نسخه چاپي

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی:

اعمال و رفتار انسان باعث می شود که اجل انسان کم و زیاد شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم: اعمال و رفتار انسان باعث می شود که این اجل مبهم یا غیر حتمی کم و زیاد شود، مثلاً صله ارحام عمر انسان را زیاد و قطع آن عمر را کم می کند یا ظلم به پدر و مادر عمر انسان را کم می کند، رفتار و حرکات انسان در اجل غیر حتمی او تاثیر گذار است.

 

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به تفسیر آیه اول تا سوم سوره انعام پرداخت و گفت: پروردگار تبارک و تعالی در آیات شریفه تقریباً خلاصه و چکیده سوره مبارکه انعام را بیان می‌فرمایند، در این سه آیه خداوند سه مسئله ی مهم را بیان می کنند.
وی در ادامه افزود: مسئله اول این است که خداوند عالم هستی را آفریده است و آسمان ها و زمین ساخته پروردگار است و خداوند نور و ظلمت را ایجاد کرده است، اما نعوذبالله عده ای بعد این برای خداوند شریک قرار می دهند.
وی ادامه داد: مسئله دوم این است که خداوند متعال عالم انسان را مطرح می فرمایند که پروردگار تبارک و تعالی انسان ها را خلق نموده است و مدت زندگی آن ها را مشخص و مقدر کرده است و مسئله سوم این است که اعمال انسان بدون حساب و کتاب نیست و انسان هر آنچه عمل می کند، همه آن در محضر خداوند است و پروردگار تبارک و تعالی از آن ها خبر دارد و به وسیله آن در روز قیامت انسان ها را محاسبه خواهد کرد.
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی در ادامه در تفسیر عبارت «الْحَمْدُ» گفت: الف و لام «الْحَمْدُ»، الف و لام استغراق است، یعنی تمامی ستایش و حمد برای پروردگار تبارک و تعالی است، حتی انسان اگر غیر از خداوند تبارک و تعالی هر چیز و موجودی را در نظر بگیرد، چون سرچشمه و مبدع تمام عالم هستی پروردگار تبارک و تعالی است اگر هر موجودی را انسان تعریف کند در واقع خداوند متعال را تعریف می کند.
وی در ادامه در تفسیر «خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ» گفت: «خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ» غیر از پروردگار تبارک و تعالی آسمان ها و زمین خالق دیگری ندارد، چون ایجاد کننده ی عالم هستی پروردگار تبارک و تعالی است پس اگر در هر موجودی خوبی باشد همه آن به پروردگار تبارک و تعالی بر می گردد، لذا حمد برای پروردگار تبارک و تعالی است.
وی در ادامه در تعریف نور گفت: در تعریف نور نوعاً گفته شده است که نور عبارت است آن چیزی که «الظاهر لنفسه و المظهر لغيره» به خودی خود ظاهر است و سایر چیزها را نیز ظاهر می کند، الان این نوری که در این جا هست به خودی خود روشن است و چیزهای دیگر را نیز روشن می کند و نشان می دهد، اگر این نور را از بین ببریم و برق را قطع کنیم و این جا ظلمانی شود، هیچ چیز در این جا دیده نخواهد شد.
وی افزود: آن چه که باعث می شود همه چیز دیده شود نور است، خداوند ظلمات و نور را قرار داده است، اینکه خداوند می فرمایند: «جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ» و نمی فرمایند: «خلق الظلمات و النور» نوعاً اشاره کرده اند که چون خداوند می فرمایند: «خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ» آسمان ها و زمین را خداوند آفریده است، این نشان می دهد که نور و ظلمت را نیز خداوند آفریده است، اما اینکه خداوند می فرمایند: «جَعَلَ» به خاطر این است که این نور و ظلمت اصلش به خلقت باز می گردد، بعد از خلقت، نور و ظلمت نیز خود به خود ایجاد می شود.
امام جمعه ارومیه در تفسیر «ثُمَّ الَّذينَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ» گفت: «ثُمَّ الَّذينَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ» یعنی بت هایی را که هیچ کاری از دستشان را با خداوند برابر قرار می دهند، خداوندی که آسمان ها و زمین را آفریده و تمام هستی از او است و ظلمت و نور به خداوند باز می گردد را با بت ها برابر قرار می دهند.
وی ادامه داد: در تمامی مباحث خلقت همین طور است که اصل عالم هستی را خداوند آفریده است و فاصله خداوند با چیزهایی که کافران آن را با خداوند برابر قرار می دهند بین هیچ و بی نهایت است، اما این بشر عجیب است که پروردگار با آن عظمت را نادیده می گیرد و بتی را که از چوب ساخته است را با خداوند برابر قرار می دهد.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: خداوند دو اجل برای مخلوقات مشخص نموده است، یکی اجل مسمی و کاملاً مشخص است و دیگری اجل غیر مشخص و غیر معین و قابل تغییر است.
وی در ادامه افزود: بهترین توضیح در بین توضیحات مفسران برای اجل این است، فرض کنید خداوند زید را طوری آفریده که اگر مشکلی پیش نیاید و به زندگی معمولی ادامه دهد صد سال عمر خواهد کرد که این اجل، اجل مسمی است، اما اجل غیر حتمی این است که اگر در نیمه عمر اتفاقی بیافتد و اینکه باید صد سال عمر می کرد، پنجاه سال عمر کرد به این اجل، اجل غیر حتمی است.
وی در پایان اضافه کرد: اعمال و رفتار انسان باعث می شود که این اجل مبهم یا غیر حتمی کم و زیاد شود، مثلاً صله ارحام عمر انسان را زیاد و قطع آن عمر را کم می کند یا ظلم به پدر و مادر عمر انسان را کم می کند، رفتار و حرکات انسان در اجل غیر حتمی او تاثیر گذار است.
 

پیگیری در آپارات پیگیری در لنزور محبوبیت گوگل عضویت در کانال تلگرام فيسنما ارسال به دیگ ارسال به افسران ارسال به کلوب

تاریخ درج: 1396/08/20
© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي  بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس :  32358091-044                 فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir                  سامانه پيام کوتاه : 50001916


© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.