نسخه چاپي

خطبه های نمازجمعه ارومیه - 93/04/20

 

بسم الله الرحمن الرحیم
20/4/93
خطبه اول:
سلام علیکم و رحمة اللّه
بسم اللّه الرحمن الرحیم، الحمد و الثنا لله رب العالمین، بارئ الخلائق اَجمعین، باعث الانبیاء و المرسلین، ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و حبیب اله العالمین، العبد المؤید، و الرسول المصدد المصطفی الامجد الذی سمی فی سماء با احمد و فی الارضین بابی القاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین، سیما بقیة اللّه فی الارضین، و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین، من الآن الی قیام یوم الدین، اوصیکم عباد الله، و نفسی بتقوی اللّه، و اتّباع اوامره.
خودم و شما عزیزان را در این ماه مبارک، در ماه تقوای الهی  به رعایت حریم و حدود خداوند تبارک و تعالی و پرهیز از محرمات الهی و عمل به واجبات الهی سفارش می کنم. و عاجزانه از درگاه خداوند تعالی، خواستاریم خداوند تبارک و تعالی در این ماه عزیز و مبارک توفیق عنایت فرماید تا بتوانیم ان شاء الله موجبات رحمت خداوند تبارک و تعالی را فراهیم نمائیم و ان شاء الله در این ماه عزیز در لیست افرادی که خداوند تعالی به فرشتگان دستور خواهد داد که فرشتگان الهی آنها را از افرادی که در این ماه بخشیده شده اند و خداوند تعالی بر گناهانشان قلم عفو کشیده است، محسوب کنند، قرار بگیریم.
پانزدهم ماه رمضان با سالروز ولادت باسعادت امام حسن مجتبی (ع) بنابر نقل هایی که علما در کتب خود نوشتند مصادف است. ایام ولادت باسعادت امام حسن مجتبی (ع) به ساحت مقدس امام زمان (عج) و محضر شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می کنم و امیدواریم، خداوند تعالی در دنیا و آخرت ما را با اهل بیت عصمت و طهارت محشور بگرداند.
امام حسن مجتبی (ع) در روز پانزدهم ماه رمضان و سال سوم هجرت و بنا بر برخی نقل ها در سال دوم هجرت متولد شدند. این شخص بزرگوار همان شخصیتی است که خداوند تعالی در مورد ایشان، پدر و مادر و برادر و جدشان آیات متعددی در قرآن کریم نازل کرده است. شامل خانواده ای است که خداوند تعالی در مورد ایشان آیه تطهیر را نازل کرده است.
انما یرید الله لیذهب .....
یکی از افراد اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) می باشد. آن شخصیت عظیم و بزرگواری که آیه مودت که از سوی خدا نازل شده، پیامبر بزرگوار اسلام به مدت بیست و سه سال تمامی مصائب و زحمت ها را متحمل شدند و آنگونه که نقل شده فرموده اند:
ما اوضیا نبیا کما اوضیت. هیچ پیامبری مانند من اذیت نشده به دستور خدا.
پیامبر به جماعت اعلام کردند:
لا اسئلکم علیه اجرا الا المودت فی القربی. من در زحماتم از شما چیزی مطالبه نمی کنم فقط ذوالقربی مرا مورد محبت و مودت قرار دهید.
از پیامبر بزرگوار اسلام پرسیدند: که این قربی شامل چه کسانی است؟
با این مضمون حضرت نقل کردند:
علی و فاطمه و ابناهما.
عبارتست از: علی بن ابی طالب (ع)، فاطمه الزهرا (س)، و حسین (ع) و این شخصیت عظیمی که پانزده رمضان روز ولادت اوست. آیه مباهله در شان این خانواده نازل شده است.
نصارای نجران به محضر پیامبر بزرگوار اسلام آمدند، حضرت با ایشان به بحث پرداختند. آنها معتقد بودند حضرت عیسی (ع) پسر خداست زیرا پرد ندارد. آیه ی انما مثل عیسی عندالله کمثل آدم، مثل حضرت عیسی (ع) مثل حضرت آدم (ع) است که، الله تعالی خلقه من تراب، که خداوند تعالی از خاک ایشان را خلق کرده، نازل شد. آدم پدر و مادر  نداشت، او را پسر خدا نمی خوانید؟ ولی به حضرت عیسی (ع) چون پدر نداشت پسر خدا می گوئید! نصارای نجران حاضر به ایمان آوردن نشدند. خداوند دستور داد پیغمبر با ایشان به مباهله بپردازد.
قل تعالوا تدعوا ابنائنا و ابنائکم ....
خداوند فرمود به انها بگو: من پسران و خانم هایم را بیاورم و خودم بیایم و شما هم پسران و خانم هایتان را بیاورید و خودتان هم بیائید مباهله کنیم. معنای مباهله این است که خداوند تعالی فرمودند، تو خانواده ات را بیاور و آنها نیز خانواده هایشان را بیاورند. تو دعا کن پروردگارا اگر من حق هستم و آنها باطل هستند، نابود شوند، و آنها نیز دعا کنند اگر تو باطل هستی نعوذبالله آنها حق هستند، شما باطل شوید. پیامبر بزرگوار اسلام به اتفاق اهل تسنن و اهل تشیع، به جای ابنائنا، امام حسن و امام حسین (ع)، و به جای نسائنا، فاطمه زهرا (س)، و به جای انفسنا، امیرالمومنین (ع) را آوردند. قرار بر این بود که پیامبر دعا نماید و این چهار نفر نیز آمین بگویند تا دعای پیغمبر مستجاب شود. پیامبر از بین قوم و اصحاب خودشان، افضل ترین ها را آوردند که عبارتست از امیرالمومنین (ع)، فاطمه زهرا (س)، و امام حسین و حسن مجتبی (ع) از جمله شخصیت هایی است که الله تعالی صراحتا آیه مباهله را در مورد او و پدر و مادر و برادرش نازل کرده است. شخصیت روحی امام حسن مجتبی (ع) بسیار عجیب و قابل تامل است. امام حسن مجتبی (ع) در نوشته های خود آورده اند حضرت آنقدر دست و دل باز بودند و به دنیا وابسته نبودند.
خرج عن مال هی .....
امام حسن مجتبی (ع) دوبار تمام دارایی خود از مال دنیا را در راه خدا بخشیدند. سه بار نیز اموال خود را تقسیم کردند. از نظر شجاعت به اندازه ای انسان شجاع و قدرتمندی بودند که از افسران و فرماندهان لشگر امیرالمومنین بودند. در جنگ صفین چنان به لشگر دشمن حمله می کردند که در ظاهر نهج البلاغه امیرالمومنین دچار وحشت شدند و به امام حسن گفت:
املکوا انی هذا الغلام، لا یخدنی ....
جلوی این غلام (امام حسن) را بگیرید. می ترسم حسن و حسین بخاطر جنگ با دشمنان از بین بروند.
لئلا ینقطع نسل رسول الله ....
باید نسل پیامبر بوسیله این دو بزرگوار حفظ شود. در جنگ حمل، امیرالمومنین به این نتیجه رسیدند که اگر شتر را ساقط نکنند نمی توانند پیروز شوند. بنابراین پسرش محمدبن حنیفیه که از پهلوانان آن روزگار بود در تاریخ آمده است پشت کتف او چهار وجب بوده است. بسیار پهلوان قدرتمندی بود. در برخی نقل ها وجود دارد از روم برای کشتی گرفتن با مسلمین و مسابقه دادن با مسلمانان پهلوان فرستاده بودند محمد بن حنیفیه قرار شد با آنها مسابقه دهد. گفت: لازم نیست من با تو کشتی بگیرم. بر زمین نشست و دستانش را بر زمین زد و گفت: اگر تو مرا از جایم تکان دهی برنده هستی. پهلوانان رومی تمام تلاش خود را کردند ولی این شخص بزرگوار را نتوانستند از جایش تکان دهند. این شخص انسان بسیار قدرتمندی بود. امیرالمومنین (ع) پرچم را بدست محمد بن حتیفیه داد و دستور حمله به شتر را صادر فرمودند. حمله کرده ولی نتوانست. قبیله بنی ذبه گرداگرد این شتر را گرفته بودند و از آن به شدت دفاع می کردند. بسیار ناراحت و خائب و خاصر بازگشت. حضرت پرچم را از او گرفت و به دست مبارک حضرت امام حسن مجتبی (ع) داد و حضرت حمله کرد و دشمن را کنار زد و به پاهای شتر ضربه زد و شتر به زمین افتاد و با افتادن شتر دشمن مغلوب شد و امیرالمومنین غالب شدند. حضرت مشاهده کرندن که محمدبن حنیفیه بسیار ناراحت و غمگین و غصه دار شد. چنین نقل شده که حضرت فرمود:
لا تعنف. انه ابن نبی و انت ابن علی.
محمدبن حنیفیه ناراحت مشو. تو با حسن مجتبی برابر نیستی. او فرزند پیامبر است و تو پسر من هستی. او از نسل پیامبر است و تو با او مساوی نمی شوی. این شخص بزرگوار به اندازه ای از قدرت روحی و استقامت نفس برخوردار بود. آمده است : حج عشرین ....
امام حسن مجتبی (ع) بیست بار از مدینه به مکه با پای پیاده به زیارت خانه خدا مشرف شد و تشریف برد. آن قدری قدرت روحی داشتند که بیست بار حدودا چهارصد کیلومتر فاصله را طی کردند. امام (ع) به اندازه ای عظمت و شخصیتش بالا بود از هر بعد که حضرت را از نظر بگذرانیم انسان دچار بهت و تعجب می شود. افتخار می کنیم که شیعه امام حسن مجتبی (ع) هستیم و ان شاء الله به احترام امام سن مجتبی (ع) که کریم اهل بیت است سفره های افطار گشوده خواهد شد. به این وسیله ان شاء الله عرض ادب و ارادت کنیم به ساحت مقدس امامت.
اما در ماه مبارک رمضان که قرار داریم. در ماه مبارک رمضان برادران و خواهران من شاید مهمترین توفیق عبادت عبارتست ازینکه در این ماه انسان کاری کند که بخشیده شود. خداوند تعالی به هرکس این توفیق و عنایت را بدهد در این ماه خود را به درگاه خداوند توبه کند و مورد بخشش قرار بگیرد، آن شخص برنده شده است. اما اگر نعوذبالله در این ماه که تمام درهای رحمت به سوی ما باز است اگر نتوانیم مورد بخشش قرار گیریم، انسان خائب و خاسر شده و زیان دیده است.
فان الشقی من حرم غفران الله فی ....
نعوذبالله پیغمبر بزرگوار اسلام فرموده بدبخت کسی است که در ماه مبارک رمضان مورد بخشش قرار نگیرد. بنابراین مهمترین عمل ما عبارتست ازینکه از فیض های این ماه استفاده کنیم. از درگاه خداوند متعال طلب عفو کنیم. اگر به دعاها و عمل ها توجه کنیم، در این ماه اینگونه است، حکومت و نظام نیز باید زمینه را فراهم کند برای رفتن به بهشت و نجات از جهنم. مقام معظم رهبری زمانیکه مردم ایلام به محضر ایشان مشرف شده بودند فرمودند: اصل نظر حکومت امیرالمومنین این بود که مردم را اهل بهشت نماید. حکومت علوی یعنی این. ماه رمضان بهترین فرصت برای توبه و بازگشت به سوی درگاه خدای تعالی است. خدایا نفهمیدم، اشتباهاتم را جبران خوام کرد، از در منزل تو فرار نمی کنم، و به شیطان پناه نمی برم.
تبرکا تیمنا از کتاب شریف وصائل الشیعه یک روایت به محضر شما عرض کنم که این روایت را مرحوم علامه مجلسی در کتاب شریف بحار نیز نقل کرده اند. روایت از امام صادق (ع) است با این مضمون نقل شده است که حضرت می فرمایند: بینا امیرالمومنین (ع) فی ملا الصحابه. امیرالمومنین (ع) با تعدادی از اصحاب خود نشسته بودند.اذ عطاه رجل. یک مرد از در وارد شد. در لحظه ورود حضرت را مورد خطاب قرار داد. یا امیرالمومنین انی اعقبت علی غلام فطهرنی.عرض کرد یا امیرالمومنین من با یک جوان کار بدی کردم مرا پاک و تطهیر کن. امیرالمومنین (ع) فرمود: یا هذا ... جوان برگرد و برو. اشتباه می کنی در این مضمون، این کار انجام نگرفته است، شایعه است. جوان رفت. فلما کان من غد عطاء. حضرت می فرماید: فردا نیز همان جوان به محضر حضرت امیرالمومنین آمد، فقال یا امیرالمومنین انی اعقبت غلام فتطهیر. عرض کرد: من فلان عمل بد را انجام دادم، مرا پاک گردان. باز هم حضرت فرمود: جوان اشتباه می کنی برو. فلما فعل ذلک ثلاثه بعد مدة اخری. حضرت فرمود زمانیکه این جوان سه بار دیگر پس از اولین بار این مسئله را انجام داد یعنی چهاربار به محضر حضرت آمد و چهار بار در محضر حضرا اقرار کرد که من عمل بدی انجام دادم پس مرا پاک گردان. دفعه ی چهارم که کامل شد امیرالمومنین (ع) فرمود: یا هذا ان رسول الله (ص) قد حکم فی مثلک ... جوان پیغمبر در مورد افرادی چون تو سه حکم دارد. هرکدام را می گویی در مورد تو اجرا کنم. عرض کردم یا امیرالمومنین ماهن؟ آنها چه هستند؟ حضرت فرمودند یکی از آنها عبارتست از.... حضرت فرمود اولین حکم این است که با شمشیر بر گردنت بزنم، هرچه می شود بشود. بمیری یا زنده بمانی. امیرالمومنین (ع)! ید حیدری! ذوالفقار! دومی آن است که دست و پایت را ببندم و از روی قله کوه تو را به زمین پرت کنم و سومی آن است که تو را آتش  بزنم و بسوزانم. جوان عرض کرد یا امیرالمومنین، کدام سخت تر است؟ با شمشیر گردن مرا بزنی، از کوه پرت کنی یا در آتش بسوزانی؟ حضرت فرمود: معلوم است در آتش سوختن از تمام آنها سخت تر است. عرض کرد یا امیرالمومنین من آن را انتخاب کردم مرا در آتش بسوزان. امیرالمومنین (ع) فرمودند: پس آماده باش. گفت آماده ام. امام صادق (ع) فرمودند: این جوان برخاست و دو رکعت نماز خواند و در حال تشهد نشست و دستهایش را بسوی آسمان بلند کرد و اینگونه دعا کرد: خدایا خودت می دانی من چه گناهی مرتکب شده ام. خدایا من پس از گناه ترسیدم و وحشت کردم از گناهم، آمدم نزد وصی پیغمبر پس از او خواستم مرا پاک کند. پس مرا بین سه تا عذاب مخیر کرد. خدایا من نیز از همه شدیدتر و سخت تر را انتخاب کردم، در آتش سوختن. خدایا سوختن در آتش در این دنیا را برای من کفاره گناهم قرار ده و در قیامت مرا نسوزان و در حالیکه گریه می کرد برخاست و در گودالی نشست و امیرالمومنین آن را آماده کرده بود. آتش نیز در حال شعله کشیدن بود و قرار بود حضرت ازین آتش بردارند و بر سر آن شخص بریزند. امیرالمومنین و اطرافیان آن حضرت شروع به گریه کردند. حضرت فرمود: جوان تو با این عمل خود باعث گریه فرشتگان آسمان ها و زمین شدی. خداوند توبه ی تورا پذیرفت. بخند و برو و ازین پس گناه خود را تکرار نکن. واقعا جوان توبه کرده و ترسیده بود که به محضر حضرت آمده بود. برادرانم مسئله اینگونه است. عذرخواهی می کنم ازینطور صحبتم، بدن ما به آتش دوامی ندارد. انسان دچار غفلت می شود. امیرالمومنین به صراحت در نهج البلاغه می فرمایند: جماعت این پوست تحمل آتش را ندارد. به خودتان رحم کنید. بهترین ماه، ماه رمضان است، ماه رحمت، ماه برکت، ماه بخشش، ماه توبه. به سوی خدا بازگردیم و با توبه کردن رحمت خدا را جلب کنیم. ان شاء الله بعد از اتمام این ماه در نامه اعمال ما قید شود: از جمله افرادی است که خداوند اورا به بهشت خواهد برد و از جهنم نجات خواهد داد. ان شاء الله امیدواریم خداوند تعالی الطاف و عنایات خود را در تمامی ماه ها و مخصوصا در این ماه مبارک شامل تمامی آحاد زنان و مردان مومن نماید.
بسم الله الرحمن الرحیم، الحمد و الثنا لالله رب العالمین، ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و حبیب اله العالمین، ابی القاسم المصطفی المحمد و علی آله طیبین و الطاهرین، سیما بقیة الله فی الارضین، اوصیکم عباد الله، و نفسی به تفوه الله، و تباع اوامره.
خودم و شما را به رعایت تقوای الهی و پرهیز از محرمات دعوت می کنم.
بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
اللَّهُ الصَّمَدُ
لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ
وَلَمْ يَكُن لَهُ كُفُواً أَحَدٌ

بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه دوم
بسم اللّه الرحمن الرحیم، الحمد و الثنا لله رب العالمین، بارئ الخلائق اَجمعین، باعث الانبیاء و المرسلین، ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و حبیب اله العالمین، العبد المؤید، و الرسول المصدد المصطفی الامجد الذی سمی فی سماء با احمد و فی الارضین بابی القاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین، سیما بقیة اللّه فی الارضین، و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین، من الآن الی قیام یوم الدین، اللهم و صل علی علی امیر المومنین، وصی رسول رب العالمین، آیتک الکبری و النباء العظیم، و صل علی الصدیقة الطاهرة فاطمه، سیدة نساء العالمین، و صل علی سبتی الرحمه و امامی الهدی، الحسن و الحسین، سیدی الشباب اهل الجنه، و صل علی ائمة المسلمین، علی ابن الحسین و محمد ابن علی و جعفر ابن محمد و موسی ابن جعفر و علی ابن موسی و محمد ابن علی و علی ابن محمد و الحسن ابن علی و الخلف الحجة القائم المنتظر المهدی، حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک، اللهم و صل علی ولی امرک المؤمّل و العدل المنتظر، و حفه به ملائکتک المقربین و ایده بروحِ القدس یا رب العالمین، اللهم هؤلاء ائمتنا و قادتنا بهم نتولی و من اعدائهم نتبرء الی یوم القیامه، اللهم اجعل محیانا محیاهم و مماتنا مماتهم، بحقهم و برحمتک یا ارحم الراحمین، اوصیکم عباد الله، و نفسی بتقوی اللّه، و اتّباع اوامره.
همه شما عزیزان و خود را به رعایت تقوای الهی و پرهیز از محرمات خدا و عمل به واجبات الهی دعوت می کنم. از درگاه خدای تبارک و تعالی بر تمامی زنان و مردان مومن مغفرت و آمرزش می طلبیم و امیدواریم در این ماه عزیز خدای تبارک و تعالی رحمت بی حد و حصر خود را شامل حال آحاد امت اسلامی و همه مومنین بفرماید.
چندین مطلب در نظر من است که بصورت فشرده و خلاصه به محضر شما عرض کنم. روز ده ماه رمضان بنا به نقل ها سالروز وفات حضرت خدیجه کبری (س) سه سال قبل از هجرت در ده ماه مبارک رمضان، حضرت خدیجه کبری (س) از دنیا رحلت کردند و پیامبر بزرگوار اسلام از رحلت حضرت خدیجه کبری (س) که یکی از حامیان مشتاق حضرت پیامبر (ص) بودند، بسیار اندوهگین شدند. شخصیت بسیار والایی که از پیامبر اسلام نقل شده، حضرت فرمودند:
افضل نساء الجنة ....
بهترین زنان بهشت چهار نفر هستند: خدیجه بنت خویلد حضرت خدیجه (س)، فاطمه زهرا (س) دختر پیامبر (ص)، حضرت مریم (س) دختر عمران، و آسیه دختر مزاحم و زن فرعون. در بعضی از نقل ها سه روز قبل از رحلت حضرت خدیجه کبری (س)، هفت ماه مبارک رمضان، در سال دهم بعثت سالروز وفات حضرت ابوطالب (ع) پدر بزرگوار امیرالمومنین (ع) است. این مدافع سرسخت پیامبر بزرگوار اسلام مومن قریش، شخصی که هرچه در توان داشت در حمایت پیامبر بزرگوار اسلام به کار برد. این دو شخص بزرگوار زمانیکه در سال دهم بعثت رحلت فرمودند پیامبر بزرگوار اسلام بنا به نقل ها، این سال را عام الحضن، عام و سال غم و غصه نامیدند. از خدای تبارک و تعالی عاجزانه عنایات و توجهات این دو شخص بسیار عظیم (حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه کبری (س)) را خواستاریم و ان شاء الله به طرف ما جلب کند و در این ماه عزیز ان شاء الله عنایتشان شامل حال ما شود.
نکته بعدی: محضر مقام معظم رهبری مشرف شده بودیم. مسئولین نظام خدمت مقام معظم رهبری جمع بودند. مقام معظم رهبری فرمایشات بسیار مهمی را ایراد کردند. بر همه ما لازم است این سخنان را بارها و بارها (مکررا) مطالعه کنیم و با گوش جان به این سخنان گوش دهیم. مقام معظم رهبری در مسیری که ادامه مسیر امام خمینی (ره) است خط و خطوط را کاملا برای ما مشخص کرده اند و مسیر را در بیانات خود کاملا تشریح کرده اند که چند نکته را بصورت فشرده و خلاصه خدمت شما عرض می کنم.
اولا فرمودند: من به دولت اعتماد دارم و از دولت حمایت می کنم. این بحث بسیار مهمی است و بر همه ی ما وظیفه است زمانیکه مقام معظم رهبری از دولت حمایت می کنند، آحاد جامعه وظیفه شرعی و قانونی پیدا می کنند تا از دولت حمایت کنند. البته فرموده اند: همه ی دولت ها نکات منفی و مثبتی دارند. دولت کنونی نیز از این مسئله مستثنی نیست. اما فرموده اند: در مجموع من از این دولت حمایت می کنم. بنابراین ما نیز باید از دولت حمایت کنیم. نباید دولت را تضعیف کرد. فرمودند: اگر انتقاد دارید باید سازنده باشد، نه اینکه انتقام بگیریم. نه، انتقاد باید انتقاد سازنده باشد. همه ی ما در این ماه باید دعا کنیم تا دولت در اجرای منویات مقام معظم رهبری و وظایف قانونی که بر عهده دارد ان شاء الله موفق شود. باید با تمام وجود و در شب های قدر دعا کنیم.
نکته بعدی که بسیار مهم بود، آقا فرمودند که شعار این دولت اعتدال است. مسئله اعتدال و بحث عدالت اساس دین ماست. خدای تبارک و تعالی در قرآن به عدل و عدالت دعوت کردند:
یا ایها الذین آمنوا ....
اسلام دین قسط و عدالت و اعتدال است. مقام معظم رهبری فرمودند: نباشد ما به نام اعتدال از بعضی از احکام دین چشم پوشی کنیم. فرمودند اعتدال همان اجکام دین است. حتی واضح و صریح فرمودند: اینکه قرآن فرموده پیامبر و اصحاب پیامبر، اشداء علی الکفار رحماء بینهم، همان اعتدال است. در مقابل دشمنان شدید و محکم باید ایستاد و در مقابل مومنین رحیم و مهربان بود. این همان اعتدال است یعنی در مقابل دشمن به نام اعتدال نباید عقب نشینی کرد، به نام اعتدال نباید از احکام دین گذشت. فکر کنیم چون اعتدال احکام دین را نیم بند عمل کنیم. عده ای از بت پرستان محضر پیامبر بزرگوار اسلام آمدند و گفتند: ما به تو (دین تو) ایمان می آوریم اما به شرطی که یکسال تو بت های مارا عبادت کن و یک سال هم ما خدای تو را عبادت می کنیم. برخی از افراد گفتند: اجازه بده یک سال بت ها را عبادت کنیم و نماز نخوانیم بعدا نماز بخوانیم. حضرت قبول نکردند. اعتدال یعنی در مقابل کفار لکم دینکم ولی دین. مسیر کاملا باید مشخص باشد. دشمنان خواهان لو تدهن فتدهنوا هستند. روغن کاری نوعی ماست مالی کردن است. آقا فرمودند احکام دین همان اعتدال است.
سومین نکته که باز هم مهم بود، اینکه فرمودند: به نام اعتدال نباید بعضی از مومنین را از سر کارها کنار بگذاریم. نباید جریان های مومن را به نام اعتدال کنار گذاشت. صریحا فرمودند: من می بینم بعضی از مومنین را، جریان های مومن را کنار می گذارند. این مسئله برای این دوره و زمان نیست. در زمان همه ی پیامبران می شود گفت این مسئله بوده. محضر حضرت نوح (ع) آمدند و گفتند: آیا به تو ایمان بیاوریم ان نعمل لک .... واطبعک عرضلون .... انسان های رذل و پست به تو ایمان آوردند. مومنین را نعوذبالله رذل و پست می دانستند می گفتند: اینها را کنار بزن ما به تو ایمان آوریم. خدا می فرماید حضرت نوح (ع) فرمود:
ما انا بتارد الذین آمنوا. من مومنین را هیچ موقع طرد نمی کنم. ان هم ملاقوا ربهم. حساب آنها با خدایشان است. ولا کنی اراکم قوما تجهلون. من شما را انسان های جاهلی می دانم. می گوئید مومنین را کنار بگذارید.
پس به صراحت این مسئله را فرمود که:
یا قوم من ینصرونی؟ من ینصرونی من الله. چه کسی بمن کمک خواهد کرد در مقابل خداوند اگر من مومنین را طرد کنم.
بر هر وزیر و مدیر و مسئولی، بنا به گفته مقام معظم رهبری، لازم است در مدیریت من، وزارت من، حکومت من مقداری تامل نیاز است تا ببینیم به نام اعتدال مومنین را کنار نگذاشتند؟ به من تحمیل کنند که این فرد افراطی است. چون مومن است اسم افراطی به او نسبت دهند و او را کنار گذاشته باشند. خدای سبحان به پیامبر فرمود: اگر این مومنین را طرد کنی از ظالمان خواهی بود. این هم نکته مهمی است که بر همه ی مدیران و مسئولان نیاز است. اگر بر تو فشار وارد شود فلانی را عذل کنی، فلانی افراطی است. اگر دید شخص مومنی است نباید این کار را بکند والا با خدای تبارک و تعالی باید مواجه بشود. من ینصرونی من الله؟
نکته بعدی که مقام معظم رهبری باز به این مسئله اشاره فرمودند که بحث مهمی است، فرمودند: در مدیریت ها، مسئولین نظام به راه های غیر مادی و معنوی که اسلام فرموده به آن اهمیت بدهند، فقط ظاهر را نبینند. نمونه اش را عرض می کنم که با منطقه ما نیز مقداری سازگاری و تناسب دارد، توجه فرمائید. اگر به قرآن رجوع و نگاه کنیم، خدای تبارک و تعالی یکی از راه هایی که خشکسالی را از بین می برد فرموده استغفار است. استغفروا ربکم .... استغفار، پرهیز از گناه، ابرها را می باراند، باران رحمت را نازل می کند، این راهی است که فقط دین مطرح کرده است، راه عادی نیست. راهی است که اسلام مطرح کرده، دعا، استغفار، باران را نازل می کند. نماز استثقا باران را نازل می کند. بنابراین خدای سبحان به صراحه فرمود: ان تنصروا الله ینصرکم ... شما بیائید خدا را کمک کنید، از تطمیع و تهدید شیطان نهراسید، خدا کمک خواهد کرد مغلوب قدرتها نشوید.
نکته بعدی که به آن نیز اشاره کنم، عرایض خود را جمع بندی کنم. روز 21 تیر ماه روز عفاف و حجاب نام گذاری شده است. مسئله عفاف و حجاب یک مسئله لازم و ملزوم همه است، به این معنی که اگر عفت باشد حجاب در جامعه برقرار می شود. اگر حجاب در جامعه باشد عفت تقویت می شود. مانند ایمان و عمل صالح، ایمان باعث عمل صالح می شود و عمل صالح، ایمان را تقویت می کند. اگر همه دست به دست هم بدهیم عفت را حاکم کردیم، حجاب را حاکم کردیم، رحمات الهی به سوی ما بارش خواهد کرد. اما اگر بی بند و باری باشد، حریم های الهی، محرم و نامحرم به هر عنوانی و به هر بهانه و به هر وسیله ای رعایت نشود، یقینا حتی در ماه مبارک رمضان هم رحمت الهی را ما نخواهیم دید. بی عفتی و بی حجابی مسئله ای است که کار شیطان است.
با دو سه آیه عرضم را به پایان می برم. شما به قرآن مراجعه کنید. خدای سبحان می فرماید:
و قلنا یا آدم ....
به آدم گفتیم تو و زنت در بهشت ساکن شو، هر کجا خواستید، هر چقدر خواستید استفاده کنید ولی به این درخت نزدیک نشوید. شیطان فریبشان داد. از این درخت که آنها خوردند، معلوم شد که آنها لباس به تن ندارند، از برگ های درختان بهشتی خواستند به دورشان بپیچند و خود را بپوشانند. در ادامه در سوره ی مبارکه اعراف، خدای سبحان فرمودند:
ای بنی آدم کار شیطان این است. شما را به فقتنه بیاندازد همانگونه که پدر و مادر را از بهشت خارج کرد. اذ ینزع ان هما لباسهما .... کار شیطان این است انسان را لخت و برهنه می کند، بدون لباس و حجابش می کند، اذ ینزع ان هما لباسهما.... هدفش این بود که پدر و مادر شما را بدون لباس و حجاب بکند. کار، کار شیطانی است.
بنابراین شما ماهواره ها، سایت های دیگر دشمنان را مشاهده کنید، بیشترین تبلیغاتی که شما متوجه آن می شوید، بی حجابی و بی عفتی است. زیرا می داند حجاب و عفت اگر باشد، دین، عقل و تدین هم در جامعه حاکم خواهد بود. اگر عفت و حجاب رخت بربست، از دین و اعتقاد هم نمی شود در آن جامعه سراغی گرفت.
امیدوار هستیم ان شاء الله همه ما دست به دست هم بدهیم در این ایام ماه مبارک رمضان  ان شاء الله حریم های الهی را رعایت کنیم. خود و خانواده خود را و محیط خود را به عفت و حجاب ان شاء الله دعوت کنیم تا بتوانیم رحمت الهی را به طرف خود جلب کنیم.
روردگارا به احترام و عظمت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مخصوصا امام حسن مجتبی (ع) رحمت و برکات و عنایاتی را شامل حال ما بگردان.
در ظهور حضرت امام زمان (عج) تعجیل بفرما. قلب شریفشان را از ما راضی و خوشنود بگردان. دعاهای آن حضرت را شامل حال ما بگردان.
امام امت و شهدا و اموات را قرین رحمت خود قرار بده.
مقام معظم رهبری مملکت اسلامی را از بلیات حفظ نما.
به بیماران زنان و مردان مومن مخصوصا جانبازان، لباس عافیت بپوشان.
پروردگارا به احترام اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ما را از آمرزیدگان این ماه قرار بده.
بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
اللَّهُ الصَّمَدُ
لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ
وَلَمْ يَكُن لَهُ كُفُواً أَحَدٌ

 


 

فایل صوتی خطبه ها:

جهت دریافت فایل: کلیک کنید


پیگیری در آپارات پیگیری در لنزور محبوبیت گوگل عضویت در کانال تلگرام فيسنما ارسال به دیگ ارسال به افسران ارسال به کلوب

تاریخ درج: 1393/04/20
© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي  بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس :  32358091-044                 فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir                  سامانه پيام کوتاه : 50001916


© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.