نسخه چاپي

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

بزرگترین فرصت سوزی صرف عمر در راه غیر از پروردگار است

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی در سلسله جلسات تفسیر قرآن به تفسیر آیات 31 و 32 پرداخت و گفت: انسان نباید فرصت سوزی کند، بزرگترین فرصت سوزی این است که انسان عمر خود را غیر طریق پروردگار صرف کند، در آن صورت در قیامت به سر خود خواهد زد و حسرت خواهد خورد، یکی از اسامی قیامت، یوم الحسرت است که انسان در آن حسرت و تاسف خواهد خورد.

 

سوره انعام آیه 31 و 32

قَدْ خَسِرَ الَّذينَ کَذَّبُوا بِلِقاءِ اللَّهِ حَتَّي إِذا جاءَتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قالُوا يا حَسْرَتَنا عَلي‏ ما فَرَّطْنا فيها وَ هُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزارَهُمْ عَلي‏ ظُهُورِهِمْ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (31) وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذينَ يَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ (32)

خداوند متعال در این دو آیه شریفه به این مضمون می‌فرمایند: آن انسان‌هایی که قیامت و آخرت را تکذیب کردند، با تکذیب آخرت زیان کردند و مسئله به این کیفیت خواهد بود که وقتی قیامت شروع خواهد شد و آن قیامت را خواهند دید، شروع به پشیمان شدن خواهند کرد و حسرت خواهند خورد و خواهند گفت ای کاش در دنیا از فرصت استفاده می‌کردیم، ما در دنیا کوتاهی و تفریط کردیم و در دنیا اعمال خوب انجام ندادیم.

خداوند می فرمایند: و چون در دنیا اعمال خوب انجام نداده اند، بار معاصی خود را حمل خواهند کرد و این گناهان و معاصی از آن ها جدا نخواهند شد و باعث خواهد شد آن ها اهل عذاب شوند.

دنیا محل زندگانی نیست بلکه بازیچه و مشغولیت است و اهل زندگانی در آخرت خواهد بود و آخرت به نفع متقیان است و الا این دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم این مشغولیت است و هر کس عقل داشته باشد و عاقلانه فکر کند هیچگاه خود را به این دنیا سرگرم نمی کند و از آخرت غافل نمی شود.

قَدْ خَسِرَ الَّذينَ کَذَّبُوا بِلِقاءِ اللَّهِ حَتَّي إِذا جاءَتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قالُوا يا حَسْرَتَنا عَلي‏ ما فَرَّطْنا فيها وَ هُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزارَهُمْ عَلي‏ ظُهُورِهِمْ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ: به تحقیق زیان کردند آن کسانی که تکذیب کردند ملاقات خداوند را، تا زمانی که به آن ها بیاید قیامت ناگهان، می گویند ای حسرت بر ما به آنچه که از آن کوتاهی کردیم در دنیا و آن ها حمل می کنند بارهایشان (سنگینی گناهانشان) را بر پشتشان، آگاه شوید بد آنچه که آن ها حمل می کنند.

کسانی که تکذیب کردند و گفتند که قیامت و آخرتی وجود ندارد که در آیات قبل خواندیم «وَقالُواإِنْهِيَإِلاَّحَياتُنَاالدُّنْياوَمانَحْنُبِمَبْعُوثينَ»فقط این زندگی، زندگی دنیا است و ما مبعوث نخواهیم شد، خداوند می فرمایند که این ها زیان کردند، وقتی که کسی قیامت را تکذیب کرد و به قیامت معتقد نشد و آخرت را قبول نکرد، اعمالش را کنترل نخواهد کرد و اگر اعمالش را کنترل نکند، اهل معصیت خواهد شد و اگر اهل معصیت شد، چون قیامت اتفاق خواهد افتاد در نتیجه زیان خواهد کرد.

فرض کنید، معلم به دانش آموزان بگوید هفته آینده امتحان خواهم گرفت، عده ای بگویند که امتحان نخواهد گرفت و خود را آماده نخواهند کرد، اما بعضی از دانش آموزان خوب مطالعه می کنند و در روز موعود وقتی معلم امتحان می گیرد، آن هایی که امتحان را قبول می کردند آن ها سود خواهند کرد، اما کسی که حرف معلم را قبول نمی کرد ضرر خواهد کرد.

در روایت به این مضمون داریم که یک نفر زندیق با امام صادق علیه السلام بحث می کرد، به این مضمون بیان شده است که فرمودند که اگر این حرفی که پیامبران به ما گفته اند که قیامت، آخرت و حساب و کتاب هست، اگر مسئله دروغ باشد ما چقدر ضرر خواهیم کرد؟.

فرض کنید خود ما قیامت را قبول کرده ایم، نتیجه اش این شده است که مقداری خود را کنترل کرده ایم، از زندگی بهره مند هم شده ایم اما نهایتاً این است که عیاشی و بی حیایی و دیگر گناهان را انجام نداده ایم، بعد از مرگ هم ببینیم که قیامتی هم وجود ندارد و با این مرگ زندگی تمام شد، در این صورت چقدر ضرر خواهیم کرد اما اگر قیامت اتفاق بیافتد و بعد از مرگ انسان ببیند که قیامت و حساب و کتاب هست، انسان چقدر ضرر خواهد کرد؟.

انسان اگر احتمال دهد که قیامتی وجود خواهد داشت و یقین هم نکند، اعمالش بر اساس حساب و کتاب خواهد بود، چرا که خطر، خطر بزرگی است، لذا اگر انسان احتمال هم بدهد که قیامتی خواهد بود باید به این احتمال اهمیت بدهد و اعمال خود را کنترل نماید.

«يا حَسْرَتَنا» از نظر لغوی یعنی ای حسرت ما، عرب «يا حَسْرَتَنا» را زمانی به کار می برد که حسرتش خیلی خیلی بزرگ باشد، اگر زیاد تاسف و حسرت بخورد در آن صورت یا حسرتنا می گوید، انگار که حسرت مجسم شده و در مقابل او ایستاده است و او حسرت را مورد خطاب قرار می دهد.

دو مسئله مهم این جا هست:

یک. انسان عاقل هیچگاه فرصت را از دست نمی‌دهد، هر وقت انسان فرصت را از دست داده بعد از آن پشیمان شده، لذا انسان عاقل از فرصت‌ها و لحظه‌ها استفاده می‌کند و نمی‌گذارد لحظه‌هایش از دست برود، اینکه خداوند در قرآن به زمان قسم می‌خورد، «وَالْعَصْرِ، إِنَّ الإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ» به این خاطر است که زمان به قدری مهم است که هیچ چیز به اندازه عمر انسان ارزش ندارد.

اگر یک نفر مریض باشد و به او بگویند که چند روز دیگر از دنیا خواهی رفت اگر می خواهی زنده بمانی باید تمام دار و ندارت را بفروشی و بدهی مثلاً عملت کنند تا بتوانی دو سال دیگر هم زندگی کنی، حاضر می شود تمام داراییش را بفروشد تا یکی دو سال بیشتر زندگی نماید، ارزش عمر انسان بیش از حد است، هر چند نفس و شیطان طوری می کند که انسان ارزش آن را نداند، لذا خیلی از انسان ها عمرشان را بیهوده صرف می کنند.

خداوند در قرآن در جاهای زیادی مسئله حسرت در قیامت را مطرح نموده است که در قیامت انسان های زیادی حسرت خواهند خورد، حتی در مورد مومنان هم هست وقتی اعمال آن ها را حساب و کتاب می کنند، به این مضمون که صندوقی خواهند آورد که پر از اعمال خوب و عطرهای خوب است و صندوق دیگری هم خواهند آورد که پر از وزر و وبال، اعمال بد و بوی بد است و صندوق دیگری که هیچ چیز در آن نیست مومن حسرت خواهد خورد که ای کاش این صندوق ها را نیز از اعمال خوب، نعمت و رحمت پر می کردم.

لذا انسان نباید فرصت سوزی کند و بزرگترین فرصت سوزی این است که انسان عمر خود را غیر طریق پروردگار صرف کند، در آن صورت در قیامت به سر خود خواهد زد و حسرت خواهد خورد، یکی از اسامی قیامت، یوم الحسرت است که انسان در آن حسرت و تاسف خواهد خورد.

دو. انسان از عمل نمی تواند جدا شود، عمل چه خوب و چه بد، این عمل به انسان می چسبد، خداوند در قرآن این مسئله را در چند جا بیان نموده است، خداوند می فرمایند: «وَ کُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ في‏ عُنُقِهِ» ما اعمال انسان ها را بر گردنش ملازم کرده ایم، مراد از «طائِرَهُ» عمل است، خداوند گردن را به این جهت گفته است که مثلاً اگر دست فاسد شود ممکن است آن را قطع کنند، اما اگر گردن انسان را قطع کنند زندگی او از بین می رود.

این عمل نمی تواند از انسان جدا شود چه عمل بد و چه عمل خوب، اگر ما به یک نفر حرف خوبی زدیم و او را خوشحال کردیم و به او احترام کردیم و یا اینکه به یک نفر حرف بدی زدیم،انسان از هیچ کدام اینها خلاصی ندارد.

اعمال خوب برای انسان سعادت است و اعمال بد برای انسان وزر و وبال است، امکان ندارد انسان از این ها جدا شود و به همین صورت به محضر خداوند خواهد رفت، اعمال خوب یا اعمال بد داشته باشد.

خداوند وقتی در این آیه وقتی می فرمایند اعمالشان را بر پشتشان حمل خواهند کرد به این معنا نیست که اعمال خود را مانند کوله پشتی بر پشتشان حمل کنند، مراد این است که وزر و وبال اعمال بد از آن ها جدا شدنی نیست و آن ها را با خود خواهند کشید، امکان اینکه یک نفر این بار را از پشت او بردارد نیست.

«وَ لَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ اُخْرَی» خداوند می فرمایند: بار هیچ کس را دیگری نخواهد توانست بردارد، در دنیا اگر انسان بدهکار باشد، پدر یا برادر او از عوض او می تواند بدهی او را بدهد، اما در قیامت این طور نیست و هیچ کس این بار را از خود نمی تواند جدا کند.

«وَ هُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزارَهُمْ عَلي‏ ظُهُورِهِمْ» و آن ها بارهایشان را بر پشتشان حمل خواهند کرد به این شکل که «أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ» ، یکدفعه انسان بار خوب می برد، مثلاً انسان چمدان طلا با خود ببرد و خوشحال است اما یکبار هم انسان بار بد، وزر و وبال با خود می برد، هم بار را می برد و هم بعد از آن که بار خود را باز کرد، می بیند در داخل بارش مصیبت و عذاب است، هم سنگینی دارد و هم بعد از آنکه به مقصد برسد مصیبت و عذاب به جانش خواهند افتاد.


پیگیری در آپارات پیگیری در لنزور محبوبیت گوگل عضویت در کانال تلگرام فيسنما ارسال به دیگ ارسال به افسران ارسال به کلوب

تاریخ درج: 1396/09/19
© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي  بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس :  32358091-044                 فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir                  سامانه پيام کوتاه : 50001916


© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.