نسخه چاپي

خطبه های نماز جمعه ارومیه - 96/04/02

 


 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 خطبه اول:

سَلامُ علیکم وَ رَحْمَةُ اللَّهِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم، الْحَمْدُ للهِ الَّذِي هَدَانَا لِحَمْدِهِ، وَجَعَلَنَا مِنْ أَهْلِهِ، لِنَكُونَ لإحْسَانِهِ مِنَ الشَّاكِرِينَ، وَلِيَجْزِيَنَا عَلَى ذلِكَ جَزَآءَ الْمُحْسِنِينَ. وَالْحَمْدُ للهِ الَّذِي حَبَانَا بِدِينِهِ، وَاخْتَصَّنَا بِمِلَّتِهِ، وَسَبَّلَنَا فِي سُبُلِ إحْسَانِهِ، لِنَسْلُكَهَا بِمَنِّهِ إلَى رِضْوَانِهِ وَالْحَمْدُ لِلّه الَّذِي جَعَلَ مِنْ تِلْكَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ، شَهْرَ الصِّيَامِ، وَشَهْرَ الإِسْلاَم، وَشَهْرَ الطَّهُورِ، وَشَهْرَ التَّمْحِيْصِ، وَشَهْرَ الْقِيَامِ، الَّذِي أُنْزِلَ فِيْهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ، وَبَيِّنَات مِنَ الْهُدى وَالْفُرْقَانِ. اللَّهُمَّ اجْعَلْ جَوَامِعَ صَلَوَاتِكَ وَ نَوَامِیَ بَرَكَاتِكَ وَ فَوَاضِلَ خَیْرَاتِكَ وَ تَحِیَّاتِكَ وَ شَرَائِفَ وَ تَسْلِیمَاتِكَ وَ رَحَمَاتِكَ وَ صَلَوَاتِ مَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِینَ وَ ألاَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِینَ وَ عِبَادِكَ الصَّالِحِینَ وَ أَئِمَّتِكَ الْمُنْتَجَبِینَ وَ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وََ الْأَرَضِینَ وَ مَنْ سَبَّحَ لَكَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ عَلَى نَبِيِّكَ وَ صَفِيِّكَ مُحَمَّدٍ خَيْرَ خَلْقِكَ، خَیرَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ، خَازِنِ الْمَغْفِرَةِ وَ قَائِدِ الْخَيْرِ وَ الْبَرَكَةِ اَوّلَ النَبيينَ ميثاقاً وَ آخِرِهِم مَبعَثا و علی آلِهِ الطیبین الطاهرین، سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ، وَ اللَّعْنَة الدَّائِمَة الأبدية عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ، من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ اوصيکم عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِي بتقوي اللَّهِ وَ اتِّبَاع أَوَامِرِهِ.

خودم و شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی و اطاعت از دستورات خداوند تعالی و پرهیز از محرمات الهی دعوت می‌کنم. تنها راه نجات ما انسان‌ها با تقوا زندگی کردن، با تقوا از دنیا رفتن و ان شاء الله در زمره متقین محشور شدن است.
امیدواریم خداوند تعالی ما را با تقوا زنده نگه دارد، با تقوا از این دنیا ببرد و ان شاء الله در زمره متقین در روز قیامت محشور شویم.
ماه مبارک رمضان کم مانده تمام شود و این نعمت عظیم الهی از دست ما می رود. در این یکی دو روز باقی مانده باید از فرصت خوب استفاده بکنیم و از درگاه خداوند متعال بخواهیم اگر تاکنون ما را مورد عفو و رحمت قرار نداده به احترام پیامبر بزرگوار اسلام و اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام در این چند روز باقی مانده ما را از بخشیده شدگان این ماه محسوب کند.
من برای اینکه یک مقدار این حالت وداع ماه مبارک رمضان در ما ایجاد شود که باید مؤمن و مسلمان، با ورود ماه رمضان خوشحال شود و با اتمام ماه رمضان غصه‌مند شود که یک چنین فضیلت با عظمت از دستمان می‌رود.
من چند جمله‌ای از دعای امام سجاد علیه‌السلام که در وداع با ماه مبارک رمضان بیان نموده‌اند و از حضرت نقل شده محضرتان عرض می‌نمایم:
فَنَحْنُ قآئِلُونَ: اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَهْرَ اللَّهِ الْاَکْبَرَ، وَ یا عیدَ اَوْلِیآئِهِ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ مِنْ شَهرٍ قَرُبَتْ فیهِ الْامالُ، وَ نُشِرَتْ فیهِ الْاَعْمالُ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ مِنْ مُجاوِرٍ رَقَّتْ فیهِ الْقُلُوبُ، وَ قَلَّتْ فیهِ الذُّنُوبُ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ مِنْ ناصِرٍ اَعانَ عَلَى الشَّیْطانِ، وَ صاحِبٍ سَهَّلَ سُبُلَ الْاِحْسانِ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ ما اَکْثَرَ عُتَقآءَ اللَّهِ فیکَ، وَ ما اَسْعَدَ مَنْ رَعى‏ حُرْمَتَکَ بِکَ! اَلسَّلامُ عَلَیْکَ ما کانَ اَمْحاکَ لِلذُّنُوبِ، وَ اَسْتَرَکَ لِأَنْواعِ الْعُیُوبِ! اَلسَّلامُ عَلَیْکَ ما کانَ اَطْوَلَکَ عَلَى الْمُجْرِمینَ، وَ اَهْیَبَکَ فى صُدُورِ الْمُؤْمِنینَ! اَلسَّلامُ عَلَیْکَ کَما وَفَدْتَ عَلَیْنا بِالْبَرَکاتِ، وَ غَسَلْتَ عَنّا دَنَسَ الْخَطیئاتِ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ عَلى‏ فَضْلِکَ الَّذى حُرِمْناهُ، وَ عَلَى‏ ماضٍ مِنْ بَرَکاتِکَ سُلِبْناهُ. اَللَّهُمَّ اِنَّا اَهْلُ هذَا الشَّهْرِ الَّذى شَرَّفْتَنا بِهِ، وَ وَفَّقْتَنا بِمَنِّکَ لَهُ حینَ جَهِلَ الْاَشْقِیآءُ وَقْتَهُ، وَ حُرِمُوا لِشِقآئِهِمْ فَضْلَهُ. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، وَ اجْبُرْ مُصیبَتَنا بِشَهْرِنا، وَ بارِکْ لَنا فى یَوْمِ عیدِنا وَ فِطْرِنا، وَاجْعَلْهُ مِنْ خَیْرِ یَوْمٍ مَرَّ عَلَیْنا، اَجْلَبِهِ لِعَفْوٍ، وَ اَمْحاهُ لِذَنْبٍ، وَ اغْفِرْ لَنا ما خَفِىَ مِنْ ذُنُوبِنا وَ ما عَلَنَ. اَللَّهُمَّ اسْلَخْنا بِانْسِلاخِ هذَا الشَّهْرِ مِنْ خَطایانا، وَ اَخْرِجْنا بِخُرُوجِهِ مِنْ سَیِّئاتِنا، وَ اجْعَلْنا مِنْ اَسْعَدِ اَهْلِهِ بِهِ، وَ اَجْزَلِهِمْ قِسْماً فیهِ، وَ اَوْفَرِهِمْ حَظّاً مِنْهُ. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، وَ اکْتُبْ لَنا مِثْلَ اُجُورِ مَنْ صامَهُ، اَوْ تَعَبَّدَ لَکَ فیهِ اِلى‏ یَوْمِ الْقِیمَهِ.
حضرت در این مضمون می‌فرمایند: پروردگارا، ما مسلمانان اینگونه می‌گوییم؛ سلام بر رمضان که ماه بزرگ خداوند متعال و عید اولیاء خداوند بود. سلام بر تو ای رمضان، ای ماهی که در این ماه آرزوهای مؤمنین نزدیک بود که خداوند ایشان را به آرزوهایشان برساند و سفره انجام اعمال حسنه باز بود که انسان می‌توانست در این ماه اعمال نیک، زیاد انجام دهد. سلام بر تو ای رفیقی که در تو، قلب مؤمنین نرم و گناه مسلمانان کم می‌شود. سلام بر تو ای ماهی که در تو آزاد شدگان از عذاب خداوند متعال، زیاد شدند؛ و چقدر سعادتمند شد آن کسی که حرمت تو را رعایت کرد. سلام بر تو و بر فضیلت تو که ما از این فضیلت محروم شدیم. سلام بر برکت تو، تویی که برکاتت از دست ما رفت. پروردگارا ما اهل رمضان هستیم و از آن مسلمانانی هستیم که در این ماه روزه گرفتیم. با ماه رمضان به ما شرافت دادی و بر ما منت نهادی و موفق کردی تا در رمضان روزه بگیریم. درحالی‌که انسان‌های جاهل به خاطر جهالتشان وقت رمضان را درک نکردند و از فضیلت رمضان محروم شدند. خدایا بر محمد و آل او درود بفرست. خدایا مصیبت ما را در مقابل فقدان رمضان جبران بکن، خدایا در مقابل اینکه رمضان از دست ما می‌رود، روز عید را بر ما مبارک بگردان. پروردگارا روز عید فطر را بر ما بهترین روز در عمرمان قرار بده که این عمر را سپری می‌کنیم. خدایا ما را یاری کن تا روز عید فطر عفو تو را به سمت خود جلب کنیم و گناهان ما را محو کن و از بین ببر. خدایا گناهان پنهان و آشکار ما را هم ببخش. خدایا رمضان که از ما جدا می‌شود و می‌رود گناهان ما را هم از ما جدا کن. خدایا رمضان که خارج می‌شود ما را نیز از گناهان خارج کن. خدایا ما را از سعادتمندترین انسان‌ها که به وسیله رمضان به سعادت می‌رسند قرار بده. پروردگارا ما را از جمله آن انسان‌ها که در ماه رمضان بهترین، بالاترین و بزرگ‌ترین نعمت‌ها را از تو می‌گیرند و این نعمت‌ها به آن‌ها می‌رسد قرار بده. خدایا بهره ما در رمضان از همه بیشتر باشد.
این جملات که از امام معصوم نقل شده، جملات عجیبی است که نشان می‌دهد چقدر حضرت به ماه رمضان رغبت داشته.
حضرت دعا می‌کند: خدایا پاداش آن کسی که تا روز قیامت زنده باشد و ماه رمضان را روزه بگیرد بر ما بنویس. خداوندا پدران و مادران ما را ببخش و تمام اهل دین اسلام و تمام گذشتگان که از اول خلقت به دنیا آمده اند و مسلمان، مؤمن و دیندار بودند را مورد عفو قرار بده؛ و تا قیامت هرکس لا‌اله‌الا‌الله بگوید خدایا آنها را نیز عفو بفرما.
این جملات را غیر از معصوم نمی‌تواند بگوید. این حرف، حرف معصوم است و به فکر ما نمی‌رسد. حضرت در این دعا وسعت دید عجیبی به ما می‌دهد لذا خواهشم از شما این است که این دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه را بخوانید، ترجمه هم شده است انسان باید از مضامین این دعا استفاده بکند.
اما امروز به هر حال روز قدس است؛ روز قدس و اهمیت این روز از دو منظر برای ما قابل توجه است:
از یک منظر عبارت است از: مقدس بودن مسجد‌الاقصی، این مسجد، مسجدی است که بنا به نقل‌هایی که در دست ماست، دومین پایگاه توحیدی است که در کره خاکی بنا شده است. بیت‌الله‌الحرام ابتدا توسط حضرت آدم علیه‌السلام ایجاد شد و بعد مسجد‌الاقصی و بعدها توسط انبیاء عظام الهی تجدید بنا شده و توسعه یافته است و در نهایت حضرت داود علیه‌السلام این مسجد را تجدید بنا کرده و نیمه کاره مانده بود تا پسرش حضرت سلیمان علیه‌السلام کار ساخت مسجد را تکمیل کرده است و این مسجد در ادیان ابراهیمی هم برای مسلمانان و هم برای یهودیان و هم برای مسیحیان مقدس می‌باشد و قبله‌گاه اول مسلمانان است. «سُبْحانَ الَّذي أَسْري بِعَبْدِهِ مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَي الْمَسْجِدِ الْأَقْصَي الَّذي بارَکْنا» مسجد‌الاقصی قبله اول مسلمین است پیامبر اسلام صل الله علیه و آله، بنا به نقلی هفده ماه به طرف مسجدالاقصی نماز خوانده است؛ و معراج آن حضرت نیز از آنجا شروع شده است لذا از این جهت مهم است که این مسجد دست صهیونیست‌ها است و باید همه مسلمانان در دنیا نسبت به این غصب و این توهینی که به این مسجد می‌شود فریاد و قیام کنند.
و از منظر دوم؛ مسئله استکبارستیزی و ظلم‌ستیزی که در دین ما مطرح است هرکس اسم خود را مسلمان گذاشته، دین اسلام با ظالم و مستکبران امکان مماشات و مسالمت ندارد. انبیاء الهی در مقابل ظالمان قد علم کرده‌اند. پیامبر بزرگوار اسلام نیز در مقابل ظالمان قد علم کرده است. اولیا الهی، ائمه طاهرین و هرکسی که نامش مسلمان است بنا به دستور قرآن و اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهما‌السلام باید مقابل ظالم قیام کند. الان مسئله فلسطین و بیت‌المقدس یک مسئله‌ای است که صهیونیست‌ها در آنجا مسلمانان اهل فلسطین را مورد ظلم و ستم قرار می‌دهند برای ما وظیفه شرعی است که علیه صهیونیست‌ها داد و بیداد و قیام برپا کنیم. امام خمینی رضوان الله بروی همین مسئله برای اینکه فلسطین از یاد نرود، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را روز قدس اعلام کردند. امام از خود این را نگفتند، این دستور صریح دین است خداوند در قرآن می‌فرماید:
وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا (سورة النساء آیه 75)
چرا در راه خدا جهاد نمی‌کنید و در راه جمعی ناتوان از مرد و زن و کودک که دائم می‌گویند: بار خدایا، ما را از این شهری که مردمش ستمکارند بیرون آر و از جانب خود برای ما نگهدار و یاوری فرست.
اینکه بعضی‌ها اگر در خاطرتان باشد، گفتند: نه غزه، نه فلسطین، جانم فدای ایران. این یک شعار غلط بود این درست مخالف دستور صریح قرآن کریم است.
علی ابن ابی‌طالب علیه‌السلام، زمانی که ضربت شهادت بر فرق مبارک زده شد و بر بستر شهادت افتاد به امام حسن و حسین علیه‌السلام و تمام فرزندان و به هرکسی که این وصیت من به او می‌رسد. فرمودند:
قُولَا بِالحَقِّ وَ اعمَلَا لِلاَجرِ وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلُومِ عَوناً (نهج البلاغه نامه 47)
حرف حق بزنید، به اجر و پاداش الهی عمل کنید و با ظالمین دشمن و برای مظلومین کمک باشید.
مسئله‌ای مطلق است هرکس ظالم باشد ما با او دشمن هستیم و هر کس مظلوم باشد باید برای او کمک باشیم. نه فقط مظلومی که در ایران است کمک او باشید و مظلومی که در غیر ایران است کمک او نباشیم این دستور صریح دین مقدس اسلام است. برای این جهت امروز همه بیرون آمده و علیه رژیم صهیونیستی شعار می‌دهند. ان شاء الله این شعارها و این داد و بیدادها، رژیم صهیونیستی را از بین خواهد برد. در خطبه دوم مختصراً در مورد اثر این راهپیمایی‌ها و این مقاومتی که هست چه تأثیری در عالم دارد، اشاره خواهم کرد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم، الْحَمْدُ وَ الثنا لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى ‏مُحَمَّدٍ وَ آلِ ‏مُحَمَّدٍ

خودم و شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی و اطاعت از دستورات خداوند تعالی و پرهیز از محرمات الهی دعوت می‌کنم. از درگاه خداوند متعال می‌خواهیم اسلام و مسلمین را در عالم هستی همیشه پیروز بگرداند و دشمنان دین و اسلام را نابود بگرداند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

***************************

 

 خطبه دوم

 

 


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم، الْحَمْدُ وَ الثنا لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ بَاعِث الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِين ثم الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ علی سَيِّدَنَا و حَبِيبِ إِلَهِ الْعَالَمِينَ، الْعَبْدِ الْمُؤَيَّدِ، وَ الرَّسُولِ المصدد الْمُصْطَفِي الْأَمْجَدِ أَبِي الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ علی آلِهِ الطیبین الطاهرین، سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ و اللَّعْنِ الدَّائِمِ عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ، من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ، اللهم و صل علی علی امیر المومنین، سید الوصیین و آیَتِکَ الْکُبْرَى وَ النَّبَإِ الْعَظِیمِ وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَیِ الرَّحْمَةِ و امامی الهدی، الحسن و الحسین، سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، اللهم و صل علی ائمة المسلمین، علی ابن الحسین و محمد ابن علی و جعفر ابن محمد و موسی ابن جعفر و علی ابن موسی و محمد ابن علی و علی ابن محمد و الحسن ابن علی و الخلف الحجة القائم المنتظر المهدی، حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک، اللهم و صل علی ولی امرک المؤمّل و العدل المنتظر و حفه به ملائکتک المقربین و ایده بروحِ القدس یا رب العالمین، اللهم هؤلاء ائمتنا و سادتنا و قادتنا بهم نتولی و من اعدائهم نتبرء الی یوم القیامه، «اَللّهُمَ وَصَلِ عَلَيْهِمْ صَلاةً لا يَقْوى عَلى اِحْصائِها و غیرک، اوصيکم عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِي بتقوي اللَّهِ وَ اتِّبَاع أَوَامِرِهِ».


خودم و شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی و اطاعت از دستورات خداوند تعالی و پرهیز از محرمات الهی دعوت می‌کنم. تنها راه نجات ما انسان‌ها، با تقوا زندگی کردن، با تقوا از دنیا رفتن و ان شاء الله در زمره متقین محشور شدن است.
در خطبه دوم چند مسئله را به‌صورت خلاصه خدمتتان عرض می‌کنم.

 مسئله اول:

تقدیر و تشکر می‌کنم از تمامی شما مؤمنین و مسلمانان که با مذاهب و گرایشات مختلف در راهپیمایی روز قدس شرکت کردید. خداوند متعال ان شاء الله این قدم‌هایی که در راه دین برداشته شد را ذخیره عالم آخرت و برزخ برای همه مان قرار دهد.
بعضی از مردم فکر می‌کنند این راهپیمایی و این شعارها تأثیری ندارد، درحالی‌که مسئله در این کیفیت نیست، این تظاهرات و راهپیمایی که در عالم اسلام علیه رژیم صهیونیستی راه افتاده و مقاومتی که در فلسطین توسط مسلمانان در مقابل رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند، مهم‌ترین اثرش عبارت است از اینکه رژیم صهیونیستی و غاصب زمین‌گیر شده است. این رژیم داعیه از نیل تا فرات داشت و می‌گفت از نیل تا فرات همه مال من است و همه را من باید به دست بیاورم؛ اما این تظاهرات، این شعارها و این مقاومت، رژیم صهیونیستی را زمین‌گیر کرد و الان واقعاً زمین‌گیر شده است؛ وَ اِلا اگر فرصت پیدا می‌کرد این حیطه، قدرت و سلطه‌اش را از نیل تا فرات گسترش می‌داد. لذا فکر نکنیم این شعارها اثری ندارد، کاملاً مؤثر است و عرض کردم بارزترین و روشن‌ترین اثرش این است که الان این رژیم زمین‌گیر شده است؛ و یک مسئله هم در این زمینه قابل توجه و دقت است اینکه عجیب است در زمان ما رژیم صهیونیستی کاملاً با جریان‌های تکفیری تطابق دارد، رژیم صهیونیستی مسلمانان را می‌کشد و گروه‌های تکفیری هم به اسم اسلام مسلمانان را می‌کشد. خداوند در قرآن می‌فرمایند: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ» شدیدترین دشمن از مردم برای مسلمانان، یهود است.
اما شما نگاه کنید به این گروه‌های تکفیری،‌ تاکنون یک گلوله هم به سمت صهیونیست‌ها و رژیم غاصب و منحوس صهیونیستی پرتاب نکرده‌اند، یک نفر هم از آنها نکشته‌اند. فرض کنیم اینها هم کافرند و ما مسلمان‌ها را هم که اینها تکفیر می‌کنند، حداقل دو نفر هم از صهیونیست‌ها بکشند. پس چه عجب اصلاً و ابداً یک گلوله هم به‌طرف آنها پرتاب نمی‌شود و یک نفر از آنها نمی‌کشند، هر چه می‌کشند از مسلمان‌ها می‌کشند. مشخص می‌شود که همه اینها دارای یک منشأ مشترک می‌باشند و اصلاً گروه‌های تکفیری را رژیم صهیونیستی و تفکر صهیونیستی ایجاد کرده است. به‌صراحت نیز اعلام کرده‌اند، وزیر امور خارجه آمریکا، خانم کلینتون هم به‌صراحت اعلام کرده است که گروه‌های تکفیری را ما ایجاد کرده‌ایم؛ و الان آمریکا هم دست صهیونیست‌ها است، آنها تدبیر و برنامه‌ریزی می‌کنند. لذا کاملاً مشخص است که اینها از یکجا منشأ گرفته و شروع شده‌اند. لذا می‌بینید که اصلاً به یکدیگر متعرض نمی‌شوند، برعکس وقتی از تکفیری‌ها زخمی می‌شوند، آنها می‌برند و در اسرائیل درمان می‌کنند، کاملاً معلوم است که از یک آبشخور، آب می‌خورند.

 مسئله دوم:

حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر تکفیری‌ها در سوریه است این عمل در حقیقت مصداق بارز و علنی و نمود روشن آیه شریفه: «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ» است، این حرکت نماد کاملاً روشن و مصداق کامل و بارز این آیه شریفه بود. سپاه پاسداران با این عمل خود، در حقیقت نشان داد که به این آیه عمل می‌کرده و عمل می‌کنیم و در مقابل این حمله، دیدید که چطور خفه خون گرفتند و ساکت شدند و مشخص شد که نظام مقدس جمهوری اسلامی، نظامی نیست که بتوان با آن شوخی کرد، این به دست عربستان آمد. کالین پاول، از طرف آمریکا صراحتاً اعلام کرده بود که عربستان کاری نکند که جمهوری اسلامی ایران عربستان را به عصر حجر برمی‌گرداند، حتی یک تلفن هم نمی‌توانند پیدا کنند که با یکدیگر صحبت کنند. اگر قرار بر این باشد که پایش را از گلیمش فراتر بگذارد، به حمدالله و به قوت خدا در مملکت ما چنان آمادگی هست که بنا به ادعای خود دولت مردان آمریکا، ایران می‌تواند عربستان را به عصر حجر برگرداند و این یک نماد و مصداق روشن و بارز بود، قلب تمام مسلمانان و مؤمنین را خوشحال کرد و دشمنان اسلام و نظام جمهوری اسلامی را مأیوس کرد.

 مسئله سوم:

 

در هفته قوه قضاییه قرار گرفته‌ایم، اول تا هفت تیر، هفته قوه قضاییه است این ایّام با ایّام شهادت شهید دکتر بهشتی، این عالم بزرگ مصادف است. خودش و همکارانش در دفتر حزب جمهوری اسلامی، توسط تروریست‌ها به شهادت رسیدند؛ و چون در رأس قوه قضاییه قرار گرفته بودند، این هفته را هفته قوه قضاییه مشخص کرده‌اند، مقام این شهید با عظمت را گرامی می‌داریم و امیدواریم خداوند این شهید بزرگوار و تمام شهدایی که با ایشان به شهادت رسیده‌اند، با شهدای کربلا محشور نماید.

  مسئله چهارم:

 

خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می‌فرمایند: «وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاءَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ وَلِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَمْحَقَ الْكَافِرِينَ»، موفقیت‌ها و پیروزی‌ها را در بین جماعت دست به دست می‌کنیم روزی این حزب و گروه برنده می‌شوند و روزی دیگر حزب و گروه دیگر برنده می‌شود.
این برای چیست؟ برای این است که خداوند متعال، مؤمنین را مشخص کند، چه کسی مؤمن است و چه کسی مؤمن نیست. خداوند می‌خواهد مؤمنان را خالص گرداند، در این شکست و پیروزی درجه خلوصشان بالا برود. عرضم عبارت است از این: در مملکت ما هر چند سال یکبار انتخابات برگزار می‌شود، گاهاً مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر و گاهاً ریاست جمهوری است، بعضی زمان‌ها یک سلیقه به روی کار می‌آید و بعضی زمان‌ها یک سلیقه دیگر؛ معنای این چیست؟ یعنی در این حیث و بیث، برنده آن انسانی است که ارتباطش با خداوند درست باشد، به جماعت و دین زیاد خدمت کند؛ و الا من امروز رئیسم و فردا مرئوسم، من یک زمان در مجلس ختم آیت الله هاشمی عرض کردم؛ مقام معظم رهبری فرمودند: بعد از اینکه این همه خدمات انجام دادند، الان باید نزد خداوند حساب پس بدهد، همه مان اینطور هستیم. از جناب آقای هاشمی که از لحاظ سیاسی (چند دوره رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس‌جمهور، رئیس تشخیص مصلحت نظام) کسی بالاتر نمی‌شود. در بعضی مدیریت‌ها و دستگاه‌ها، متأسفانه ظرفیت نیست. هر حزب و سلیقه‌ای و هر گروهی که قدرت را به دست می‌آورد، باید عادلانه رفتار کند. ریاست محترم جمهور صراحتاً اعلام کردند: رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهور همه است، ولو یک سلیقه خاص به او رأی داده باشد و او را انتخاب کرده باشد. لذا در ادارات، سازمان‌ها و دوایر اینطور نباشد که شخص ظرفیت نداشته باشد و بگوید کسی که با حزب من موافق نبود، بیرونش کنیم، به حاشیه ببریم و به فلان شهرستان بفرستیم یا قراردادش را لغو کنیم. این با بیان صریح ریاست محترم جمهور مخالف است و یک مدیر در اداره خودش بخواهد اینطور رفتار کند،‌ این نشان دهنده این است که اولاً؛ کم ظرفیتی است، دوماً؛ به مباحث دینی اهمیت نمی‌دهد و سوماً؛ با رئیس‌جمهور همسو نیست. لذا توصیه بنده عبارت است از اینکه تمام عزیزانی که به هر حال الان در مسند قدرت هستند، باید با انصاف، عدالت، حریت و آزادگی مردی رفتار کنند. این خیلی پستی است که بگویم الان که من امام جمعه‌ام و در دستم قدرت دارم، فلان عالم را از صحنه خارج کنم و ذلیلش کنم. این نشانه خفت و خاری انسان است، معلوم است که این شخص ظرفیت ندارد. لذا انسان اگر قدرت هم پیدا کند، (آلَةُ الرِّيَاسَةِ سَعَةُ الصَّدْرِ) هر کس در رأس بنشیند باید وسعت صدر داشته باشد، با همه کنار بیاید. لذا اگر جایی حرکت همچنینی دیدیم، این حرکت نه مورد تائید اسلام و نه مورد تأیید نظام و نه مورد تأیید رئیس دولت است که این مسئله، مسئله قابل توجهی است.

  مسئله پنجم:

 

مسئله مشروعیت در نظام‌های سیاسی که مشروعیت نظام‌های سیاسی از کجا می‌آید، اساس و پایه‌اش چیست، از اساسی‌ترین، محوری‌ترین و قدیمی‌ترین مباحث است. سیاستمداران و اندیشمندان بروی این مسئله، زیاد بحث کردند که مشروعیت یک حکومت و نظام سیاسی از کجا منشأ می‌گیرد، ایجاد می‌شود و شروع می‌شود. یک عده از افراد بنا به تفکرات غربی مشروعیت نظام سیاسی و حکومتی را مقبولیت می‌دانند. هر نظام سیاسی که مردم قبول می‌کنند و تن دادند یعنی این مشروعیت دارد؛ اما بر اساس صریح آیات و روایات، در دین ما منشأ مشروعیت عبارت است از؛ پروردگار تبارک‌وتعالی، حقانیت یک نظام و حکومت و حاکم، بستگی به عمل به احکام دین توسط حاکم و حکومت دارد. مشروعیت از طرف خداوند است حقانیت از آنجا می‌آید. تن دادن و قبول کردن جماعت به حکومت، محبوبیت است ولی مشروعیت نمی‌آورد. اگر ما بگوییم مقبولیت جماعت، مشروعیت می‌آورد باید حکومت یزید بن معاویه را مشروع بدانیم و بگوییم حکومت یزید بن معاویه مورد تأیید خداوند متعال است درحالی‌که ما به این قبول نداریم، ولو علی ابن ابی‌طالب علیه‌السلام 25 سال خانه‌نشین بشود علی ابن ابی‌طالب علیه‌السلام مشروعیت دارد. اگر چه در بین جماعت ظرفیت نبود که علی ابن ابی طالب علیه السلام را تحمل کنند. مقبولیت جماعت، مشروعیت نمی آورد بلکه زمینه را فراهم می کند تا حاکم مشروع و نظام شرعی بتواند سیاست‌هایش را عملی کند؛ و لذا مقبولیت، مشروعیت نمی‌آورد. مشروعیت از طرف خداوند است و مقبولیت زمینه‌ساز اجرایی شدن سیاست‌های نظام مشروع و حق است. (وَمَا لَکُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلِیٍّ) برای هر کس خداوند از ولایت خود بدهد او مشروعیت دارد و به هرکس ندهد مشروعیت ندارد هر چند بین جماعت مقبولیت داشته باشد. امیدواریم پروردگار تبارک و تعالی، ان شاء الله در ماه مبارک رمضان ما را با معارف دین بیشتر آشنا نماید.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

 

 

***************************

 


پیگیری در آپارات پیگیری در لنزور محبوبیت گوگل عضویت در کانال تلگرام فيسنما ارسال به دیگ ارسال به افسران ارسال به کلوب

تاریخ درج: 1396/04/02
© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي  بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس :  32358091-044                 فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir                  سامانه پيام کوتاه : 50001916


© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.