نسخه چاپي

خطبه های نماز جمعه ارومیه - 96/04/09

 

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول:

 

سَلامُ علیکم وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم، اَلحَمْدُ وَ الثَّنَاءِ رَبِ العَالَمِین، اَلحَمْدُ لله اَلَّذِی یَعْلَمُ عَجِیجَ الْوُحُوشِ فِی الْفَلَوَاتِ وَ مَعَاصِیَ الْعِبَادِ فِی الْخَلَوَاتِ وَ اخْتِلَافَ النّینَانِ فِی الْبِحَارِ الْغَامِرَاتِ وَ تَلَاطُمَ الْمَاءِ بِالرِّیَاحِ الْعَاصِفَاتِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ تُولِجُ اللَّيْلَ فِي الْنَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَ تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ تُخْرِجُ الَمَيَّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاء بِغَيْرِ حِسَابٍ؛ ثُمَ اَلصَّلَاهِ وَ اَلسَلَام عَلَی بَشِیرِ النَّذِیر وَ السِرَاجِ الْمُنِیر وَ دَاعِیاً اِلَی الله بِاِذْنِهِ، نُورُ الله السَّاطِع وَ ضِیاءِ اللَّامِع وَ عُرْوَهِ الْوُثْقَی وَ الْمَثَلِلْ اَعْلَاء وَ الْمُفَضَّلِ عَلَی جَمِیعِ الْوَرَاء، مُحَمَّدٍ النَّبِئ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ علی آلِهِ الطیبین الطاهرین ، سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ ، و اللَّعْنِ الدَّائِمِ عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ ، من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ، اوصيکم عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِي بتقوي اللَّهِ وَ اتِّبَاع أَوَامِرِهِ.

خودم و شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی و اطاعت از دستورات خداوند تعالی و پرهیز از محرمات الهی دعوت می‌کنم. تنها راه نجات برای ما انسان‌ها با تقوا زندگی کردن، با تقوا از دنیا رفتن است.

امیدواریم خداوند تعالی ما را با تقوا زنده نگه دارد، با تقوا از این دنیا ببرد و ان شاء الله در ضمره متقین در روز قیامت مبعوث شویم.

اگر در خاطر شریفتان باشد قبل از ماه مبارک رمضان راجب مباحث معاد صحبت می‌کردیم و من بعضی از مباحث در این زمینه، با این مبنا که اگر انسان زیاد، معاد و مسائل آخرت را ذکر کند و بیاد بیاورد، باعث می‌شود تقوا و خداترسی در وجود انسان نهادینه شود، را محضرتان عرض کردم؛ لذا در ادامه بحثمان مسئله برزخ که از مباحث معاد است مختصراً محضرتان عرض می‌نمایم؛ در خطبه های آینده در این زمینه یک مقدار مفصل تر صحبت می‌کنیم. برای ما انسان ها سه عالم مشخص شده؛ عالم دنیا، عالم برزخ و عالم آخرت؛ انسان بعد از آنکه از عالم دنیا می‌رود، وقتی روح از بدن خارج می‌شود وارد عالم برزخ می‌شود و تا قیامت در عالم برزخ می‌ماند، قیامت که برپا می‌شود انسان به عالم آخرت می‌گذارد. فاصله عالم دنیا و عالم آخرت عبارت است از عالم برزخ. پروردگار تبارک و تعالی در سوره مؤمنین قرآن می‌فرمایند: «حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَ‌بِّ ارْ‌جِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَ‌کْتُ کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَ‌ائِهِم بَرْ‌زَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ» (سوره مؤمنون آیه 99 و 100) وقتی که زمان مرگ انسان ظالم می‌رسد، می‌گوید پروردگارا من را به دنیا باز گردان، تا در دنیایی که ترک کرده ام کارهای نیک انجام دهم، خداوند می‌فرمایند: حرفیست می‌زند، اما به حرفش گوش نمی‌دهند، به دنیا باز نمی‌گردانند، بعد از این مرگ تا در قیامت مبعوث شوند مسئله برزخ است.

یکی ضروریات دین مقدس اسلام عبارت است از اینکه: ما بر اساس ظاهر آیات و روایات معتقدیم ، هر انسان بعد از بدن یک روح مستقل دارد، وقتی انسان می‌میرد و از دنیا می‌رود، بدن می‌پوسد و از بین می‌رود اما این روح است که باقی می‌ماند و حیات برزخی پیدا می‌کند و تا زمان قیامت زندگی می‌کند. وقتی قیامت می‌رسد، خداوند متعال این بدن را از زمین می‌رویاند و روح داخل این بدن می‌شود و انسان مثل انسان دنیوی دارای جسم و روح می‌شود. خداوند تعالی در بعضی آیات قرآن کریم بصراحت به این مسئله اشاره می‌کند و می‌فرماید: «اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى» (سوره زمر آیه 42) خداوند متعال روح ها را هنگام مرگ قبض می‌کند و آنهایی که از دنیا نرفته اند در هنگام خواب، خداوند روح انسانی آنها را قبض می‌کند، وقتی در هنگام خواب خداوند روح انسانی اش را قبض کرده اگر خداوند متعال بخواهد این شخص بمیرد و از خواب بیدار نشود، روحش را نگه می‌دارد و این شخص می‌میرد و نمی‌تواند از خواب بیدار شود. اما اگر اراده خداوند این باشد که از خواب برخیزد و در خواب از دنیا نرود، خداوند روح را می‌فرستد و این روح وارد بدن می‌شود و انسان از خواب بیدار می‌شود. روحی که هنگام مرگ قبض می‌شود وارد حیات برزخی می‌شود.

این مسئله که عرض کردم از ضروریات دین ما است، خداوند متعال در بعضی از این آیات در مورد گروهی خاصی اشاره کرده است، فرض کند در مورد شهداء خداوند متعال می‌فرماید: «لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاَ هُمْ يَحْزَنُونَ» (سوره آل عمران آیات 169 و 170) آنهایی که در راه خدا به شهادت رسیده اند را مرده ندانید بلکه زنده هستند و در نزد خدا رزق و روزی می‌خورند. یعنی وقتی الان از دنیا رفته اند، روحشان در حال تنعم از ارزاق الهی و بهشت برزخی است. و بر این نعمت های خداوند خوشحال هستند و آن هایی که از مؤمنان بعد از آن ها به آن ها لاحق می‌شوند، برای آن ها هم طلب بشارت می‌کنند و می‌گویند اگر آن ها هم بیایند در اینجا ترس و غصه نیست، تماماً رحمت الهی است.

خداوند متعال در قرآن در مورد قوم فرعونیان این مسئله را بیان می‌نماید: «النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ» (سوره غافر آیه 46) فرعون و فرعونیان هم صبح و هم شب به آتش عرضه می‌شوند وقتی قیامت برپا شود خطاب می‌آید که اینها را وارد عذاب جهنم کنید. اما در عالم برزخ اینها را می‌برند و به آتش عرضه می‌کنند این همان مسئله برزخ و حیات برزخی است. برای ما حیات برزخی است انسان که از دنیا می‌رود، اگر انسان خوبی باشد، ‌روحش در عالم برزخ در حال تنعم از نعمت های الهی می‌شود و اگر انسان بدی باشد، نعوذ بالله در عالم برزخ روحش در شکنجه و عذاب خواهد بود. برای این مسئله آیات و روایات و دلایل مفصلی داریم، فقط من به دو روایت اشاره می‌کنم. این مسئله را هم شیعه و هم اهل سنت نقل کرده اند: در جنگ بدر پیغمبر بزرگوار اسلام صل الله علیه و آله، وقتی کفار و مشرکین را شکست دادند، مرده هایشان را داخل بعضی از چاه ها در بدر انداختند، نقل به این مضمون است که وقتی پیامبر بزرگوار اسلام می‌خواستند بدر را ترک کنند و بر مرکبش سوار شده بود و ندای القلیب داده بودند، حضرت در مقابل این چاه ها که جنازه مشرکین را در آن انداخته بودند، ایستادند و ندا دادند: یا أَهْلَ القَلیبِ هَلْ وَجَدْتُمْ ما وَعَدَکُم رَبُکُمْ حَقّاً؟ فَإنّى وَجَدْتُ ما وَعَدَنى رَبِّى حَقّاً، فَقَالَ لَهُ عُمَرْ یا رَسُولَ الله; هَلْ یَسْمَعُونَ؟ قالَ ما أَنْتُمْ بَأَسْمَعَ لِما أَقُوْلُ مِنْهُمْ وَلکِنَّ الْیَوْمَ لا یُجِیبُونَ! ای اهل چاه آیا به آنچه که پروردگارتان وعده عذاب و عقاب بعد از مرگ داده بود آیا به آن حق پیدا کردید؟ من به آن وعده ای که پیروز خواهم شد، حق یافتم. برای شما هم که خداوند وعده عذاب داده بود حق پیدا کردید؟ عمر ابن خطاب به پیامبر گرامی اسلام عرض کرد: یا رسول الله؛ آیا عده ای که مرده اند، روحشان از بدنشان رفته است را خطاب می‌کنید؟ حضرت فرمودند: شما حرف مرا بهتر از این ها نمی‌شنوید، یعنی این ها بهتر از شما می‌شنوند، اما این ها نمی‌توانند جواب بدهند. این نشان می‌دهد که حیات برزخی وجود دارد، پیامبر آنها را مورد خطاب قرار می‌داد.

از امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه در نهج البلاغه نقل شده است که حضرت از یکی از جنگ ها بر می‌گشت و به نزدیکی کوفه رسید، به قبرستانی که در نزدیک کوفه بود نگاه کرد و خطاب کرد: ای اهل جایی که وحشتناک است، ای اهل آن دیاری که در آب و علف در آن خبری نیست، ای اهل قبور ظلمانی، ای اهل خاک، ای اهل غربت، ای اهل تنهایی و ای اهل وحشت، شما از ما زودتر به دنیای دیگر رفتید و ما هم به شما لاحِق خواهیم شد، خانه هایی که شما ترک کردید و رفتید دیگران در آن ها می‌نشینند، همسرانتان را ترک کردید و آنها با دیگران ازدواج کردند، مال و اموالی که ترک کردید اموالتان را وراث بین خود تقسیم کردند، این خبر ما برای شما است بگویید که چه خبری در نزد شماست، من اخبار دنیا را به شما گفتم، شما مرده ها هم بگویید که در نزد شما چه خبری است؟ حضرت به طرف اصحاب رو کرد، فرمود: اگر خداوند اجازه بدهد که اینها صحبت کنند، آن موقع مرده ها به شما خبر می‌دهند که، بهترین توشه که می‌توان به اینجا آورد، تقوا است.

امیرالمؤمنین علیه السلام واقعا این ها را مورد خطاب قرار می‌داد، نه اینکه مسئله، مسئله ای خیالی باشد، لذا آنهایی که از دنیا رفته اند کاملاً خبر دارند، زنده هستند، در نزد خداوند یا متنعم و یا نعوذبالله در حال عذاب و شکنجه و درد هستند، امیدواریم خداوند متعال به ما عنایت کند، که هم در این دنیا، هم در عالم برزخ و هم در عالم آخرت سعادتمند شویم، ان شاء الله.

اما در مورد مباحثی که راجب خانواده در خطبه های قبلی عرض می‌کردم یک نکته را بصورت خلاصه و سریع خدمتتان عرض می‌نمایم، از جمله از این مسئله ها که در خانواده ها، قوم و اقربای ما و در بین مؤمنان باید رعایت کنیم، عبارت است از این که: انسان مؤمن نباید در سینه اش کینه و نفرت نگه دارد، اگر در خانواده بین آقا و خانم حرفی شده است، در دلش این مسئله را صورت جلسه نکند و نگه دارد، در این صورت همیشه نفرت و کینه را در دل پرورش می‌دهد. اگر یک شکرابی و حرف نامناسبی شده، انسان باید این مسئله را از دلش پاک کند و بیرون کند تا این نفرت گذشته نرفته است، محبت آینده در دل انسان نمی‌نشیند، مؤمن و مسلمان مخصوصاً اگر در خانواده اش مسئله ای پیش بیاید، آن را فراموش می‌کند و در دل صورت جلسه نمی‌کند و نگه دارد، همیشه نفرت و کینه را در یادش هی تجدید کند و در جایش انتقام بگیرد، مسلمان و مؤمن از کدورتی از زن و فرزند پیش بیاید، آن را باید فراموش کند، کینه را از یاد ببرد، کینه و نفرت نسبت به دیگران نگذارد در دلش باقی بماند.

خداوند در قرآن در مورد صفت مؤمنان می‌فرمایند: «لا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلاً لِّلَّذِينَ آمَنُوا» این ها دعا می‌کنند خدایا غل، حسد، کینه و نفرت را نسبت به مؤمنان از دل ما پاک کن، نگذار در دل ما نفرت بماند؛ وقتی نفرت را انسان نشوید و باقی بماند، زیاد می‌شود و وقتی زیاد شد، انسان عکس العمل منفی نشان می‌دهد و محبت شخص در دلش جای نمی‌گیرد. می‌بینی خواهر با خواهر، برادر با خواهر حرفش شده، بعد تمام شدن نباید صورتجلسه کند و نگه دارد، اگر این کینه را انسان نگه دارد، محبت ایجاد نمی‌شود، هی افزایش پیدا می‌کند، مؤمن و مسلمان کینه را پاک می‌کند و کنار می‌گذارد، اگر خداوند متعال آن اشتباهاتی که ما در مقابل خداوند متعال انجام داده ایم را عفو و گذشت نکند و نادیده نگیرد، باید با ما چگونه برخورد کند، ما باید از خداوند متعال یاد بگیریم و این ها کنار بگذاریم تا محبت، صفا و صمیمیت در دل انسان جای کند، در جامعه و در سطح وسیع هم همینطور است، در زمان انتخابات چه در ریاست جمهوری،‌ چه در شورای شهر یک سری مباحثی شده اگر این ها را در دلمان جمع کنیم و نگه داریم، به کینه و نفرت تبدیل کنیم، این کار قهراً نمی‌گذارد محبت، صمیمیت، همدلی و وحدتی که مقام معظم رهبری فرمودند جایگزین شود؛ لذا لازمه اش این است که انسان بعضی از مسائل را نادیده بگیرد و از یاد ببرد.

امام سجاد صلوات الله و سلامه علیه در دعای چهل و هفتم صحیفه سجادیه، دعا می‌نماید: «وَ انْزِعِ الْغِلَّ مِنْ صَدْرِي لِلْمُؤْمِنِينَ» خدایا، غل و کینه ای که نسبت به مؤمنین ممکن است در وجود من ایجاد شود از بین ببر، یعنی نسبت به مؤمنین در دل من نفرت و کینه نباشد، امیدواریم ان شاء الله خداوند متعال به جای نفرت و کینه، محبت و صفا و صمیمیت را در قلب مؤمنین و همه ما مستقر کند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم ، الْحَمْدُ وَ الثنا لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ، ثُمَّ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ علی سَيِّدَنَا و حَبِيبِ إِلَهِ الْعَالَمِينَ ، الْعَبْدِ الْمُؤَيَّدِ ، وَ الرَّسُولِ المصدد الْمُصْطَفِي الْأَمْجَدِ أَبِي الْقَاسِمِ مُصْطَفی مُحَمَّدٍ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ علی آلِهِ الطیبین الطاهرین ، سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ ، و اللَّعْنِ الدَّائِمِ عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ ، من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ، اوصيکم عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِي بتقوي اللَّهِ وَ اتِّبَاع أَوَامِرِهِ.

خودم و شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی و اطاعت از دستورات خداوند تعالی و پرهیز از محرمات الهی دعوت می‌کنم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴

**************************************

 

 

 خطبه دوم:

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم، الْحَمْدُ وَ الثَّنَا لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ بَاعِث الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِين ثُمَّ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ علی سَيِّدَنَا و حَبِيبِ إِلَهِ الْعَالَمِينَ، الْعَبْدِ الْمُؤَيَّدِ، وَ الرَّسُولِ المصدد الْمُصْطَفِي الْأَمْجَدِ أَبِي الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ علی آلِهِ الطیبین الطاهرین، سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ، و اللَّعْنِ الدَّائِمِ عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ، من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ، اللهم و صل علی علی امیر المومنین، سید الوصیین و آیَتِکَ الْکُبْرَى وَ النَّبَإِ الْعَظِیمِ وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَیِ الرَّحْمَةِ و امامی الهدی، الحسن و الحسین، سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، اللهم و صل علی ائمة المسلمین، علی ابن الحسین و محمد ابن علی و جعفر ابن محمد و موسی ابن جعفر و علی ابن موسی و محمد ابن علی و علی ابن محمد و الحسن ابن علی و الخلف الحجة القائم المنتظر المهدی، حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک، اللهم و صل علی ولی امرک المؤمّل و العدل المنتظر، و حفه به ملائکتک المقربین و ایده بروحِ القدس یا رب العالمین، اللهم هؤلاء ائمتنا و سادتنا و قادتنا بهم نتولی و من اعدائهم نتبرء الی یوم القیامه، «اَللّهُمَ وَصَلِ عَلَيْهِمْ صَلاةً لا يَقْوى عَلى اِحْصائِها و غیرک، اوصيکم عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِي بتقوي اللَّهِ وَ اتِّبَاع أَوَامِرِهِ».

خودم و شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی و اطاعت از دستورات خداوند تعالی و پرهیز از محرمات الهی دعوت می‌کنم.

در خطبه دوم چند مسئله را بصورت خلاصه و فشرده محضرتان عرض می‌نمایم.

 مسئله اول:

سالگرد شهادت شهید مظلوم بهشتی با هفتاد و دو شهید بزرگوار در دفتر حزب جمهوری اسلامی در 7 تیر سال 60 با توطئه دشمن به شهادت رسیدند و به ملاقات خداوند رفتند؛ اولاً از خداوند متعال می‌خواهیم، این شهید بزرگوار را با اهل بیت عصمت و طهارت علیهما السلام مهشور نماید و یاد و نام با عظمت ایشان را گرامی می‌داریم و آرزوی می‌کنیم که ان شاء الله رئیس قوه قضاییه و آن عزیزانی را که در قوه قضاییه مشغول به خدمت برای مردم هستند، در این کار با اهمیت و مهم موفق شوند و خداوند رحمت و عنایتش را شامل ایشان فرماید و ان شاء الله بتوانند مشکلات قضایی کشور را به نحو احسن حل و فصل نمایند.

 اگر در خاطر شریفتان باشد، مقام معظم رهبری در ایام گذشته، بحث هفته ترور را مطرح کردند و فرمودند: «جای تعجب دارد که آمریکا از حقوق بشر دم می‌زند» ، در حالی که اگر مناسبت های یک هفته را در نظر بگیریم، در 6 تیر سال 60 هجری، خود مقام معظم رهبری مورد سوء قصد قرار گرفتند، در مسجد ابوذر که مشغول سخنرانی بودند بمب گذاری کردند، مقام معظم رهبری زخمی شدند؛ در 7 تیر سال 60 ، شهید بزرگوار بهشتی با همراهان به شهادت رسیدند؛ در 11 تیر سال 61 ، مرحوم شهید صدوقی را به شهادت رساندند و اگر شما نگاه کنید مسئله ساقط کردن هواپیمای مسافربری، که در 12 تیر 67 اتفاق افتاد و حدود سیصد نفر انسان بی گناه، که از بین اینها شصت وشش نفر کودک بودند و هنوز به سن 12 سالگی نرسیده بودند، با پرتاب یک موشک حدود سیصد نفر انسان بی گناه را از بین بردند و قلع و قمع کردند و عجیب اینجاست که بعداً به فرمانده ناو مدال افتخار دادند که توانست حدود سیصد نفر انسان بی گناه را که در بین اینها شصت و شش کودک که هنوز به دوازده سال نرسیده بودند را از بین ببرد؛ از این طرف دم از حقوق بشر می‌زند و ادعای حقوق بشر دارد، واقعاً جای تعجب دارد و واقعاً انسان باید دقت کند که چهره اینها چهره نفاق است، در ظاهر می‌خندند، خود را متمدن، روشن فکر، طرفدار بشر و حقوق بشر و نه تنها حقوق بشر، از حقوق حیوانات هم دم می‌زنند اما انسان های بی گناه را اینطور قلع و قمع می‌کنند و به این قلع و قمع مدال افتخار هم می‌دهند و تقدیر و تشکر می‌کنند، واقعا ما در روزگار عجیب و غریبی زندگی می‌کنیم.

 مسئله دوم:

مسئله شهرستان سردشت در استان ما در 7 تیر سال 66 که به دستور صدام علیه لاعن الله بمباران شیمیایی کردند، یکصد و ده نفر بی گناه به شهادت رسیدند،‌ هزاران نفر هم مصدوم شدند که هنوز هم در حال زجر هستند و از این مسئله واقعاً رنج و زجر می‌برند، این هم تحفه آمریکا و سردمداران غرب و حقوق بشر است و سند بی آبرویی آنها است که الان سی سال است که هنوز نتوانسته اند این مسئله را بدرستی محکوم و روشن نمایند، این نشان می‌دهد که همچنین افرادی، آمریکا و اذناب آمریکا قابل اعتماد نیستند، آنها به بچه ها و انسان های بی گناه رحم نمی‌کنند، از اول عادتشان این است؛ ما در عرض چهل سال از این موارد زیاد دیده ایم و الان هم می‌بینیم که ا حمایت اینها چطور مسلمانان را در دنیا می‌کشند.

 مسئله سوم:

مسئله بعدی، صحبت های مقام معظم رهبری در نماز عید فطر و مسئولان نظام که در روز عید فطر محضر حضرت آقا مشرف شده بودند، است؛ من چند نقطه را سریع و فشرده و بصورت خلاصه محضرتان عرض می‌نمایم. مقام معظم رهبری یک مسئله ای را مطرح کردند و فرمودند که فلسطین نباید از مسئله ی اصلی مسلمانان خارج شود، یک عده انسان غاصب، اهالی منطقه ای اسلامی را بیرون کرده و حکومت را به دست گرفته و عده ای مسلمان را در آنجا تحت شکنجه و فشار قرار داده اند، بر اساس فقه اسلامی و نظر و فتوای بزرگان تمام مذاهبی که داریم باید مسلمانان با رژیم صهیونیستی مبارزه و جهاد کنند، این مسئله از مسلمات است؛ پروردگار تبارک و تعالی در قرآن کریم به صراحت فرموده «قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ» (آیه 14 سوره توبه) با آنها جنگ کنید، تا خداوند با دست شما، آنها را عذاب و خار کند و قلب مومنین را شاد کند. وظیفه یک مسلمان است وقتی یک مملکت اسلامی از طرف صهیونیسم و کفار مورد ظلم قرار می‌گیرد باید همه در مقابل آنها اعلام موضع، جنگ، جهاد و با صراحت اعلام دشمنی نمایند، اما متأسفانه یک عده از سران کشورهای عربی نه تنها اعلام مبارزه نمی‌کنند، با آنها هم پیمان می‌شوند، از قضا برای نابود کردن مسلمانان از آنها کمک می‌خواهند، شما نگاه کنید یمن را عربستان با کدام هواپیماها بمباران می‌کند، اصلاً از خود اسرائیل هواپیما اجاره می‌کند و خلبانان اسرائیلی با هواپیماهای اسرائیلی یمن را بمباران میکنند، اینها اسماً مسلمان هستند در واقع از اسلام خبری ندارند بلکه اینها از خود صهیونیست ها هستند.

مسئله ی دومی که مقام معظم رهبری اشاره نمودند، فرمودند که خیلی باید مواظبت کنیم که وحدت اسلامی در بین ما از بین نرود، فرمودند که یک سناتور آمریکایی وقتی به طرف داری از اهل سنت به شیعه حمله می‌کند، کسی که نه شیعه، نه اهل سنت، نه مسلمانان و نه اسلام را قبول ندارد، باید انسان نگران شود، مواظبت کند، اینها را بشناسد، نباید کلاه سر مسلمانان برود؛ وقتی آمریکا از یک فرقه و یا گروه اسلامی در مقابل گروه یا فرقه دیگر دفاع و حمایت می‌کند، معلوم است که مسئله چیست؛ خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِن كُنتُمْ تَعْقِلُونَ» (آیه 118 سوره آل عمران) به غیر مسلمانان اعتماد نکنید، اینها تماماً نظر دارند که شما را نابود کنند، ذره ای در فاصد و نابودی شما کوتاهی نمی‌کنند، می‌خواهند همیشه شما مسلمانان در زحمت زندگی کنید، اگر به زبانهایشان نگاه کنید صراحتاً دشمنیشان را اعلام می‌کنند، نفرت شان از شما مسلمانان خیلی بزرگ است، مسئله را روشن بیان کردیم اگر عقل داشته باشید به آنها اعتماد نمی‌کنید؛ مسلمان عاقل هیچ وقت زیر پرچم آمریکا نمی‌رود ولو آمریکا اعلام از من و شما حمایت می‌کند، اصلاً راه فریب این است که در ظاهر خود را با انسان دوست نشان دهند و در باطن با انسان دشمن هستند.

آخرین مسئله ای که مقام معظم رهبری فرمودند این است که: کار فرهنگی خیلی مهم است، هم مسئولین، هم غیر مسئولین و تمام مردم، گروه های جوان، متفکر،‌ خوش ذوق و خوش فکر خُلَل و فُرَجی که در مسائل فرهنگی هست یعنی منافذی که دشمن از آنجا نفوذ می‌کند و فرهنگ را مورد صدمه قرار می‌دهد را باید در مقابلش اقدام شود و «آتش به اختیار» را هم فرمودند که نه به معنای حرج و مرج و ناسزاگویی است بلکه متین، منطقی، عاقلانه عمل کردن و تصمیم گرفتن است؛ عرض بنده در این نکته است که مسئولان ما هم باید دقت کنند که وقتی یک نفر مسئول می‌خواهد مدیر فرهنگی انتخاب نماید، مدیر فرهنگی باید از رشته فرهنگی سر در بیاورد و خود شخصی فرهنگی باشد، از دین سر در بیاورد، خانواده اش مذهبی باشد و انسانی متدین باشد، کارشناس فرهنگی باشد، هر شخص را نمی‌توان مسئول کار فرهنگی قرار داد، اگر انسان یک نفر را بیاورد که از فرهنگ دین سر در نیاورد و تخصص ندارد، مباحث فرهنگی را به دست او بدهد، هر چه خرابکاری شود به پای مسئول مربوطه نوشته می‌شود؛ حضرت آقا فرمودند که دولت دوازدهم باید تشکیل یابد، عرض بنده هم این است که در شهرمان شورای شهر باید به فکر باشد،باید از الان به مشکلات شهر، نمایندگان شهر، مدیریت شهر و مخصوصاً به مباحث فرهنگی را فکر کنند، مباحث فرهنگی از مسائل کوچک نیست، از جملات مقام معظم رهبری دو سه جمله سریعاً محضرتان می‌خوانم، در صحبت های قبلی فرمودند که: «بنده به معنای واقعی کلمه احساس نگرانی می‌کنم و حقیقاً دغدغه دارم، دغدغه ای که آدمی به خاطر آن گاهی ممکن است نصف شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تذرع کند، بیش از کار سیاسی باید برا شما کار فرهنگی اهمیت داشته باشد». اصلا می‌فرمایند: اینکه در روایت است «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» قلم عالم از خون شهید افضل است، به خاطر اهمیت کار فرهنگی است از کار سیاسی باید اهمیت بیشتری داشته باشد، لذا عرض بنده این است که کسانی که به شورای شهر انتخاب شده اند، غیر مدیریت شهری باید به مدیریت فرهنگی شهر هم از الان فکر کنند، چه کسانی باید مباحث فرهنگی شهر را عهده دار شوند، این هم مسئله مهمی است که امیدواریم ان شاء الله در این زمینه هم مسئولین و همه وظیفه را تشخیص و با جدیت وارد عمل شویم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴

***************************************

 

 

 

 

 


پیگیری در آپارات پیگیری در لنزور محبوبیت گوگل عضویت در کانال تلگرام فيسنما ارسال به دیگ ارسال به افسران ارسال به کلوب

تاریخ درج: 1396/04/09
© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي  بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس :  32358091-044                 فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir                  سامانه پيام کوتاه : 50001916


© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.