نسخه چاپي

خطبه های نماز جمعه ارومیه - 95/10/17

 

سم الله الرحمن الرحیم

 

 خطبه اول:

 


سَلامُ علیکم وَ رَحْمَةُ اللَّهِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم، الْحَمْدُ وَ الثنا لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ بِقُوَّتِهِ  وَ مَيَّزَ بَيْنَهُمَا بِقُدْرَتِهِ وَ جَعَلَ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا حَدّاً مَحْدُوداً ، وَ أَمَداً مَمْدُوداً يولِجُ اللَّيلَ فِي النَّهَارِ وَيولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيلِ وَ احْفَظْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِينَا وَ مِنْ خَلْفِنَا وَ عَنْ أَيْمَانِنَا وَ عَنْ شَمَائِلِنَا وَ مِنْ جَمِيعِ نَوَاحِينَا، حِفْظاً عَاصِماً مِنْ مَعْصِيَتِكَ، هَادِياً إِلَى طَاعَتِكَ، مُسْتَعْمِلًإ لِمَحَبّتِكَ.صل الله علی نوره الساطع و ضیائه اللامعالْعَبْدِ الْمُؤَيَّدِصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ علی آلِهِ الطیبین الطاهرین، سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ، وَ اللَّعْنَة الدَّائِمَة الأبدية عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ، من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ، السَّلامُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ السَّلامُ عَلَى خَلِيلِ اللَّهِ وَ نَجِيبِهِ السَّلامُ عَلَى صَفِيِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِيِّهِ السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ اَلسَّلامُ علی اَسیرِ الْکُرُباتِ وَ قَتیلِ الْعَبَراتِ، اوصيکم عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِي بتقوي اللَّهِ وَ اتِّبَاع أَوَامِرِهِ

خودم و همه شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی دعوت می‌کنم؛ تبعیت از دستورات الهی، دوری از معصیت الهی و زندگانی با تقوا که تنها راه نجات انسان در دنیا و آخرت عبارت است از اینکه انسان دستورات الهی را تبعیت کند و از معصیت‌های الهی پرهیز کند.

در خطبه‌های قبلی راجع به مسائل معاد صحبت می‌کردیم و عرض شد که راجع به معاد و مسائل معاد حرف زدن روح تقوا و روح خداترسی را در قلب انسان نهادینه می‌کند، مقداری از مطالب را خدمتتان عرض کرده بودم. از کلمات امیر مؤمنان چند جمله را بیان می‌کنم تا به بحث امروزمان به بحث‌های قبلی وصل شود. امیر مؤمنان (ع) در نهج‌البلاغه بیشتر به مسائل معاد و عدم اعتماد به دنیا تأکید فرموده‌اند و علت آن عبارت است از اینکه این مباحث در تربیت انسان مؤثر است، در خطبه 114 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: اى بندگان خدا! همانا تقواى الهى دوستان خدا را از انجام محرمات بازمی‌دارد و قلب‌هایشان را پر از ترس خدا مى‏سازد تا آنكه شب‌های آنان با بى‏خوابى و روزهايشان با تحمل تشنگى و روزه‏دارى، سپرى مى‏گردد (ترس از خدا چنین اثری در دل مؤمنان دارد که روزهای گرم را روزه گرفته و شب‌ها را بیدار می‌مانند)، كه آسايش آخرت را با رنج دنيا و سيراب شدن آنجا را با تحمل تشنگى دنيا به دست آوردند (گفته‌اند در دنیا تشنه مانده و روزه بگیریم اما در آخرت در امان بمانند)، اجل و مرگ را نزديك ديده (دنیا خانه عبرت است که در یک حال نمی‌ماند و انسان باید عبرت بگیرد) و در اعمال نيكو شتاب كرده‏اند، آرزوهاى دنيايى را دروغ خواندند و مرگ را به‌درستی نگريستند، آرى همانا دنيا خانه نابود شدن، رنج بردن از دگرگونی‌ها و عبرت گرفتن است و از نشانه نابودى آنكه روزگار كمان خود را به زه كرده، تيرش به خطا نمى‏رود و زخمش بهبودى ندارد، (روزگار اینگونه است که) زنده را با تير مرگ هدف قرار مى‏دهد و تندرست را با بيمارى از پا درمى‏آورد و نجات يافته را به هلاكت مى‏كشاند دنيا خورنده‏ايست كه سيرى ندارد و نوشنده‏اى است كه سيراب نمى‏شود (همه را به کام خود می‌کشد، هیچ‌کس در دنیا نمی‌ماند و همه رفتنی هستند) و نشانه رنج دنيا آنكه آدمى جمع‏آورى مى‏كند آنچه را كه نمى‏خورد (مال را جمع می‌کند اما فرصت برای خوردن نمی‌شود) و مى‏سازد بنايى كه خود در آن مسكن نمى‏كند، پس به سوى پروردگار خود مى‏رود نه مالى برداشته و نه خانه‏اى به همراه برده است (نه با خود مالی، حساب‌های بانکی و نه ساختمان با خود می‌تواند ببرد تک‌وتنها او را در میان خاک قبر می‌خوابانند)؛ و نشانه دگرگونى دنيا آنكه، كسى كه ديروز مردم به او ترحم مى‏كردند (دنیا طوری تغییر می‌کند که) امروز حسرت او مى‏خوردند و آن‌کس را كه حسرت او مى‏خوردند (که ای‌کاش من هم در آن پست و مقام بودم و مال او از آن من بود) امروز به او ترحم مى‏كنند و اين نيست مگر براى نعمت‌هایی كه به سرعت دگرگون مى‏شود (تا دیروز رئیس یک مجموعه وزیر و وکیل است اما همه از بین می‌رود همه تا دیروز زنده باد می‌گفتند امروز مرده باد می‌گویند دنیا در حال تغییر است و اعتماد کردنی نیست) و بلاهايى كه ناگهان نازل مى‏گردد و نشانه عبرت‏انگيز بودن دنيا، آنكه، آدمى پس از تلاش و انتظار تا مى‏رود به آرزوهايش برسد، ناگهان مرگ او فرا رسيده، اميدش را قطع مى‏كند (قصد جسارت ندارم ولی می‌بینی فردی چقدر زحمت کشیده و پول خرج کرده تا نماینده شود اما پیش از آنکه به مجلس برسد اجل او را فرا می‌گیرد یا اینکه تلاش کرده به مقامی برسد اما تا حکم او را می‌خواهند امضا کنند قبل از آنی که در پشت میز بشیند برای او التماس دعا می‌کنند)، نه به آرزو رسيده و نه آنچه را آرزو داشته باقى مى‏ماند. سبحان‌الله چقدر زنده به مرده نزديك است براى پيوستن به آن؟ و چه دور است مرده از زنده كه از آنان جدا گشتند؟(چون مرده از زنده‌ها جدا شده و دیگر به نزد آنها برنمی‌گردد) آگاه باشيد، هرگاه از دنياى شما كاهش يابد و به آخرت افزوده گردد بهتر از آن است كه از پاداش آخرت شما كاسته و بر دنياى شما افزايش يابد، چه بسا كاهش يافته‏هايى كه سودآور است و افزايش داشته‏هايى كه زيان‏آور بود (انسان را بدبخت کرده و زیان می‌زند)، پس در اعمال نيكو شتاب كنيد و از فرا رسيدن مرگ ناگهانى بترسيد، (و جز با مسلمانی از دنیا نروید).

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

***************************

 

 خطبه دوم

 


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم ، الْحَمْدُ وَ الثنا لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ، بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ بَاعِث الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِين ثم الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ علی سَيِّدَنَا و حَبِيبِ إِلَهِ الْعَالَمِينَ ، الْعَبْدِ الْمُؤَيَّدِ ، وَ الرَّسُولِ المصدد الْمُصْطَفِي الْأَمْجَدِ أَبِي الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ علی آلِهِ الطیبین الطاهرین ، سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ ، و اللَّعْنِ الدَّائِمِ عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ ، من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ ، اللهم و صل علی علی امیر المومنین، سید الوصیین و آیَتِکَ الْکُبْرَى وَ النَّبَإِ الْعَظِیمِ وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَیِ الرَّحْمَةِ و امامی الهدی، الحسن و الحسین، سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ ، اللهم و صل علی ائمة المسلمین، علی ابن الحسین و محمد ابن علی و جعفر ابن محمد و موسی ابن جعفر و علی ابن موسی و محمد ابن علی و علی ابن محمد و الحسن ابن علی و الخلف الحجة القائم المنتظر المهدی، حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک، اللهم و صل علی ولی امرک المؤمّل و العدل المنتظر، و حفه به ملائکتک المقربین و ایده بروحِ القدس یا رب العالمین، اللهم هؤلاء ائمتنا و سادتنا و قادتنا بهم نتولی و من اعدائهم نتبرء الی یوم القیامه، اللهم وصل عَلَيْهِمْ صَلاةً لا يَقْوى عَلى اِحْصائِها و غیرک، اوصيکم عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِي بتقوي اللَّهِ وَ اتِّبَاع أَوَامِرِهِ.

خودم و همه شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی دعوت می‌کنم، تبعیت کردن از حدود الهی و واجبات الهی را رعایت کردن و پرهیز از معاصی الهی و ترک محرمات الهی. تنها راه نجات و رسیدن به سعادت ابدی در دنیا و آخرت رعایت تقوای الهی است.

 

 

 مسئله اول:

تقدیر و تشکر می‌کنم از مردم غیور، صبور و ولایت مدار مردم آذربایجان غربی که در مراسم سالگرد 9 دی روز بصیرت و میثاق با ولایت را به بهترین صورت برگزار گردید و خدای متعال ان شاء اللهنعمت ولایت و نعمت بصیرت و بیداری را برای ما زیاد ندیده و سایه رهبری را مستدام گرداند و ملت عزیز ایران که با بصیرت و هوشمندی در حوادث مختلف توانسته‌اند در مقابل دشمنان بایستند خدای متعال ان شاء اللههمگی را از بلیات سمائی و عرضی حفظ کند.
نمی‌خواهم زیاد حرف بزنم و تنها یک نکته عرض می‌کنم مسئله بصیرت و هوشمندی و اندیشمندانه زندگی کردن در دین ما از سفارشات اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) است مسلمان و مؤمن باید انسان با بصیر، هوشمند و عاقل باشد وظیفه خود را به خوبی شناخته و زمان را خوب تشخیص دهند و ملت ما در 9 دی خوب فهمیدند که وظیفه شان چیست و خوب به میدان آمدند به همین علت اهل‌بیت (ع) هم سفارش فرموده‌اند که برای اینکه وظیفه خود را خوب بشناسید دعا کنید و یکی از دعاهای خوبی که به ما یاد داده‌اند این دعا است که خدایا از تو به حق محمد و آل او (ص) در خواست می‌کنم که به حق محمد و آل محمد (ص) مرا به‌گونه‌ای قرار ده که در دین خود صاحب بصیرت باشم، انسان صاحب بصیرت نباشد رهبر علی بن ابیطالب (ع) هم که باشد باز خانه‌نشین می‌شود 25 سال در خانه خود نشست و به بیرون نیامد، ملت اگر بصیر نباشند و در دین خود بصیرت نداشته باشند ولو اگر شخصی به مانند علی بن ابیطالب (ع) امامت و رهبریت کند باز باید گوشه گیر شود، لذا باید خیلی توجه کنیم اینکه مقام معظم رهبری مدام می‌گویند بصیرت بصیرت این مسئله اساسی و حیاتی است در نظام ما.
 مسئله دوم:
من تبریک می‌گویم این ایام ولادت با سعادت حضرت عیسی بن مریم (ع) را به همه مسلمانان و هکذا به مسیحیان مملکت کسانی که به حضرت عیسی (ع) معتقد هستند و ما معتقدیم حضرت عیسی (ع) از پیامبران اولوالعزم هستند ما در بین پیامبران فرق قائل نیستیم به همه احترام قائلیم و همه ایشان را معصوم می‌دانیم خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید جماعت اینطور بگویید اعتقادات خود را اینطور به زبان بیاورید که ما به خدا ایمان آورده‌ایم آنچه به ما فرستاده‌ای به قرآن ایمان داریم به آنچه به پیامبر نازل کرده‌ای ایمان داریم و به آنچه بر ابراهیم، اسماعیل، اسحاق و یعقوب و پیغمبر زاده‌ها و پیامبرانی از نسل حضرت یعقوب (ع) ایمان داریم و به آنچه بر حضرت موسی و عیسی بن مریم (ع) نازل کرده است و تمام آنچه خدای متعال آن سخن‌ها را نازل کرده و وحی کرده بر پیغمبران، ما بین هیچ‌یک از پیامبران فرق قائل نیستیم همگی یکی هستند و همگی معصوم هستند هرچند که مقام آنان نسبت به هم متفاوت است ولی ما بین هیچ‌یک فرق قائل نیستیم به حضرت موسی (ع) هر احترامی قائل هستیم به حضرت عیسی (ع) هم همان احترام به پیامبر اکرم (ص) هر احترامی قائلیم به دیگر پیامبران هم همان احترام، ما به خداوند تسلیمیم، لذا تبریک می‌گویم به مردم و خدای متعال تمامی مردم این کشور را در سایه الطاف امام زمان (عج) حفظ و حراست کند و این امنیت و صمیمیت را از دست ما نگیرد.

 مسئله سوم:

 

فردا 8 ربیع الثانی است و مصادف است با سالروز ولادت امام حسن عسکری (ع)، پدر امام زمان (عج) در روزی مثل فردا در سال 232 هجری به دنیا آمدند به میمنت ولادت امام حسن عسکری ان شاء اللهعده‌ای از سربازان امام زمان (عج) بین الصلاتین که وقت زیادی نمی‌گیرد لباس مقدس سربازی امام زمان (عج) را به تن می‌کنند و به لباس طلبگی ملبس می‌شوند. در این رابطه مختصر عرض می‌کنم بعد از پیامبر اکرم (ص) به وسیله اهل‌بیت (ع) حوزه‌های علمیه تشکیل‌شده و بعداً عالم‌های بزرگی این حوزه‌ها را ادامه دادند. اولین حوزه علمیه و مدرسه علمیه در مدینه منوره تشکیل شد امیرالمؤمنین (ع) شاگردانی تربیت کردند مانند ابن عباس، سلمان، ابوذر، ابورافع اینها را تربیت کرد امیرالمؤمنین (ع) و بعد از امیرالمؤمنین (ع) این مسئله ادامه پیدا کرد سعید بن مصیب، قاسم بن محمد بن ابی بکر، ابوخالد کابلی عالم‌های بزرگی تربیت شدند امام سجاد (ع) اینها را تربیت کردند، بعد امام باقر و امام صادق (ع) این حوزه را وسعت دادند 4000 نفر از امام صادق (ع) روایت نقل کرده است که مرحوم شیخ توسی در کتاب رجال خود اسم سه هزار و خرده‌ای را فقط نوشته است امام صادق (ع) حوزه گسترده‌ای تشکیل داده و عالم دین تربیت کردند تا دین حفظ شود، حوزه کوفه امیرالمؤمنین (ع) که به کوفه تشریف بردند در آنجا نطفه حوزه کوفه بسته شد به آنجا رسید که حسن بن علی والشا نقل می‌کند می‌گوید من در این مسجد کوفه 900 نفر عالم خودم دیده‌ام و درک کردم که همگی می‌گفتند از امام صادق (ع) ما این حرف‌ها را نقل کرده‌ایم حوزه کوفه با آن عظمت تشکیل یافت حوزه قم و ری، ابراهیم بن هاشم کوفی از شاگردان یونس بن عبدالرحمان که او هم از اصحاب امام رضا (ع) بود، سال تقریباً 250 هجری از کوفه به قم آمد و در قم شروع کرد به گفتن معارف اهل‌بیت (ع) و حوزه قم تشکیل یافت از آن زمان تا به امروز قم و ری مرکز علم، حوزه و مدرسه دینی شده‌اند و امروز به حمدالله ادامه دارد در بغداد در اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم حوزه شیعی تشکل یافت در بغداد شیخ مفید، مرحوم شیخ توسی، شیخ رضی در آنجا تربیت یافتند و دوباره شیخ توسی به نجف آمد و نجف را تأسیس کرد هزار سال پیش حوزه علمیه نجف تأسیس شد علما تربیت شدند و معارف اهل‌بیت را نشر دادند دین با این مانده است و الان هم با این مانده است هر جا که دیدید مسلمانی تدین و معنویت است می‌بینید یک عالم و طلبه‌ای هست که ده، پنج نفر طلبه دور و بر خود جمع کرده است آنها ایمان و معنویت را حفظ کرده‌اند ما باید به حوزه‌ها خیلی اهمیت دهیم مردم به جلو بیایید در استان ما حوزه‌ها را تقویت کنید من بارها عرض کرده‌ام دین اگر می‌خواهید حفظ شود اهل‌بیت حفظ شود معارف دین حفظ شود باید حوزه‌ها را تقویت کنید تا عالم دین تربیت شود امام صادق (ع) می‌فرمایند که هنگامی‌که قیامت می‌شود خدای متعال همه را به یک صحنه و عرصه جمع می‌کند و ترازوها را می‌گذارند تا اعمال مردم را بسنجند قلم و مرکب علما را با خون شهید وزن می‌کنند و وزن قلم و مرکب علما از خون شهید بالاتر می‌رود ارزشش بیشتر می‌شود چون قلم و مرکب عالم است که شهیدپرور است امام (ره) در روز قیامت با شهدا بررسی شوند امام خیلی بالاتر است چون این شهدا را امام تربیت کردند؛ قلم، بیان، علم امام این شهدا را تربیت کرد، لذا باید اهمیت دهیم به این مسئله و امروز چند نفر به لباس مقدس حضرت ولی‌عصر (عج) ملبس شده و ان شاء الله به جمع مبلغ دین می‌پیوندند و دوره تکمیلی را ان شاء اللهبه قم مشرف می‌شوند و در آنجا ان شاء الله اتمام می‌کنند و ما افتخار می‌کنیم به بودن حوزه‌ها در شهرهای خودمان.

  مسئله چهارم:

 

به حمدالله اینکه مقام معظم رهبری دستور فرموده بودند در مشهد زائرسرای ارزان‌قیمت احداث شود و کل کشور آدم‌هایی که امکان اینکه خودشان به زیارت امام رضا (ع) بروند فراهم نیست با امکانات این زائرسراها بتوانند به زیارت حضرت مشرف شوند دیگر استان‌ها اقدام کرده بودند ما هم حدود یک و نیم سال پیش اقدام کردیم حدود شش صد و خورده‌ای متر تقریباً نزدیک حرم، شهرداری مشهد به ما زمین داده بود اما یک قسمت هم زمین بود حدود 170 متر که این زمین باید خریداری و به این زمین اضافه می‌شد وگرنه نمی‌شد بنای درستی را در آنجا احداث کرد کمک شد هفت یا هشت صد میلیون تومان هزینه شد و این زمین خریداری شد و الان به حمدالله حدود 750 متر زمین آماده است ایام ولادت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) کلنگ زنی شد لذا انتظار ما عبارت از این است که مؤمنان و متدینین کمک کنند عده‌ای قول‌هایی داده‌اند مبالغی جمع شده و نگهداشته شده تا با همت شما عزیزان به زودی ان شاء الله استان ما هم به همراه دیگر استان‌ها زائرسرای مرتب و منظم حدود 4500 متر نقشه آن کشیده شده حدود 9 طبقه ان شاء الله 300 نفر را می تواند در یک شب اسکان دهد و ان شاء الله به زودی درست کردن آن را شروع کنیم و انتظار این است که مؤمنان کمک کنند.
  مسئله پنجم:

به همراه مسئولین شهر هفته گذشته ما مشرف شدیم به عتبات عالیات، از طرف جمعیت و مردم عزیز استان به زیارت امام حسین (ع) امیر المومنین (ع) عسکرین (ع) و هکذا امام موسی بن جعفر و امام جواد (ع) از طرف همه مشرف شدیم از باب اینکه ستاد بازسازی عتبات مقداری در استان ما بیشتر فعال شود از طرف همه شما نائب الزیاره بودیم تا از نزدیک ببینیم استان‌های دیگر در مسئله بازسازی حرم اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) چه کرده‌اند و چه نیاز هست در این حرم‌ها، بعضی استان‌ها هستند که قدم‌های خوبی برداشته‌اند و انسان موقع رفتن مقداری خجالت می‌کشد از این جهت که استان ما با وجود ولایتمداری و عاشق اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) هستند بنایی و نامی از استان غیور ما در حرم اهل‌بیت (ع) وجود نداشت عده‌ای کمک‌ها قبلاً شده اما پراکنده لذا ان شاء الله همت کنیم پرچم اباعبدالله (ع) آوردیم به ما داده‌اند ان شاء اللهاینجا زیارت می‌شود مؤمنان زیارت می‌کنند گنبد امام حسین (ع) این پرچم مدتی نصب‌شده بود تبرکا به محضر شما آوردیم تا ان شاء الله همت کنیم وقتی انسان وارد حرم اهل‌بیت (ع) می‌شود فرض کنید وقتی می‌بیند که تمام این حرم مثلاً درب‌های حرم امام حسین (ع) را یک استان هدیه کرده است گنبد را یک استان عهده‌دار شده است فلان صحن یک مقدارش را فلان استان عهده‌دار شده است. خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید که هر کس شعائر الهی را عظیم شمارد معلوم است که این آدم اهل تقوا است از اهل‌بیت (ع) بزرگ‌تر شعائر الهی وجود ندارد از امام حسین (ع) بزرگ‌تر شعائر الهی که 20 میلیون نفر در اربعین آنجا جمع می‌شود، لذا اهمیت دهیم من دیدم که آنجا 50 یا 60 فرش پهن کرده‌اند بهترین فرش‌ها در حاشیه آنها بافته‌اند که از جماعت فلان استان است آدم خودش شرمنده می‌شود که از استان ما اینقدر در مسیر اهل‌بیت (ع) پول هزینه می‌کنیم و این‌قدر عرض ارادت می‌شود نامی نیست، لذا خواهشم عبارت است از اینکه ان شاء الله مردم و مسئولان مراجعه می‌کنند من خودم فکر می‌کردم 2400 حیات داریم در استان 2400 حیات مذهبی هر شش ماه هر حیات یک‌میلیون در نظر بگیرد پنج میلیارد تومان می‌شود با این می‌توان انسان یک پروژه خوبی به اسم مردم آذربایجان غربی عهده‌دار شود و سایر امکانات که هست به حمدالله. امیدوارم خدای متعال همه ما را در این مسیر موفق کند.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

 

 

***************************

پیگیری در آپارات پیگیری در لنزور محبوبیت گوگل عضویت در کانال تلگرام فيسنما ارسال به دیگ ارسال به افسران ارسال به کلوب

تاریخ درج: 1395/10/17
© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





آدرس: اروميه ، بلوار رسالت ، خيابان شهيد نوري (گلديس) ، جنب مصلي  بزرگ امام خميني (ره) ، دفتر امام جمعه اروميه

شماره تماس :  32358091-044                 فاکس : 32358092-044

پست الکترونيکي : info@sebghah.ir                  سامانه پيام کوتاه : 50001916


© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.