نسخه چاپي

خطبه های نماز جمعه ارومیه - 95/11/08

 

سم الله الرحمن الرحیم

 

 خطبه اول:

 


سَلامُ علیکم وَ رَحْمَةُ اللَّهِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم، الْحَمْدُ وَ الثنا لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ بِقُوَّتِهِ  وَ مَيَّزَ بَيْنَهُمَا بِقُدْرَتِهِ وَ جَعَلَ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا حَدّاً مَحْدُوداً ، وَ أَمَداً مَمْدُوداً يولِجُ اللَّيلَ فِي النَّهَارِ وَيولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيلِ وَ احْفَظْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِينَا وَ مِنْ خَلْفِنَا وَ عَنْ أَيْمَانِنَا وَ عَنْ شَمَائِلِنَا وَ مِنْ جَمِيعِ نَوَاحِينَا، حِفْظاً عَاصِماً مِنْ مَعْصِيَتِكَ، هَادِياً إِلَى طَاعَتِكَ، مُسْتَعْمِلًإ لِمَحَبّتِكَ.صل الله علی نوره الساطع و ضیائه اللامعالْعَبْدِ الْمُؤَيَّدِصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ علی آلِهِ الطیبین الطاهرین، سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ، وَ اللَّعْنَة الدَّائِمَة الأبدية عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ، من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ، السَّلامُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ السَّلامُ عَلَى خَلِيلِ اللَّهِ وَ نَجِيبِهِ السَّلامُ عَلَى صَفِيِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِيِّهِ السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ اَلسَّلامُ علی اَسیرِ الْکُرُباتِ وَ قَتیلِ الْعَبَراتِ، اوصيکم عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِي بتقوي اللَّهِ وَ اتِّبَاع أَوَامِرِهِ

خودم و همه شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی دعوت می‌کنم؛ تبعیت از دستورات الهی، دوری از معصیت الهی و زندگانی با تقوا که تنها راه نجات انسان در دنیا و آخرت عبارت است از اینکه انسان دستورات الهی را تبعیت کند و از معصیت‌های الهی پرهیز کند.

اگر در خاطر شریفتان باشد بحث در خطبه‌های اول قبلی در مورد مباحث معاد بود، اینکه انسان هر اندازه در مورد مباحث معاد و آخرت و رفتن از دنیا و حالات مرگ را به یاد بیاورد سبب می‌شود تقوا در قلب انسان نهادینه شود. در روزمرگی اینقدر به دنیا و ما فیها مشغول می‌شود که از آخرت خود غافل می‌شود، لذا دین به ما توصیه کرده است آخرت و رفتن از دنیا را زیاد محاسبه کنیم تا سبب شود تا به طور کامل به دنیا وابسته نشده و آخرت را از یاد نبرید. از جمله مسائلی که مستحب است انسان انجام دهد و سبب می‌شود مسئله قیامت و آخرت در خاطر انسان احیا شده و از یاد نرود عبارت از مسئله تشییع‌جنازه است، مستحب است انسان وقتی مؤمنی از دنیا می‌رود در تشییع‌جنازه او شرکت کند نه تنها در تشییع‌جنازه حضور یابد در مورد آیات و روایاتی که راجع به تشییع‌جنازه هست آن آیات و روایات را به خاطر بیاورد تا اینکه مباحث آخرت کاملاً در قلب او رسوخ کرده و برای خود جا باز کند. از وجود مقدس امام صادق علیه‌السلام روایت است که حضرت می‌فرمایند: هر کس در تشییع‌جنازه مؤمنی شرکت کند و ادامه دهد تا این جنازه را به قبر ببرند دفن کنند خدای متعال 70 ملک را موظف می‌کند تا این آدم وقتی خود از دنیا رفت این 70 ملک او را تشییع کنند و برای او طلب بخشش می‌کنند و وقتی از قبر بلند شد تا به عرصات محشر برود تا آن زمان با او می‌مانند و از خدا برای او طلب بخشش می‌کنند به همین علت مستحب است که انسان در تشییع‌جنازه شرکت کند. در روایات است که اهل‌بیت علیهم‌السلام خود این چنین می‌کردند و در تشییع‌جنازه شرکت کرده و مردم را به این مسئله تشویق می‌کردند. مخصوصاً برخی افراد در تشییع‌جنازه با رفیق خود شروع با صحبت می‌کند تا تمام شدن آن تشییع‌جنازه درحالی‌که در تشییع‌جنازه صحبت کردن مکروه است و بهتر است انسان حرف نزند و فکر کند خدایا من هم به این روز می‌افتم مرا هم می‌برند و مرا هم به خاک می‌سپارند. آدم فکر کند مخصوصاً به آیات و روایاتی که در این زمینه هست در خطبه قبل پیش عرض کردم انسان وقتی دعای ابوحمزه ثمالی ره نقل می‌کند از جمله‌های او این است که امام سجاد (ع) که شب‌ها تا صبح عبادت می‌کنند در وقت سحر با این دعای ثمالی که از حضرت نقل کرده است به این دعا با خدا راز و نیاز می‌کردند. چند جمله آن اینگونه است که پروردگارا بر من رحم کن زمانی که به بستر مرگ می‌افتم دوستان من آمده و مرا چپ و راست می‌کنند خدایا بر من رحم کن زمانی که مرا در غسال خانه بر روی تخت گذاشته و همسایه‌های خوبم آمده و به من غسل می‌دهند خدایا بر من رحم کن زمانی که آشنایان، دوستان و قوم و اقربا مرا بروی دستان خود به سمت قبر می‌برند.
انسان فکر کند و این حالات را به خاطر بسپارد این سبب می‌شود انسان در این تشییع‌جنازه هم ثوابش را می‌برد و هم درصدد اصلاح خود گام برمی‌دارد و خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید انسان‌های زیادی یا افرادی که اهل جهنم می‌شوند، علت به جهنم رفتن آنان این است که چون قیامت و آخرت را فراموش کردند اهل عذاب شدند و الا انسان اگر آخرت را فراموش نکند اهل عذاب نمی‌شود. دین دستور داده این جور مسئله‌ها را تا انسان آخرت خود را فراموش نکند.
امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند آن زمانی که جنازه را بر روی دست می‌برند که مرده است به‌سوی قبر می‌برند اگر این کس که از دنیا رفته اهل خدا و دوستان خدا باشد کسی را که به او غسل می‌دهد می‌شناسد و جماعتی را که او را به روی دست می‌برند قسم می‌دهد که زود باشید مرا با سرعت به قبر و رحمت الهی ببرید تا به هدفم برسم اگر انسان بدی باشد دشمن الهی باشد فاسد و فاجر باشد او هم غسل دهنده خود را می‌شناسد که چه کسی غسل داده است تشییع‌کننده خود را قسم می‌دهد می‌گوید شما را به خدا قسم می‌دهم نگه‌دارید مرا نبرید به خانه قبر تا به عذاب الهی وارد نشوم. انسان در تشییع‌جنازه روح تقوا و یاد آخرت و روح تقوا در وجود او نهادینه شود الان اینقدر مشغولیت در دنیا وجود دارد که اینها انسان را از آخرت غافل می‌کند و انسان متوجه نیست چه عملی را انجام می‌دهد امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه می‌فرماید: انسان اگر از هوای نفس پیروی کند آخرت را از یاد می‌برد و این اعمال به خاطر این است که آخرت از یاد ما نرود. از جمله از اعمال مستحبی این است که انسان برای خود کفن آماده کند و استحباب دارد در این کفن دعای جوشن کبیر را بنویسد دعای جوشن کبیر که در مفاتیح شب‌های رمضان می‌خوانیم هزار اسم مقدس خدای متعال است روایت از اباعبدالله علیه‌السلام است که امام سجاد علیه‌السلام از امام حسین علیه‌السلام نقل می‌کند که پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در یکی از جنگ‌ها یک زره سنگین جنگی پوشیده بودند این زره سنگین بود و سنگینی آن حضرت را اذیت می‌کرد جبرائیل نازل شد و فرمود ای محمد صلی الله علیه وآله وسلم پروردگارت بر تو سلام می‌رساند و خدای متعال می‌فرماید این لباس سنگین را که تو را اذیت می‌کند از بدن خود خارج کن و این دعای کبیری را که به تو آموزش می‌دهم بخوان این دعا امان برای تو و امت تو است این تو را از دشمن حفظ می‌کند این دعا را بخوان تا دشمن نتواند به تو صدمه بزند بعد امام سجاد علیه‌السلام می‌فرماید هر کس این دعا را در کفن خود بنویسد خدای متعال از عذاب او شرم می‌کند و خدای متعال به احترام این دعا او را نمی‌سوزاند هزار اسم مقدس خدای متعال به کفن این فرد نوشته شده خدای متعال حیا کرده و خجالت می‌کشد آن بنده‌ای که هزار اسم مقدس الهی بر کفن او نوشته شده را خدای متعال او را با آتش عذاب کند و امام سجاد علیه‌السلام از پدر خود امام حسین علیه‌السلام نقل می‌کند که فرمودند پدرم علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام به من وصیت کردند که من دعای جوشن کبیر را بر کفن پدرم بنویسم و بر خانواده‌ام هم این دعا را آموزش داده و آنان را به این مسئله تشویق کنم و استحباب دارد انسان با تربت کربلا این دعا را بر کفن خود بنویسد که سبب می‌شود خدای متعال انسان را عذاب نکرده و شخص را در رحمت خود غرق کند امیدواریم ان شا الله خدای متعال به همه ما این توفیق را عطا فرماید که کاملاً در زندگی در حالت یقضه؟ و بیداری ان شا الله زندگی کرده و غفلت ما را فرا نگیرد.

 تقوای خانواده:

اما راجع به مباحثی که در خانواده باید رعایت کنیم نکاتی در خطبه‌های قبلی خدمت شما عرض کردم و این خطبه هم نکاتی را به شکل خلاصه و فشرده محضر شما عرض می‌کنم از جمله نکاتی که در دین ما خیلی سفارش شده و خانواده‌ها و مؤمنان باید رعایت کنند اعضای خانواده خانم و آقا، فرزندان و خواهر و برادر عبارت از این اگر از اعضای خانواده کسی اشتباهی کرد و عذر خواست انسان فوراً باید عذر را بپذیرد. قبول عذر از صفا مؤمنان است برخی از افراد هستند که خیلی افراد محکمی هستند هر چه می‌گویی ببخش اشتباه کردم ندانستم حرفی از زبانم خارج شد تو ببخش می‌گوید نه نمی‌شود نمی‌بخشم، اما این حال که طرف بگوید اشتباه کردم ببخش طرف باید قبول کند، خانم اگر اشتباهی کرد و حرفی زد حرفی نامناسب زد حرکتی نامناسب کرد خانم گفت اشتباه کردم آقا باید فوراً بگوید اشکالی ندارد و ببخشد و بالعکس آن اگر آقا اشتباهی کرد مثلاً گفته ساعت فلان می‌آیم یک ربع تأخیر کرد می‌بینی یک جنگی شروع شد می‌گوید ببخش اشتباه کردم دیر کردم آدم باید بگوید اشکالی ندارد از صفات خدای متعال این است که زود راضی می‌شود بعضی از آدم‌ها هستند که خشنند هر چه می‌گویی ببخش نفهمیدم غلط کردم می‌گوید نه نمی‌شود تا از دستم می‌آید پدرت را در می‌آورم مؤمن اینطور نیست مسلمان فوراً عذر دیگران را می‌پذیرد. روایتی قابل دقت است از امام باقر علیه‌السلام که می‌فرمایند پدرم امام سجاد علیه‌السلام از دست من گرفتند و فرمودند پسرم هر کس از تو خوبی بخواهد آن را انجام ده و اگر فردی در سمت راست تو به تو فحشی داد و توهین کرد سپس برگشت سمت چپ تو و گفت ببخشید اشتباه کردم حضرت می‌فرماید عذر را از او بپذیر و نگو که نمی‌شود باید به دادگاه بریم پدرت را در می‌آورم مخصوصاً در خانواده انسان باید سریع و زود مسئله را حل کند. وجود مقدس پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله و سلم با امیر المومنین علیه‌السلام می‌فرمایند: علی جان هر کس مردم از زبان او بترسند او از مردم آتش است بعضی از آدم‌ها هستند که انسان از زبان و قلم او می‌ترسد از اینکه در فلان سایت پدرم را در آورده و آبرویم را می‌برند هر کس روحیه اش این باشد که جماعت از زبان و قلم او بترسند حضرت می‌فرماید علی جان او از اهل آتش است هر کس مردم از زبان او بترسند بعضی قلم‌ها وجود دارد بعضی آدم‌ها خبرگزاری‌ها و سایت‌ها وجود دارند که آدم می‌ترسد از حرف درست زدنش می‌ترسد که فردا حرف را پیچانده و آبروی آدم را می‌برند حضرت می‌فرماید او از اهل آتش است حضرت می‌فرمایند از همه بدتر کسی است که مردم او را احترام کنند از شر زبانش می‌ترسند که آبروی او را ببرد وقتی از راه می‌رسد از ترس به احترامش بلند می‌شود بعضی آدم‌ها وجود دارد که من خودم بعضی از آنها را می‌شناسم و به‌عنوان طلبه وقتی در مجلس حاضر هستند می‌ترسم به او سلام دهم چون به قدری بی‌تربیت و بی‌پروا است انسان می‌ترسد که با او حرف بزند وقتی زبان خود را باز کند ترسی ندارد و هر حرفی را بر زبان می‌آورد. حضرت می‌فرماید بدترین جماعت فردی است که مردم او را احترام کنند چون از زبان او می‌ترسند که مبادا زشت و نامناسب حرف بزند بعضی آدم‌ها اینگونه اند آدم حتی از سلام دادن به او می‌ترسد که شوخی کثیفی بکند یا حرف نامناسبی بزند که آبروی انسان در نزد دیگران برود یا حرف کثیفی زده و توهینی کند. بعد حضرت می‌فرمایند علی جان هر کس آن آدم که از او عذر بخواهند راست یا دروغ اگر قبول نکند عذر قبول نکند فردا در قیامت شفاعت من به او نمی‌رسد، شفاعت پیامبر به کسی می‌رسد که وقتی کسی گفت من معذرت می‌خواهم انسان بگوید قبول کنم ولو اینکه در قلب پشیمان نباشد و به دروغ بگوید ببخش آدم باید قبول کند برخی از افراد هستند که می‌گویند حالا بگذار فکر کنم ببینم یک نفر بود من زنگ‌زده بودم من این حرف را که گفتم قصد جسارت نداشتم گفت حالا بذار یه مدت بگذره ببینم چه خواهد شد اصلاً توهین هم نبود گفت بگذار مدتی بگذرد تا ببینیم. برخی از افراد کودکی به پدر خود می‌گوید عذر می خوام اشتباه کردم فوراً انسان قبول کند و فرد را در تنگنا قرار ندهد انسان فوراً راضی شود. امیدوارم خدای متعال توفیق دهد با احکام دین بیشتر آشنا شویم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

***************************

 

 خطبه دوم

 


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم ، الْحَمْدُ وَ الثنا لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ، بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ بَاعِث الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِين ثم الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ علی سَيِّدَنَا و حَبِيبِ إِلَهِ الْعَالَمِينَ ، الْعَبْدِ الْمُؤَيَّدِ ، وَ الرَّسُولِ المصدد الْمُصْطَفِي الْأَمْجَدِ أَبِي الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ علی آلِهِ الطیبین الطاهرین ، سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ ، و اللَّعْنِ الدَّائِمِ عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ ، من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ ، اللهم و صل علی علی امیر المومنین، سید الوصیین و آیَتِکَ الْکُبْرَى وَ النَّبَإِ الْعَظِیمِ وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَیِ الرَّحْمَةِ و امامی الهدی، الحسن و الحسین، سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ ، اللهم و صل علی ائمة المسلمین، علی ابن الحسین و محمد ابن علی و جعفر ابن محمد و موسی ابن جعفر و علی ابن موسی و محمد ابن علی و علی ابن محمد و الحسن ابن علی و الخلف الحجة القائم المنتظر المهدی، حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک، اللهم و صل علی ولی امرک المؤمّل و العدل المنتظر، و حفه به ملائکتک المقربین و ایده بروحِ القدس یا رب العالمین، اللهم هؤلاء ائمتنا و سادتنا و قادتنا بهم نتولی و من اعدائهم نتبرء الی یوم القیامه، اللهم وصل عَلَيْهِمْ صَلاةً لا يَقْوى عَلى اِحْصائِها و غیرک، اوصيکم عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِي بتقوي اللَّهِ وَ اتِّبَاع أَوَامِرِهِ.

خودم و همه شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی دعوت می‌کنم، تبعیت کردن از حدود الهی و واجبات الهی را رعایت کردن و پرهیز از معاصی الهی و ترک محرمات الهی. تنها راه نجات و رسیدن به سعادت ابدی در دنیا و آخرت رعایت تقوای الهی است.

 

 مسئله اول:

با توجه به اینکه در آستانه ایام دهه فجر قرار گرفتیم، مسئله انقلاب و پاسداشت دهه فجر وظیفه شرعی و ملی است که بایستی زمان رهایی از طاغوت و مجاهدت‌هایی که برای استقرار انقلاب زحمت کشیدند به نسل‌های آینده منتقل شود، به گفته امام راحل ایام خاص که نشانه‌های الهی در آن به وضوح دیده می‌شود «ایام‌الله» است. هرروز، روز خدا است ولی ایام‌الله انسان را به یاد خدا می‌اندازد، همان‌طور که خداوند متعال در سوره ابراهیم می‌فرمایند: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسي‏ بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآياتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ»لذا در چنین ایامی حق بر باطل پیروز شده و با پیروی از رهبری در مقابل ابرقدرت گفته شود آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

 مسئله دوم:

مسئله بعدی درباره حادثه آتش‌سوزی حادثه پلاسکو است. در طی 8 سال دفاع مقدس روحیه ایثار، گذشت، جانفشانی در کشورمان نهادینه شده است و این صفات و ویژگی‌ها در شغل‌ها و پست‌های مختلف تثبیت و الگو شده است، این روحیه کم‌نظیر است و مدال افتخاری است بر ملت ایران که در هر شرایطی روحیه گذشت و ایثار را از خود نشان می‌دهند. ولی نباید از بحث ایمنی غافل شد لذا مسئولین ذی‌ربط با توجه به مسائل ایمنی ساختمان‌ها از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کنند.

 مسئله سوم:

مدتی پیش حاکمان کشور آذربایجان عده‌ای از اسلام خواهان را دستگیر و محکوم کردند که این کار اشتباهی است که این امر موجب آرامش نشده و پایه‌های حکومت را سست و ساقط می‌کند. از پیامبر اکرم (ص) روایت است که می‌فرمایند: «حکومت با کفر می‌ماند ولی با ظلم نمی‌ماند» نباید مسئولین اشتباه کنند چراکه بنابر روایت ها حکومت کافر می‌ماند ولی حاکمیت ظالم دوام نمی‌آورد لذا توصیه می‌شود مسئولین اشتباه نکنند و اجازه عبادت و اجرای مراسم عبادی به مسلمان داده شود.

  مسئله چهارم:

معضلی که در شهر ما رواج کرده مسئله کم‌فروشی است که کم‌فروشی همانطور که خداوند متعال در قرآن کریم آورده است: «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ»این کار قبیح و معصیت است، لذا افرادی که کم‌فروشی می‌کنند خیانت در جنس مردم می‌کنند.کم‌فروشی فقط مصداق فروش جنس بازاری نیست بنابراین هر انسانی در هر پست و موقعیت همچون کارمند، کارگر، معلم نباید از حق طرف مقابل ضایع کند تا موجب رواج این قبح در کارها و به ویژه در شهرمان نشود که جای شرمندگی دارد.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

 

 

***************************

 


پیگیری در آپارات پیگیری در لنزور محبوبیت گوگل عضویت در کانال تلگرام فيسنما ارسال به دیگ ارسال به افسران ارسال به کلوب

تاریخ درج: 1395/11/08
© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي  بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس :  32358091-044                 فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir                  سامانه پيام کوتاه : 50001916


© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.