نسخه چاپي



نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

دعا یکی از درب های رحمت خداوند است، که خداوند کلید آن را در دستان ما قرار داده است

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی در سلسله جلسات تفسیر قرآن به تفسیر آیات 58 و 59 سوره انعام پرداخت و گفت: دعا یکی از درب های بزرگ رحمت خداوند است که خداوند کلید آن را در دستان ما قرار داده است تا ما از خداوند بخواهیم تا خداوند عطا نماید.

 

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ

اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

قُلْ لَوْ أَنَّ عِنْدِي مَا تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ لَقُضِيَ الْأَمْرُ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِالظَّالِمِينَ (58) وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ (59)



خداوند در این دو آیه شریفه به این مضمون می فرمایند: ای پیامبر به آن بگو اگر آنچه که شما آن را با عجله می خواهید در اختیار من بود، مسئله تمام می شد و مسئله بین من و شما فیصله پیدا می کرد.

در آیات گذشته عرض کردم که کفار و مشرکین به پیامبر می گفتند که اگر راست می گویی و از جانب خداوند آمده ای و اگر راست می گویی که اگر ما ایمان نیاوریم خداوند عذاب می فرستند و ما را از بین می برد، زود این عذاب را بفرست و ما را نابود کن.

پیامبر بزرگوار اسلام در جاهای مختلف و با بیان های مختلف این مسئله را به آن ها اعلام کرده است که این در اختیار من نیست و در اختیار خداوند است و اگر خداوند بخواهد عذاب می کند و در این جا نیز می فرمایند: اگر آنچه می خواهید در اختیار من بود مسئله فیصله پیدا می کرد، یعنی من فوراً شما را عذاب می کردم و مسئله تمام می شد، این در اختیار خداوند است و اگر خداوند صلاح بداند عذاب می کند و اگر صلاح نداند عذاب را به تاخیر می اندازد.

وعده خداوند این است که اگر ایمان نیاورید عذاب خواهد کرد اما چه زمانی عذاب خواهد کرد؟، زمان آن در اختیار خداوند است اما این مشخص است که اگر عذاب بیاید فقط ظالمین را فرا می گیرد چون خداوند ظالمان را می شناسد.

در آیه بعدی پروردگار تبارک و تعالی می فرمایند: خزائن آسمان ها و زمین در پیش خداوند متعال است و خداوند از همه چیز خبر دارد و از هر آن چه که در دریا و خشکی هست می داند و همه چیز در اختیار خداوند است و بر همه چیز احاطه علمی دارد و این آیه مقدمه ای است برای آیه بعدی که در جلسه بعد خواهیم خواند.

قُلْ لَوْ أَنَّ عِنْدِي مَا تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ لَقُضِيَ الْأَمْرُ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِالظَّالِمِينَ: (پیامبر) بگو اگر تحقیقاً نزد من بود آنچه که با عجله آن را می خواهید البته تمام می شد کار بین من و شما و خداوند آگاه هست به ظالمان.

بشر موجود عجیبی است و هیچ موجود مانند بشر نیست نه خوب آن قیمت دارد و نه بد آن مانند دارد، به جای اینکه از عقل و فهم و درکی که خداوند به انسان داده استفاده کند و در مورد سخنی که شنیده فکر کند و حقیقت سخن را پیدا کند و اگر سخن، سخنی منطقی باشد آن را قبول کند، عناد و لجاجت را به حدی می رساند که نه تنها فکر و قبول نمی کند، بلکه می گوید که هر چه از دستت بر می آید کم نگذار، یعنی با سر به طرف عذاب خداوند می رود.

لذا در این آیه نیز می فرماید که در عذاب خواستن عجله می کردند، به همین سبب است که خداوند به پیامبر می فرمایند که بگو اگر نزد من بود به آنچه عجله می کنید، البته مسئله تمام می شد.

«وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِالظَّالِمِينَ» یعنی اگر عذاب نازل شود خداوند ظالمان را می شناسد و عذاب فقط ظالمان را فرا می گیرد و خداوند می داند که چه کسی را عذاب خواهد کرد و چه کسی را عذاب نخواهد کرد.

این که خداوند فوراً عذاب نمی کند، حاکی از رحمت خداوند است و گرنه خداوند می توانست هر قومی را که ایمان نمی آورد فوراً عذاب نماید و آن ها را به جهنم بفرستد، اما خداوند فرصت داده است تا بلکه آن ها ایمان بیاورند و اهل رحمت شوند.

وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ: و نزد او (خداوند) هست خزائن غیب، نمی داند آن ها را مگر خود او (خداوند) و می داند آنچه که در خشکی و دریا است و نمی افتد هیچ برگی مگر آن که خداوند از  آگاه است و هیچ دانه ای نیست در ظلمات (داخل) زمین و هیچ تر و خشکی نیست که مگر در کتابی آشکار.

مَفَاتِحُ: هم به معنای مفتاح یعنی کلید و هم به معنی خزائن است که هر دو را در این جا معنی کرده اند و نوعاً و مشهور آن را خزینه در نظر گرفته اند.

آنچه که در این آیه شریفه مهم است و باید به آن دقت شود دو مسئله است:

مسئله اول اینکه تمام خزینه های عالم هستی در اختیار پروردگار تبارک و تعالی است، لذا کسی که باید انسان به آستان او بیافتد و از آستان او بخواهد پروردگار تبارک و تعالی است.

وصیت نامه ی مشهوری که از امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه به امام حسن علیه السلام هست، می فرمایند: «وَ اعْلَمْ أَنَّ الَّذِي بِيَدِهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ قَدْ أَذِنَ لَكَ فِي الدُّعَاءِ» بدان آن کسی که خزائن آسمان ها و زمین در دست اوست به تو اجازه داده تا دعا کنی، «وَ تَكَفَّلَ لَكَ بِالْإِجَابَةِ» و خداوند به عهده گرفته که اجابت کند.

نه تنها خداوند متعال اجازه دعا داده و به عهده گرفته که اجابت کند بلکه فراتر از آن: «وَ أَمَرَكَ أَنْ تَسْأَلَهُلِيُعْطِيَكَ» خداوند دستور داده که از خداوند بخواهی تا خداوند عطا کند، «وَ تَسْتَرْحِمَهُ لِيَرْحَمَكَ» و از خداوند بخواهی که به تو رحم کند.

این قسمت چون به آیه مربوط است عرض می کنم، حضرت می فرمایند: «فَإِذَا نَادَيْتَهُ سَمِعَ نِدَاكَ» خداوند را با صدای بلند بخوانی خداوند صدایت را می شنود، «وَ إِذَا نَاجَيْتَهُ عَلِمَ نَجْوَاكَ» و اگر با صدای آهسته خداوند را بخوانی از صدای آهسته تو نیز خبر دارد، «ثُمَّ جَعَلَ فِي يَدَيْكَ مَفَاتِيحَ خَزَائِنِهِ» سپس خداوند کلید این خزائنی که در آسمان ها و زمین هست در دستان تو قرار داده است، «بِمَا أَذِنَ لَكَ فِيهِ مِنْ مَسْأَلَتِهِ» چون اجازه داده است که تو از خداوند بخواهی (این خواستن در حقیقت کلید این خزائن است)، «فَمَتَى شِئْتَ اسْتَفْتَحْتَ بِالدُّعَاءِ أَبْوَابَ نِعْمَتِهِ» هر زمان بخواهی می توانی با این کلید دعا، درب های نعمات خداوند را به روی خود باز کنی، «وَ اسْتَمْطَرْتَ شَآبِيبَ رَحْمَتِهِ» و هر زمان بخواهی دست هایت را بالا ببر و رحمت خداوند را بباران.

این یک مسئله در آیه شریفه است که خزائن کل عالم هستی در دست خداوند است و به غیر از خداوند هیچ کس از آن ها خبر ندارد، اما پروردگار تبارک و تعالی کلید این خزائن را به دست من و شما داده است.

ما از این کلید استفاده نمی کنیم یا خیلی کم استفاده می کنیم، اگر به دعاهای اهل بیت نگاه کنیم می بینیم که امیرالمومنین دعای کمیل را در یک سجده می خوانده است، دعای عرفه، مناجات خمسه العشره، دعای ابوحمزه شمالی، صحیفه سجادیه را نگاه کنید، اهل بیت، اهل دعا بودند.

ما در طول روز چند دقیقه از عمرمان به دعا می گذرد، پنج دقیقه هم نمی شود، این دعا یکی از درب های بزرگ رحمت خداوند است که به روی ما باز شده و خدا کلید آن را در دستان ما قرار داده است تا ما از خداوند بخواهیم تا خداوند عطا نماید.

به غیر آستان خداوند رفتن سفاهت است و اصل خواستن از پروردگار تبارک و تعالی است و انسان باید تمام مشکلات خود را از خداوند بخواهد.

مسئله دوم احاطه علمی خداوند است، آن چه که خداوند در این آیه می فرمایند را ما باید زود به زود به خودمان یادآوری کنیم انسان باید توجه داشته باشد که خداوند احاطه علمی دارد و همه چیز را می داند.

حضرت امیرالمومنین در نهج البلاغه جمله ای دارد که می فرمایند: «يَعْلَمُ عَجيجَ الْوُحُوشِ فِى الْفَلَواتِ» حیوانات وحشی که در جنگل ها و بیابان ها نعره می کشند خداوند از آن ها خبر دارد، «وَ مَعاصِىَ الْعِبادِ فِى الْخَلَواتِ» و هر کس در خلوت ها گناه می کند خداوند از آن ها نیز خبر دارد، «وَاخْتِلافَ النِّينانِ فِى الْبِحارِ الْغامِراتِ» و از آن ماهی ها که در زیر آب ها هستند از آن ها نیز خداوند خبر دارد، «وَ تَلاطُمَ الْماءِ بِالرِّياحِ الْعاصِفاتِ» و از تعداد امواج دریا خداوند خبر دارد.

این که انسان این ها برای خود یادآوری نماید باعث می شود در انسان حالت پذیرش و تواضع و خضوع در مقابل خداوند ایجاد شود و گرنه ما که می دانیم خداوند همه این ها را می داند ولی خداوند با تذکر این مسائل می خواهد این حالت در انسان ایجاد شود.

امیرالمومنین علیه السلام در مورد این مسائل در خطبه 178 نهج البلاغه می فرمایند: «لايَعْزُبُ عَنْهُ عَدَدُ قَطْرِ الْماءِ» از خداوند مخفی نیست تعداد قطره های آب، «وَ لا نُجُومِ السَّماءِ» و تعداد ستاره های در آسمان، «وَ لا سَوافِى الرّيحِ فِى الْهَواءِ» و تعداد گرد و غبار ریزی که با وزش باد در هوا بلند می شود، «وَ لا دَبيبُ النَّمْلِ عَلَى الصَّفا» و حرکت مورچه ای بروی سنگ صاف، «وَ لا مَقيلُ الذَّرِّ فِى اللَّيْلَةِ الظَّلْماءِ» و محل خواب مورچگان در شب، «يَعْلَمُ مَساقِطَالْاَوْراقِ» محل افتادن برگ ها، «وَ خَفِىَّ طَرْفِ الْاَحْداقِ» و حرکت مخفی مردمک چشم.

 

پیگیری در آپارات پیگیری در لنزور محبوبیت گوگل  فيسنما ارسال به دیگ ارسال به افسران ارسال به کلوب

تاریخ درج: 1396/10/24
© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي  بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس :  32358091-044                 فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir                  سامانه پيام کوتاه : 50001916


© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.