایمان می آورد و قبول می کند، از جانب خداوند تایید دیگری به این بنده می شود، حال این به چه کیفیت است خداوند می داند و تعبیرات خداوند مختلف است، در جایی فرموده است که "نور قرار داده است"، در جایی دیگر فرموده است که "خداوند آن ها را تایید می کند به وسیله روحی که از جانب خداوند است" یعنی خداوند به او روح دیگری می دمد.

مومن با غیر مومن کاملاً فرق دارد و ماهیت آن در فرهنگ قرآن غیر از ماهیت کافر است که این ماهیت، روح و نور حق را از باطل تشخیص می دهد و با این نور زندگی می نماید.

آیات الهی این را بیان می کنند که نه تنها در این دنیا به این شکل است بلکه در قیامت نیز همین روح و نورانیت به داد مومن خواهد رسید، خداوند در قرآن به صراحت این مسئله را بیان می نماید: "در روز قیامت نور مردان و زنان مومن در جلو و سمت راست آن حرکت خواهند کرد" این نورانیتی که خداوند در دنیا به مومن داده است در قیامت محیط را برای مومن روشن خواهد کرد.

همانطور که می دانید خداوند در قرآن فرموده است که در قیامت همه چیز از بین خواهد رفت، «إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ وَ إِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ» نور از بین خواهد رفت و همه جا ظلمانی خواهد شد، مومن از کجا می تواند ببیند با آن نورانیتی که در دنیا داشت و خداوند به او داده بود.

این نوری که خداوند در دل مومن قرار داده است، این نور باطنی تبدیل به نور ظاهری خواهد شد و در سمت راست و جلوی مومن حرکت خواهد کرد و محیط را برای او روشن خواهد کرد.

«يَوْمَ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ لِلَّذينَ آمَنُوا انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِکُمْ» مردان و زنان منافق خواهند گفت که بایستید تا ما نیز از نور شما استفاده کنیم، مانند این است که کسی در شب ظلمانی، فانوس به دست در مسیری حرکت می کند و شخصی دیگر از او می خواهد که صبر نماید تا با هم این مسیر را طی نمایند.

به آن ها گفته خواهد شد: «قيلَ ارْجِعُوا وَراءَکُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً» به دنیا باز گردید باید از آنجا نور را با خود بیاورید، هر کس از دنیا نور آورده باشد در قیامت نورانیت خواهد داشت، اگر نیاورده باشد در ظلمات خواهد بود.

در دنیا و آخرت همین طور است، اگر فرق بین مومن و مسلمان را نگاه کنیم، واقعاً مومن نورانیت دارد و مباحث را می فهمد و وقتی انسان به او نگاه می کند از راه رفتن، حرف زدن و غذا خوردن او کاملاً نورانیت را احساس می کند اما آن کسی که مومن نیست یا ایمان ضعیفی دارد انسان آن نورانیت را در او نمی بیند، اگر این نورانیت نباشد همانطور که در دنیا نمی تواند بدون نور راه درست را تشخیص دهد در قیامت نیز نخواهد توانست راه درست را تشخیص دهد به همین جهت وقتی که جهنمیان را به سمت جهنم خواهند برد افتان و خیزان خواهند رفت.

لذا انسان باید از دنیا نور را کسب کند اگر از دنیا نور را کسب نکند نه قبر و نه قیامت او نورانی خواهد بود، این همان نور ایمان و اعتقاد است.

خداوند در این آیه نور را واحد آورده است، یعنی یک نور اما ظلمات زیاد است، چون نور یک است اما اعمال بد هر کدام یک ظلمت است.

 لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها کَذلِکَ زُيِّنَ لِلْکافِرينَ ما کانُوا يَعْمَلُونَ: و نمی تواند از این ظلمات خارج شود، این طور زینت داده شده است برای کافران به آن چه که عمل می کنند.

چون نوری وجود ندارد و نمی تواند از ظلمات خارج شود، برای خارج شدن از ظلمات باید نوری دیده شود تا به سمت آن برود و چون نوری نمی بیند همیشه در ظلمات دست و پا خواهد زد.

آنچه که کافران عمل می کنند ظلمت است اما آن ها را نور می بینند، با عرض معذرت، بی حیایی را روشن فکری می داند، بی حجابی را تمدن می داند، بغل کردن سگ را تمدن می داند، کلاه گذاشتن سر مردم را زرنگی می داند، رشوه گرفتن را زرنگی می داند و این طور زینت داده می شود در حالی که همه اینها ظلمت و بدبختی است.

لذا آیه بعدی کاملاً مشخص می کند که آن ها فکر می کنند که به مردم مکر می کنند در حالی که اصل مکر برای خودشان است، آن کسی که رشوه می گیرد، از بیت المال اختلاس می کند فکر می کند که زرنگی می کند اما نمی داند که خود را بدبخت می کند.

 

 

 

پیگیری در آپارات پیگیری در لنزور محبوبیت گوگل  فيسنما ارسال به دیگ ارسال به افسران ارسال به کلوب

تاریخ درج: 1397/02/04
© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي  بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس :  32358091-044                 فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir                  سامانه پيام کوتاه : 50001916


© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.