نسخه چاپي

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی:

خداوند با آفرینش خورشید، ماه، شب و روز قدرت خود را به نمایش گذاشته است

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به تفسیر آیات 96 و 97 سوره انعام پرداخت و گفت: در مسئله روز و شب، پروردگار تبارک و تعالی کاملا خود را نشان داده است، اگر کسی به این رفت و آمد شب و روز بنگرد، کاملاً به وجود پروردگار تبارک و تعالی پی می برد و می فهمد که این عالم هستی، به وسیله قدرت و اراده ای مدیریت می شود، و خودسر نیست.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

تفسیر سوره انعام آیه 96

اللهم صل علی محمد و آله محمد

اعوذ باالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

فَالِقُ الْإِصْبَاحِ وَجَعَلَ اللَّيْلَ سَكَنًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ حُسْبَانًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ ﴿۹۶ وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِهَا فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ ﴿۹۷

در این دو آیه شریفه، پروردگار تبارک و تعالی درباره اثبات توحید و اینکه پروردگار تبارک و تعالی اداره کننده عالم هستی می باشد، بیان می کند.

در آیه قبل، پروردگار تبارک و تعالی مسئله حیات و ممات را مطرح کرد که خداوند متعال ایجاد کننده حیات و ممات است و هسته را می شکافد و به آن حیات می دهد، خداوند متعال از مرده، زنده را خارج می کند و از زنده، مرده را خارج می کند، اینها همگی نشانه توحید و نشانه پروردگار تبارک و تعالی است.

در ادامه خداوند متعال می فرماید: پروردگار آن کسی هست که «فَالِقُ الْإِصْبَاحِ» است، فالق به معنای شکافنده است خداوند متعال صبح را ایجاد می کند و با ایجاد کردن این صبح و به وجود آوردن نورانیت، پرده شب را می شکافد و شب را از بین می برد.

پروردگار تبارک و تعالی می توانست عالم هستی را طوری تدبیر کند که اصلا روز نباشد و تماماً شب باشد اما زندگی انسانها مختل می شد، پروردگار تبارک و تعالی شب و روز را به وجود آورده تا انسانها شب به استراحت بپردازند و روز هم تلاش کنند و زندگی خود را تأمین کنند.

در مسئله روز و شب، پروردگار تبارک و تعالی کاملا خود را نشان داده است، اگر کسی به این رفت و آمد شب و روز بنگرد، کاملاً به وجود پروردگار تبارک و تعالی پی می برد و می فهمد که این عالم هستی، به وسیله قدرت و اراده ای مدیریت می شود، و خودسر نیست.

خداوند متعال به خورشید و ماه نیز اشاره می کند که با خلق خورشید و ماه، انسان بتواند زمان و محاسبه را انجام دهد، ما به وسیله خورشید و ماه، زمان را می فهمیم و به وسیله آنها در حقیقت همه چیز اندازه گیری می شود و حساب و کتاب می شود.

در ادامه آیه خداوند متعال، ستاره ها را وسیله هدایت قرار داده است تا در تاریکی چه در دریا و چه در خشکی، به وسیله ستاره ها شما می توانید مسیر خود را بشناسید.

اینها همگی نشانگر وجود مقدس پروردگار تبارک و تعالی است، خداوند به صورت مختلف، این آیات را بیان می کند تا اینکه انسان متذکر و هدایت شود.

خلاصه این دو آیه در این مضمون است.

فَالِقُ الْإِصْبَاحِ وَجَعَلَ اللَّيْلَ سَكَنًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ حُسْبَانًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ: (خداوند) شکافنده صبح است و قرار داده است شب را مایه آرامش و خورشید و ماه را وسیله محاسبه، این است تقدیر پرورگار توانا و دانا است.

«فَالِقُ الْإِصْبَاحِ»، صبح و اصباح هر دو به یک معنا است؛ خداوند، شکافنده است و شکاف دهنده صبح است، انسان وقتی به شب می نگرد یک صبح صادق است و یک صبح کاذب، موقع اذان که فجر نزدیک می شود یک خط سفیدی از مشرق آشکار می شود و آرام آرام بیشتر می شود و همه جا روشن می شود.

این صبح در حقیقت، پرده شب را می شکافد و از بین می برد و آرام آرام روشنایی می آید و ظلمت از بین می رود؛ پروردگار تبارک و تعالی این را تدبیر می کند.

«وَجَعَلَ اللَّيْلَ»، خداوند شب را «سَكَنًا» مایه آرامش قرار داده است، موقع شب تمام انسانها و حیوانات، آرامش می یابند و استراحت می کنند.

«وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ حُسْبَانًا» خداوند متعال قرار داده خورشید و ماه را، حسبان به معنای محاسبه کردن و حساب کردن است و خورشید و ماه وسیله محاسبه و حساب هستند.

در عالم هستی، انسان به هر چه نگاه کند، از آن می تواند پروردگار تبارک و تعالی را بنگرد و به خداوند برسد، اینکه گفته شده: به دریا بنگرم دریا تو بینم، به صحرا بنگرم صحرا تو بینم، اگر انسان به هر چیزی، با دقت نگاه کند اول خداوند را ملاحظه می کند، تمام هستی اینگونه است، فقط غفلت، انسان را فرا می گیرد.

در آیات قبل خواندیم که وقتی انسان می میرد و از این دنیا می رود، این اسباب و علل ظاهری کنار می رود و مسئله را کاملا فرا می گیرد، موحدین در این دنیا کاملاً می دانند و کسانی که موحد نیستند بعد از اینکه مردند این مسئله برایشان آشکار می شود.

اینها همگی علل و اسباب است اما وقتی انسان به این علل و اسباب توجه می کند، می فهمد که خود این علل و اسباب، هیچکاره هستند پس اصل پروردگار تبارک و تعالی است که خداوند عجیب، قدرت نمایی کرده و خود را در این عالم هستی نشان داده است.

در جلسه دیروز، محضرتان عرض شد که زمانی که گندمی کاشته می شود و آن را در زیر خاک قرار می دهیم بعد آبیاری کرده و بعد از مدتی مشاهده می شود که گندم رشد می کند؛ حقیقتاً مسئله حیات، عجیبترین مسئله است، خداوند متعال، دانه گندم را رشد می دهد و آن به سنبلی تبدیل می کند و از آن دانه های مختلفی به وجود می آید.

اگر به عالم هستی نگاه کنید اینگونه است که وقتی هسته ای کاشته می شود به یک درخت تنومندی تبدیل می شود و هزاران میوه از خود می دهد.

انسان اگر با دقت بنگرد، پروردگار تبارک و تعالی خود را در اینجا نشان داده است اما ما همگی عادت کرده ایم چون آنقدر اینها را دیده ایم به نظر ما عجیب نمی آید به عنوان مثال، فرض کنید یک درختی که میوه اش یک نوع حیوان باشد به فرض مثال گربه ای باشد که به اینور و آنور بپرد برای انسان عجیب می آید، همانطور که این مسئله تعجب آور است عین همان درختی که میوه سیب و به و زردآلو و ... بار می آورد، یک دانه کوچکی، دانه هندوانه خیلی کوچک کاشته می شود بعد می بینی یک هندوانه بیست کیلویی شیرین و رنگی رشد می کند؛ خداوند خود را در اینها بصورت عجیب و غریب نشان داده است.

نطفه انسان از یک آب کثیف، خداوند متعال یک انسان خلق می کند که می بیند، می شنود، حرف می زند، می خندد، ناراحت و عصبانی می شود، انسان اگر به اینها بنگرد در می یابد که پروردگار تبارک و تعالی خود را در همه اینها نشان داده است.

در این آیه نیز، خداوند متعال مسئله شب و روز را بیان می کند، حقیقتاً این مسئله هم آنگونه است، اگر انسان در خود این شب و روز دقت کند که به صورت منظم، شب می رود و روز می آید و همینگونه گردش می کنند، متوجه وجود خداوند می شود.

اگر همیشه شب یا همیشه روز بود چطور می شد؟ زندگی مختل می شد، در آن مناطقی که به قطب نزدیک است و کسانی که به آن مناطق سفر کرده اند نقل می کنند که در آنجا طول روز خیلی زیاد است و برای اینکه بتوانند بخوابند تمام پرده ها را می کشند تا به داخل منزل روشنایی نیاید تا اینکه بتوانند استراحت کنند.

این که پرده ای سیاه به همه جا کشیده شده و یک نوعی آرامش می آورد و همه به خانه خود می روند و حیوانات هم به لانه خود می روند و یک نوع آرامش و در حقیقت یک نوع سکون حکمفرما می شود و فردا که دوباره روز می شود همه دوباره به تلاش می پردازند، پروردگار تبارک وتعالی در اینجا واقعا خود را نشان می دهد.

خدواند در آیات مختلف این مسئله را بیان می کند، در سوره مبارکه یونس خداوند می فرماید: «هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ»[1] خداوند همان است که شب را برای شما قرار داد تا شما شب، آرامش پیدا کنید.

متاسفانه در زندگی هایمان بعضی مواقع از حالت طبیعی خارج شده ایم، این زندگی ماشینی طوری کرده که شب تا ساعت دو بیداریم و در عوض صبح تا ساعت ده می خوابیم، گاها ما برعکس عمل می کنیم در حالی که اگر انسان به موقع استراحت کند صبح نیز در وقتش سرحال به کار خود مشغول می شود.

خداوند آن کسی است که «جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ» قرار داده برای شما شب را «لِتَسْكُنُوا فِيهِ» تا در آن آرامش پیدا کنید، واقعا انسان در شب آرامش پیدا می کند، آن اضطراب و استرسی که در روز هست با آن استراحت به آرامش دست می یابد.

واقعاً اگر خواب نبود و ما نمی توانستیم استراحت کنیم مثل همان فردی که مریض است و نمی تواند بخوابد، به زندگیشان بنگریم، در یک نوع حالت استرس و حالت آشفتگی زندگی می کنند، اما دو ساعت خوابیدن در شب، وجود و اعصاب انسان را آرام می کند.

«وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا»[2] خداوند متعال روز را مبصر قرار داده، نورانیت قرار داده، روشنی قرار داده است تا انسان کار کند. «إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ»[3] خداوند می فرماید: هر کس شنوا باشد، _خداوند در اینها نشانه قرار داده است_ هرکس به اینها گوش دهد فوراً به خداوند پی می برد.

همچنین در سوره قصص نیز عجیب است؛ «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَدًا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ»[4] خداوند می فرماید: جماعت به من خبر دهید ببینید «إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَدًا» اگر خداوند شب را برای شما همیشگی قرار می داد «إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ» تا روز قیامت همیشه شب بود، «مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِضِيَاءٍ أَفَلَا تَسْمَعُونَ»[5] چه کسی است پروردگاری غیر از خداوند متعال که برای شما روشنایی را بیاورد.

حقیقتاً وقتی که شب می شود چقدر انرژی مصرف می شود تا ما خانه های خود را کمی روشن کنیم، اگر خورشید نبود بشر باید چقدر انرژی مصرف می کرد تا جامعه خود را اداره کند، اصلا از نبود سردی و گرمی همه چیز خشک می شد یا یخ می بست و از بین می رفت.

پروردگار تبارک و تعالی، _به آن چیزی که ما عادت کرده ایم و اصلا هم توجهی به آن نداریم_ کاملا خود را نشان می دهد و عجیب نیز هست واقعا غفلت کرده ایم، اگر به زندگی با توجه بنگریم در مقابل عظمت خداوند متعال شرمنده می شود.

حال که در اینجا نشسته ایم اگر برق قطع شود، چقدر ناخوشایند است قطع یکدفعه برق که همه جا تاریک می شود، خداوند متعال می توانست کاری کند که در یک لحظه خورشید به پشت پرده برود و همه جا در لحظه تاریک شود، چقدر برای انسان ناخوشایند است و چقدر برای انسان استرس وارد می شد اما خداوند متعال کاری کرده که انسان احساس می کند که آرام آرام غروب می کند و نور کم می شود و انسان عادت می کند تا اینکه تاریک می شود.

صبح نیز اینگونه است به یکباره هوا روشن نمی شود مثل اینکه یکدفعه نورافکن روشن می شود اینگونه نیست، آرام آرام هوا روشن می شود، به طور خلاصه این یک روالی است که خداوند قرار داده است که کاملا آرامش بخش است و استرس و اضطراب را از انسان از بین می برد و انسان کاملا با آرامش وارد شب می شود و از شب نیز با آرامش کامل وارد روز می شود، اینها همگی نشانه قدرت نمایی خداوند متعال است.

خداوند متعال خورشید و ماه را وسیله محاسبه قرار داده است، حال ما از کجا می فهمیم یک روز، دو روز، یک ماه، دو ماه اینها همگی از حرکت خورشید و ماه است، زمین به دور خورشید می چرخد و خورشید اگر نبود سال ما مشخص نبود و اینکه می گوییم یک سال چه سال شمسی و چه سال قمری را از کجا می دانیم؟ از همین می فهمیم که خورشیدی است که زمین به دور آن می چرخد وقتی که زمین یک دور به دور خورشید چرخید یک سال می شود از طرف دیگر خود زمین هم خودش حرکت وضعی دارد، خودش هم به دور خود می چرخد از با این چرخش هم بیست و چهار ساعت به وجود می آید و ما از اینها ماه و سال را می فهمیم.

از خود این ماه هم که می گوییم یک ماه، دو ماه، سه ماه زمان را تشخیص می دهیم، اصلا خود این حرکت اگر نباشد انسان زمان را نمی فهمد، به عنوان مثال شب موقع خواب، وقتی نصف شب از خواب بیدار شویم از کجا می فهمیم که چند ساعت خوابیده ایم؛ اگر به ساعت نگاه نکنیم، نمی فهمیم که چند ساعت خوابیده ایم، انسان نمی فهمد که یک ساعت خوابیده یا بیشتر. با نگاه به ساعت می فهمد که پنج ساعت خوابیده یا کمتر و بیشتر. این ساعت، از کجا به وجود آمده است؟ از حرکت زمین به دور خورشید و خودش و ماه و خورشید در اینها دخالت دارند.

اگر حرکت نباشد، زمان مشخص نمی شود، زمان، مقدار حرکت است و با چرخش زمین به دور خورشید، زمان یک سال ایجاد می شود و وقتی به دور خودش می چرخد، بیست و چهار ساعت مشخص می شود و با چرخش ماه نیز یک ماه و دو ماه و ...  و ماهها و ساعتها تشخیص داده می شود.

خداوند «وَجَعَلَ اللَّيْلَ سَكَنًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ حُسْبَانًا» خورشید و ماه را وسیله محاسبه و حساب قرار داده است.

«ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ»، «ذَلِکَ» این مسئله خورشید و ماه، «تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ» هکذا محل سکون و مایه آرامش بودن شب، تقدیر و اندازه آن پروردگاری است که «الْعَزِيزِ» تواناست، «الْعَلِيمِ» داناست، هم قدرت دارد و هم قدرتش از روی علم است.

ممکن است کسی قدرت داشته باشد ولی علم نداشته باشد مثل کسی که اوباش است ولی عقلش کار نمی کند، خداوند متعال هم قدرت دارد و هم عزیز و تواناست، هر کاری را می تواند انجام دهد و از طرف دیگر همه کارهای خداوند منطقی است و از روی علم است و کاملا از روی حساب و کتاب است.

سالیان سال است که این زمین به دور خورشید می چرخد و ماه نیز همچنین، با در نظر گرفتن اینکه ماه به دور زمین می چرخد و همچنین زمین به دور خورشید، سالیان سال این قضیه اتفاق می افتد و بی نظمی به وجود نیامده تا همه چیز به هم بریزد، پروردگار تبارک و تعالی اینها را تدبیر می کند و هر کس جزئی به آنها توجه کند فوراً در مقابل پروردگار عالمیان سر تعظیم فرود می آورد.

امیدوارم انشاالله خداوند تبارک و تعالی به ما حالت هوشیاری و بیداری و حالت توجه عنایت کند و انسان زندگی خود را با غفلت و بی خبری سپری نکند، در این عالم، با اوضاع عجیب و غریب مواجهیم فقط دقت می خواهد تا به اینها توجه کنیم و این عالم هیچکدام به حال خود رها نشده است و همه اینها را فرشتگان الهی تدبیر می کنند و تمام مأموران الهی در عالم هستی کاملا در حال فعالیت هستند اما ما هیچکدام توجهی به آن نداریم و فکر می کنیم همه این عالم به خودی خود به وجود آمده اند.

والسلام علیکم و الرحمة و برکاته

 



1.یونس/ 67.

[2].همان.

[3].همان.

[4]. قصص/ 71.

[5]. همان.

 

پیگیری در آپارات پیگیری در لنزور محبوبیت گوگل عضویت در کانال تلگرام فيسنما ارسال به دیگ ارسال به افسران ارسال به کلوب

تاریخ درج: 1396/12/08
© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي  بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس :  32358091-044                 فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir                  سامانه پيام کوتاه : 50001916


© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.